2025.01.15. 13:03
Szupertraffipax vigyázza a román utakat, a szabolcsi autósokat is levadásszák, ha szabálytalankodnak
Aki itthon imádja a száguldást, az jobb, ha Romániában sem tapossa a gázpedált. Épül a szupertraffipax-rendszer, ami semmi jót nem ígér a szabálytalankodóknak.

A romániai e-SIGUR szupertraffipax a hazai VÉDA-rendszerhez hasonló elven működik majd
Fotó: MW-Archív
Mint ahogy arról beszámoltunk, január elsejével megszűnt a magyar-román határon az ellenőrzés, s valószínűleg Szabolcs-Szatmár-Beregből is jóval többen mennek majd át a szomszédos országba, mint korábban. Az autósok számára fontos hír, hogy elkezdték kiépíteni a Magyarországon 2016 óta működő VÉDA-rendszer romániai megfelelőjét, az e-SIGUR-t, az első kamerákat január 1-jén helyezték üzembe. Ha teljesen kiépül a szupertraffipax rendszer, összesen 300 traffipax és 500 térfigyelő kamera vigyázza majd a rendet a kinti úthálózaton.

Fotó: maszol.ro
Szupertraffipax: mindent lát és mindent rögzít
A rendszer újdonsága, hogy nem állítják meg a szabálytalankodókat – így a gyorshajtókat sem –, hanem a felvételek bekerülnek az integrált közúti forgalomfigyelő rendszerbe, majd a jármű tulajdonosának azonosítása és értesítése nyomán azonosítják és megbírságolják a járművezetőt.
A jogszabály szerint a rendszer automatikusan jelzi a közlekedési szabálysértéseket, azonosítja a hatóságok által körözött vagy felfüggesztett forgalmi engedéllyel közlekedő járműveket, illetve azokat, amelyek tulajdonosai nem fizették be az úthasználati díjat
– közölte a Maszol.ro. Mint a romániai portál írja: a kamerák nemcsak a megengedett sebesség túllépését képesek észlelni, hanem lehetővé teszik a közlekedési lámpák tilos jelzését semmibe vevő, a forgalommal ellentétes irányban haladó vagy erőszakos magatartást tanúsító gépkocsivezetők megbüntetését. A kamerák nem csak a sebességhatárok betartását fogják figyelni, látják majd, be van-e kötve a biztonsági öv, átment-e a sofőr a piros jelzésen, illetve használta-e a mobiltelefonját – írja a haon.hu
Egyelőre a magyar–román határtól Bukarest felé vezető A1-es, a fővárost a Fekete-tenger partjával összekötő A2-es autópályán, illetve a Bukarestet a moldvai országrésszel összekötő DN2-es főút Vrancea megyei szakaszán szerelték fel a radarokat – tudatta a portál az Antena3 hírtelevízióra hivatkozva. Az e-SIGUR bevezetésétől azt remélik, hogy a 2019-es adatokhoz képest a közúti halálos áldozatok és súlyos sérültek száma 2030-ra 50-50 százalékkal csökken.
A magyar-román határ megnyitását az elmúlt két hétben több szempontból is körüljártuk. Rákérdeztünk, mennyivel könnyíti meg a határnyitás a fuvarozók életét, mi a helyzet az útdíjakkal, hogyan kell közlekedni a kinti körforgalmakban.