2025.01.15. 17:30
Életveszélyes könnyítés? A jogosítványokat is érintheti a tervezett KRESZ-módosítás
Az idén is változott a KRESZ, de további módosítások is várhatók. Ezek közül az egyik javasolt KRESZ-módosítás már többször volt vita tárgya.

A szakoktatók szerint nem jó ötlet a tervezett könnyítés
Fotó: Illusztráció: Kovács Zsigmond
Érdekes módosítási javaslat szivárgott ki a közelmúltban. A tervezett KRESZ-módosítás szerint ismét fontolóra vették, hogy akár 125 köbcentiméteres motor is vezethető legyen B kategóriás jogosítvány birtokában. A téma hazánkban sem új keletű, ráadásul több európai országban él olyan szabályozás, mely lehetővé teszi e nagyobb teljesítményű motorkerékpárok vezetését személyautós jogosítvánnyal, azonban több hazai szakoktató sem tartja jó ötletnek a változtatást.

Illusztráció: Totalcar
KRESZ-módosítás: érik az enyhítés
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása szerint a VII. Közlekedésszakmai Fórumon elhangzott, hogy bizonyos feltételek és megfelelő felkészítés mellett lehessen 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezetni B kategóriás vezetői engedéllyel. Mindezt a motorkerékpárok fejlődése és a nemzetközi tapasztalatok alapján javasolták a motoros szakemberek. Az indoklásuk szerint ezek a motorok jellemzően olyan technikai feltételekkel is rendelkeznek – erősebb fékekkel, ABS-szel, kisegítő elektronikai rendszerekkel és megfelelő motorerővel –, amikkel biztonságosabban lehet részt venni a forgalomban – számolt be a fórum tapasztalatairól a vezess.hu. A szakoktatók azonban az egymásra épülő gépjármű-kategóriák szerepét hangsúlyozzák, és szerintük nem érdemes bizonyos lépcsőfokokat csak úgy átugrani. A témáról Hagymási Sándor gépjármű-szakoktatóval beszélgettünk, aki az autó és tehergépjármű mellett 20 éve oktatja a különféle motorkerékpár-kategóriákat is. A szakoktató maga is szenvedélyes motoros, s mint mondta, a téma hazánkban nem új keletű, az elmúlt években többször is felmerült az említett könnyítés lehetősége.
Talán soha nem voltunk még ilyen közel
– A jelenlegi jogszabály alapján B kategóriás jogosítvánnyal legfeljebb 50 köbcentis motorkerékpárt lehet vezetni, nem kell külön motoros vizsgát tenni.
A rendszer abból indul ki, hogy aki B kategóriás vezetői engedéllyel bír, annak van KRESZ-tudása, illetve közúti tapasztalata, amivel képes kezelni egy ilyen – száguldozásra nem alkalmas – eszközt.
Több európai országban is engedélyezett a 125-ös motorkerékpárok vezetése külön jogosítvány nélkül, amit a magyarok is megtapasztalhattak a külföldi útjaik, például egy görögországi nyaralás alkalmával. Hazánk európai uniós csatlakozásának idején merült fel először, hogy nálunk is lehetne enyhíteni. A vita sok éve tart, de valahogy – az e-rollerek kérdéséhez hasonlóan – nem sikerült rendezni a kérdést. Talán soha nem voltunk olyan közel a könnyítés bevezetéséhez, mint most, és ha még csak kísérleti jelleggel is, de bevezethetik, hogy 125 köbcentiig lehet majd motorkerékpárt vezetni B-s jogosítvánnyal – ismertette az előzményeket a szakoktató. Hagymási Sándor arra is rávilágított, egy szigorú, motorosokat érintő szabályozás készül, melyben nagy hangsúlyt fektetnek a védőfelszerelés használatára, és e csomag része lenne az említett könnyítés is.
Fel kell készíteni a motorosokat!
– Az én véleményem is hasonló azon kollégákéhoz, akik ellenzik az enyhítést. Egy személyautó vezetése össze sem hasonlító egy motorkerékpáréval, még a segédmotorral sem. Az elmúlt 20 évben olyanokat is oktattam motorból, akiknek rengeteg kilométer volt a háta mögött az egyéb járműkategóriákban, mégis sok nehézséggel küzdöttek.
Nincs karosszéria, ami megvéd, elég egy apró hiba, és súlyos sérülés lehet a vége. Ha a javaslat hatályba lép, sok „valamikor már a kis utcában motoroztam” típusú ember is közlekedik majd motorkerékpárral, amiből óriási problémák lehetnek.
Példaként vegyünk egy városi osztott pályás utat, ahol a forgalom megkívánja a sebességet, a ritmust. Az első gondok az irányváltásnál kezdődnek, még a jelenlegi motoros képzésen is. Mindig felhívjuk a tanuló figyelmét arra, hogy jelezzék az irányváltás szándékát, győződjenek meg arról, hogy szabad-e az út, és azt ne csupán tükörből, hanem a fejük elfordításával is tegyék. Ez nagyon fontos, mivel a sisaknak is van holttere, és ha nem nézünk rendesen körbe, ki fognak minket ütni. A fékezések, a gyalogos átkelőhelyek megfelelő megközelítése szintén olyan sarkalatos pontok, amikre fel kell készíteni egy motorost, nem lehet csak úgy átülni egy autóból – hívta fel a figyelmet Hagymási Sándor.