2025.01.28. 14:01
Egy veterán autó, amit mindenkinek látnia kell – egykor a miniszterelnököt is meghódította (fotókkal és videókkal)
Nem villog és csipog, nincs benne multimédia, viszont különleges a stílusa, és az illata is utánozhatatlan. A Kállay-kúria garázsában álló 1931-es Ford A modell egy pillanat alatt visszarepít a két világháború közötti időkbe.

A Ford A modell, a kúria és az impozáns park felelevenítik a '30-as évek miliőjét
Fotó: Bozsó Katalin
„Négy keréken guruló történelem” – egy mondat, amit viszonylag sokszor olvasunk a veterán autós cikkekben, de igazán akkor érti meg az ember, mit is jelent mindez, ha lehetősége nyílik beülni egy ilyen csodába. A kállósemjéni Kállay-kúria autótörténeti kiállításának fénypontja egy 1931-es Ford A modell, ami már a megjelenésével is csodálatot vált ki még laikus – értsd, nem autórajongó – közönségből is. Ám senki ne gondolja, hogy ez a különleges, közel 100 éves automobil a garázsban porosodik. A kúria vezetése jól tudja, milyen kincset birtokol, de nem félnek használni, és nekünk is lehetőséget adtak arra, hogy közelebbről is megismerjük a II. világháború előtti autógyártás egyik jeles képviselőjét.

Fotó: Bozsó Katalin
Minden alkalommal egy időutazás a Ford A modell
Az autót Belicza László, Kállósemjén polgármestere mutatta be nekünk, aki nem csupán akkor jeleskedik, ha a Ford A modellről kell beszélnie: az autócsoda volánja mögött is magabiztos. Hogy milyen érzés egy ilyen különleges autót vezetni? Belicza Lászlótól ezt is megtudtuk.
– A Ford A modell vezetése minden alkalommal felér egy időutazással. Ez a különleges jármű egy pillanat alatt visszarepít azokba az időkbe, amikor ezek az autók rótták az utakat.
A sofőr nem tehet mást, mint hogy méltósággal és a kor szellemének tiszteletben tartásával kezeli a kocsit. Amikor a Ford a kúria előtt áll, megmutatja a közönségnek azt a miliőt, ami a Trianon és a második világháború közötti időket jellemezte
– fogalmazott a különleges élményről a polgármester. A Kállay-kúria Fordja a kora és a műszaki paraméterei mellett a hozzá kapcsolódó történetek miatt is érdemes a kiemelt figyelemre.
– Egy igen kedves emlékem fűződik az autóhoz: a helyi nyugdíjas klub vezetője 2021-ben ünnepelte a 90. születésnapját, ahogy az ominózus autó is. A klubvezető tiszteletére élményautózást szerveztünk, és a kúria körül autóztunk az idős hölggyel. Ez egy különleges gesztus volt, amire a mai napig szívesen emlékszem vissza – mesélte a polgármester.
Ha már szóba került a történelem: a kúria autójának megtalálása nem volt könnyű feladat, de az impozáns épület szellemisége és a tény, hogy dr. Kállay Miklós miniszterelnök is egy Fordot birtokolt egykor, megkövetelte a kitartást.
Az 1930-as évek miliője testközelből
– Meg kellett találnunk a kúria működésének fősodrát, és ez nem lett más, mint az 1920-as és ’30-as évek megjelenítése. Ezt tükrözi a hely kialakítása, megjelenítése, a kávézó és persze maga az autó is. Kiváló emberek kapcsolódtak be ebbe a munkába, és úgy vélem, nagyon hűen tükrözi az épület mai megjelenése az akkori idők szellemét. A legfontosabb irány természetesen dr. Kállay Miklós miniszterelnök volt, aki ekkortájt lakta a kúriát. Nagy autórajongó volt, az ország vezetése mellett az autóversenyzés szenvedélyének is hódolt. Mivel ő is ilyen kocsival járt, adott volt a feladat, hogy valahol a nagyvilágban találjunk egy Ford A modellt. Valahol a francia–holland-határ közelében bukkantunk rá erre a példányra, majd a szebb napokat is látott autót Nyíregyházán újíttattuk fel. Egy kiváló szakember dolgozott rajta, korábban több veterán járművet is felújított már. Kiváló munkát végzett, így 2016-ban már teljes pompájában csodálhatta meg a közönség az autót, ami ma is útrakész – elevenítette fel a kállósemjéni Ford történetét Belicza László.
Valóban, a közel 100 éves autó a nyálkás, hűvös időben sem makacsolta meg magát, és hála Dzsunyák Gabriellának, a kúria vezetőjének, azt is testközelből láthattuk, hogyan kel életre.
Az oldtimer azóta nem csupán helyi szimbólummá vált, hanem a lelkes veteránrajongókat is a kúriához vonzza. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ezek az emberek már nem csupán a kocsi miatt jönnek, egyre inkább kötődnek a helyhez is.
„Fapados” és zajos, de pont ezért szerethető
Az autóra visszatérve, a mai kocsikhoz szokott embereknek bőven tartogat érdekességeket az 1931-es Ford. Fűtést, vagy más, napjainkban megszokott kényelmi extrát, sőt biztonsági övet sem érdemes keresni az utastérben, van viszont tempomat és természetesen hamuzó, melynek kidolgozottsága szintén a ’30-as évek szellemét idézi. A beltérben minden gondosan kárpitozott, és az ülésekbe huppanva az ember inkább érzi magát egy elegáns kávézó foteljében, mintsem egy autó ülésében. A komfortba „beleordít” a 3300 köbcentiméteres motor, illetve a rázkódás, amit generál, ám mindez inkább hozzáad az élményhez, és nem elvesz belőle. A finom textilek és a benzin illatának elegye is utánozhatatlan, mindezekkel együttesen éri el az öreg autócsoda, hogy fülig érő mosollyal szálljon ki belőle az ember. Persze, a műszaki adatok egy részén sokan ma már csak nevetnének, hiszen a testes motor hozzávetőleg 40 lóerőt produkál, de ez korántsem jelenti azt, hogy lomha lenne az autó. A „bűvös számokat” az alábbi videóban hallhatják Belicza Lászlótól: