2025.01.09. 20:00
„A késéseket le kell faragni” – ezt gondolják Nyíregyházán a vasúti fejlesztésekről
KözlekedésInfó címmel tartott sajtótájékoztatót az építési és közlekedési miniszter kedden. Lázár János tíz pontban nevezte meg azokat a lépéseket, melyek az ágazat fejlesztését szolgálják a közeljövőben.
Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót tartott hivatalában szerdán. A KözlekedésInfón elhangzott: 2024-ben elértük a lélektani határnak tekinthető évi egymilliárd utazást. Ekkora utazásszámot még a pandémia előtt sem regisztráltak, pedig a remény sokáig az volt, hogy a covid előtti számokat elérjük. Nem egyszerűen elértük: meghaladtuk, amihez Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye lakossága is nagyban hozzájárult.
Lázár János 10 pontos vállalást tett
Az ingázók – az eddigi csúcsévnek tekintett – 2019-ben közel 5,5 millió bérletet váltottak, az ország- és vármegyebérletek bevezetésével ebben is megdőlt a rekord: 2023-ban 6,6 millió, tavaly 9,7 millió bérlet fogyott, pedig 2024 márciusától a 14 éven aluli diákok számára már ingyenes az utazás – tájékoztatott az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A Magyar Energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új, olcsó bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás megfigyelhető az autótól a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető, azon belül annak, hogy többen többet utaznak velünk, mint korábban – mondta el a sajtótájékoztatón Lázár János.
Az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalást tett az ágazat fejlesztésére:
- Bevezetjük a késési biztosítást, ami ingyen megillet minden utasunkat. Június elsejétől a busz- vagy vasúti menetjegy árának felét visszafizetjük, ha az adott járat legalább 20 percet késik. Aki a telefonos alkalmazásban vette a jegyét, automatikusan visszakapja az ott használt bankszámlájára, a többiek – tehát aki interneten, automatában vagy jegypénztárnál vette a jegyét – az pedig az úti céljukhoz legközelebbi jegypénztárban érvényesíthetik a késési biztosítást. Nem maradnak ki a havi bérletesek sem, az ő esetükben, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal minimum 20 perces késést szenvednek el, a következő bérletük árából – kérésükre – 10 százalékos kedvezményt adunk. A részletekről a vasúttársaság fog tájékoztatást adni a nyári főszezonhoz közeledve.
- Felújítjuk 2026. január elsejére a MÁV-csoport összes pályaudvarán – tehát nemcsak a vasút-, hanem a buszállomásokon is – a vécéket, mosdókat. A nagyforgalmú állomások mosdói várhatóan fizetősek lesznek, mert a tapasztalatok szerint csak így előzhető meg, hogy ezek a helyiségek olyanok is maradjanak, amilyenné a felújítás után váltak, a MÁV-csoport utasai azonban – applikációval vagy érvényes jeggyel, bérlettel – ingyenesen használhatják őket.
- Április elsejétől az InterCity-vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot.
- A ciklus végéig összességében 1000 új, korszerű autóbuszt szerzünk be, ebből az első félezer még az idén megérkezik – tehát 500 új busz az idén, 500 pedig jövőre. A közel hatezres, fiatal és korszerű – autóbuszaink átlagéletkora jelenleg is 10 év alatt van – járműből álló flottájával a MÁV-csoport autóbuszos márkája, a VOLÁN garantáltan Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.
- Mind mozdonnyal, mind személykocsikkal, mind motorvonatokkal érdemben erősítjük a vasúti közlekedést a következő két esztendőben; 2026 nyaráig minden második mozdonyunk korszerű lesz, azon belül az IC járatok közel 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni. Ez az elmúlt 30 év legnagyobb mozdonyflotta-erősítése. Ebben az évben 15 nagyteljesítményű dízel és 40 villanymozdonnyal, összességében tehát 55 korszerű mozdonnyal bővül a vasúti járműparkunk; 2026 első félévében további 15 korszerű villanymozdony is érkezik.
