Kisvasút

2024.12.13. 16:08

Emlékszik még? Két óra volt az út Balsa és Nyíregyháza között

A járművek és a pálya állapota folyamatosan romlott, a kihasználtság nagyon alacsony volt. Annyira kevesen utaztak a Nyírvidéki Kisvasút vonatain, hogy a fenntartás már nem volt gazdaságos.

Herminatanyánál találkozott a két szárnyvonal

Fotó: kisvasut.hu

Tizenöt éve, 2009. december 12-én közlekedett utoljára vonat a Nyírvidéki Kisvasút vonalán. Bár többször felmerült az újraindítás gondolata, mára csak a sínek maradtak.  

Nyírvidéki Kisvasút, MÁV, vonat, Sóstógyógyfürdő
Nyírvidéki Kisvasút: az utolsó nap, az utolsó járat 
Fotó: Hoványi Péter archívuma

Nyírvidéki Kisvasút: húsz települést és tanyát kötött össze Nyíregyházával

A Nyírvidéki Regionális Kisvasút, közismertebb nevén a Nyírvidéki Kisvasút nem villamosított keskenynyomtávú vasúti hálózat, amelynek két vonala a Rétköz térségéből mintegy húsz települést és tanyát kötött össze Nyíregyházával. 1905-ben épült meg a Nyíregyháza–Dombrád közötti vonal, amely 1911-ben balsai szárnyvonallal bővült. 1930-ban a balsai Tisza-híd átadásával kapcsolatba került a Bodrogközi Gazdasági Vasúttal, a Hegyközi Vasúttal és a Pálházi Erdei Vasúttal, mindez a híd 1944-es felrobbantásáig tartott. 

A sínek megmaradtak

A járművek és a pálya állapota folyamatosan romlott, a menetidő a balsai Tisza-part és Nyíregyháza közötti 39 kilométeres szakaszon a 2008-as menetrend szerint 2 óra volt.

Annyira kevesen utaztak rajta, hogy a kisvasút fenntartása már nem volt gazdaságos. A felújítása rengeteg pénzbe került volna, ezért másfél évtizeddel ezelőtt, 2009. december 12-én megszűnt a forgalom a Nyírvidéki Kisvasút vonalán. Az azóta eltelt évek alatt többször felmerült, hogy a nyíregyházi vasútállomástól Sóstógyógyfürdőig közlekedhetne, 2020 őszén megkezdődött a Nyíregyháza és Sóstógyógyfürdő közötti keskeny nyomközű vonalszakasz helyreállításának tervezése, a munka magában foglalta új végállomás, kocsiszín tervezését is. A MÁV kommunikációs igazgatósága akkor lapunknak azt mondta, a nyertes cég elkezdte a tervezést, az érintett területen geodéziai felméréseket végeztek. Ám ez a folyamat akkor abbamaradt, a sínek viszont ma is ott vannak az érintett településeken, azokon már csak néhány motoros hajtány közlekedik.  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában