2025.01.22. 13:52
Figyelem! Ez a változás mindenkit érint, aki ingatlant vesz vagy elad
Január közepén hatályba lépett az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, ám egyelőre minden a régi, hagyományos módon zajlik. Az e-nyilvántartás célja, hogy az ügyintézés egyszerűbb, gyorsabb és hitelesebb legyen.

Az adás-vételi eljárás elektronikus lesz
Fotó: Shutterstock
Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 2025. január 15-én lépett hatályba, ennek értelmében a jövőben elektronikussá válik az ügyintézés, amely mindenkit érint, aki a jövőben házat vagy termőföldet ad-vesz, vagy bármilyen ingatlannal kapcsolatos jogügyletet intézne. Az e-nyilvántartás rendszerét fokozatosan vezetik be, így az egyelőre nem érinti a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei ügyvédeket, ingatlan eladókat, vagy vevőket, de erre rövidesen sor kerül. Amíg ez nem történik meg, továbbra is papíralapon működik a rendszer, egy ideig pedig a hagyományos és az elektronikus rendszer egymással párhuzamosan él majd.

Fotó: Shutterstock
E-nyilvántartás: elektronikus lesz az eljárás
Dr. Serfőző Andrea nyíregyházi egyéni ügyvéd lapunknak úgy fogalmazott: az új törvénynek köszönhetően várhatóan lerövidül az ingatlan adás-vétel ügyintézési ideje, és mivel a rendszerből letöltött adatokkal kell majd dolgozniuk, nő a jogbiztonság. Változtak a szerződések kötelező tartalmi elemei is. – Az új rendszerben az ingatlan adás-vétel elektronikus eljárássá alakul, ingatlan adás-vételt, vagy más bejegyzéseket pedig ügyvéd vagy közjegyző útján elektronikusan lehet csak kezdeményezni. Az eljárás akkor indulhat el, ha az ügyfél az ügyvédnek meghatalmazást ad, amely szintén elektronikus úton történik, s maga az eljárás is elektronikusan folytatódik. Az új szabályozás célja, hogy az ügyintézés egyszerűbb és gyorsabb legyen, a rendszer pedig növeli a hitelesség szintjét is.
Mivel az ingatlan-nyilvántartási rendszer egyéb állami rendszerekkel (például lakcímnyilvántartás) össze lesz kötve, naprakészebb adatokhoz tudunk majd hozzájutni, ennek eredményeként pedig jelentősen nő az ingatlanügyletek biztonsága, szűkül ugyanis annak a lehetősége, hogy valótlan tartalmú szerződések készüljenek.
– Az eladóknak és a vevőknek is jó hír, hogy lerövidülhet az ügyintézés, az egyszerűbb szerződések esetében akár 24 órán belül is tulajdonost cserélhet egy-egy ingatlan, bár ezek a gyakorlatban nagyon ritkák. A jóval gyakrabban előforduló, bonyolultabb adásvételek – például ha több az érintett fél, vagy ha nem tehermentes az ingatlan – esetében továbbra is alapos jogi szaktudásra és körültekintő eljárásra van szükség, ezért ezek a jövőben is több időt vesznek majd igénybe – mondta a szakember, akitől megtudtuk: az ingatlan adás-vétellel foglalkozó ügyvédeknek külön felelősségbiztosítást kell kötniük, ahhoz pedig, hogy a rendszert kezelni tudják, oktatáson vesznek részt, s vizsgázniuk is kell. Miután levizsgáztak, a kamara külön nyilvántartásba veszi őket, a jövőben pedig csak az ebben szereplő ügyvédekhez fordulhatnak azok, akik ingatlant szeretnének venni vagy eladni.

Fotó: KM-archív
Nő az ügyvédek felelőssége
Az e-ingatlannyilvántartási rendszerrel kapcsolatban a Magyar Ügyvédi Kamara is megszólalt, hogy tisztázzák a félreértéseket, s hogy kiemeljék az ügyvédek szerepét. Mint írják, a rendszer bevezetésével az ügyvédek felelőssége jelentősen megnő. – Az ingatlan-nyilvántartási ügyintézés egyes elemei ugyan digitalizálódnak, de ahhoz, hogy a rendszer hibátlanul működjön, felkészült ügyvédekre van szükség. Az alapos ügyvédi munka, szaktudás és az ellenjegyzés továbbra is nélkülözhetetlen az adásvételi szerződések esetében. Az ügyvédek biztosítják a szerződés jogi megfelelőségét, védik az ügyfelek érdekeit, és garantálják, hogy az ügylet minden szempontból jogszerűen és biztonságosan menjen végbe – áll hírlevelükben.
Átállás az új rendszerre
- 2025. január 15-én hatályba lépett az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény és a végrehajtásáról szóló kormányrendelet, amely lehetővé teszi, hogy az ügyvédek és közjegyzők által kezelt webes felület váljon az ingatlan ügyintézés elsődleges eszközévé
- Az átmeneti időszak a 2025. január 15-ét követően indult ingatlan-nyilvántartási eljárásban az 500 ezredik végleges döntés meghozatala utáni 10. napig tart – addig papír alapon is lefolytathatóak az ingatlan-nyilvántartási eljárások
- Az átmeneti időszakot követően meghatalmazásokat, valamint a tulajdonjog bejegyzési engedélyt az ügyvéd előtt személyes jelenléttel, elektronikus aláírással, Ügyfélkapu+-szal, illetve DÁP-pal lehet hitelesíteni