- Ez év végéig felújítunk és újra forgalomba helyezünk 100 vasúti kocsit – nagyobbrészt IC minőségű kocsit –, amelyek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányon állnak. Nagy részük már nyárig, a következő főszezonra újra szolgálatba fog állni.
- Azzal, hogy a magyar állam a GySEV-ben nemrégiben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, Magyarországnak két állami vasúttársasága lett: a MÁV és GySEV. A tulajdonszerzés nem önmagáért való, hanem az utasokért csináltuk: összeadjuk a MÁV és a GySEV erőforrásait, legyen szó járműről vagy pályaüzemeltetési képességről. A GySEV mostani, hazai szolgáltatási területét több mint a kétszeresére emeljük, újabb 400 kilométernyi pályával toldjuk meg. Ezzel az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyék, illetve Veszprém megye egy részén – a vasúti közlekedést a GySEV-re bízzuk. Az itt felszabaduló MÁV-os járműveket átirányítjuk a keleti országrészekbe.
- Bevezetjük a nyári erősítő buszjáratok rendszerét. Az idei szezonra megtízszerezzük, azaz közel 200-ra emeljük azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként tudják majd kísérni, baj esetén pedig helyettesíteni a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. Ezek a klimatizált, modern és kényelmes járművek a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik a vonatokra nem férnek fel.
- Klímagaranciát adunk a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetjük, garantáljuk, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Nem légjavítóberendezéssel, ventilátorral vagy a meleg levegőt keringető-forgató rendszerrel: valódi, a 40 fokos hőséggel is elbíró légkondicionáló berendezéssel. Amennyiben esetleg ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, garantálunk neki ugyanolyan feltételekkel modern, klímás erősítő buszjáratot.
- Új MÁV alkalmazást indítunk MÁV+ néven. Az új applikáció 2025 áprilisában indul, első ütemben a bérletesek millióit szolgálja ki minden ehhez szükséges funkcióval. A képességei utána hétről hétre bővülnek újabb, a korábbi alkalmazásban megszokott vagy onnan hiányzó szolgáltatással, például utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkciókkal is. Az új MÁV+ alkalmazásnak fontos funkciója lesz az – a helymeghatározásra épülő – „késési biztosítás” funkció, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítés igénye.
Ezt gondolja az utca embere
A Lázár János által bejelentett 10 pontos intézkedéscsomagról az utca emberét is megkérdeztük.
Ráti Krisztián és Zinner Cintia csütörtökön tértek haza az Egyesült Királyságból Nyíregyházára. Az út nagy részét repülővel, kisebbik hányadát vonattal tették meg. Ráti Krisztián szerint ráfért már a fejlesztés a vasúti közlekedésre. – Most sem volt zökkenőmentes az út, több mint fél órát késett a vonatunk. A közeljövőre ígérik a javulást, meglátjuk, mit hoznak az intézkedések, de van hová fejlődni a pontosság terén.
Hasonlókról számolt be Zinner Cintia is, aki szerint a pontosság és a tisztaság a két legfontosabb szempont, amiben előre kellene lépnie a hazai vasúti közlekedésnek. – A késéseket le kell faragni, 5 perc még belefér, de a fél órás csúszás már sokaknak okozhat gondot. A mosdók tisztasága is hagy kívánnivalót maga után. Az Egyesült Királyságban a vonatok 90 százaléka pontosan közlekedik, és a kocsik tisztaságára sem lehet panasz. Hasonlót szeretnénk látni Magyarországon is – hangsúlyozta a fiatal lány. – Évtizedek óta utazom vonattal, és elégedett vagyok a szolgáltatással – ezt már Borók László árulta el munkatársunknak.
A nyíregyházi nyugdíjas korából fakadóan ingyenesen utazik a MÁV és a Volán járatain, s mint mondta, ritkán találkozott azzal, hogy sokat késtek a járatok.
– Persze, én is szembesültem már azzal, hogy jelentősebb késéssel közlekedett a vonatom, de annak általában baleset, vagy valamilyen hasonló oka volt – tette hozzá.
Az utca embere véleményét az alábbi videóban tekinthetik meg: