2025.01.13. 17:30
A négy tenyérnyi biztonság: életet menthet a téli gumi
Az autó mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttesttel. A biztonságos téli közlekedés egyik alapvető eleme a téli gumi.

Két ember veszítette életét a pénteki balesetben
Fotó: Bordás Béla
Ahogy arról korábban beszámoltunk, összeütközött két autó pénteken a 36-os főúton, Nyíregyháza közelében, az egyik sofőr a helyszínen meghalt, az utasa pedig olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy bár újraélesztették és kórházba szállították, ő is életét vesztette. Információink szerint a balesetet okozó autó nyári gumival közlekedett, ami a téli időjárásban nem tapad megfelelően és fokozottan növeli a balesetveszélyt. Gépjármű-szakoktató kérdeztünk arról, miért érdemes ilyenkor a téli gumi használata, még akkor is, ha a hazai jogszabályok ezt nem teszik kötelezővé. Tar Béla gépjármű-szakoktató korábban baleseti helyszínelőként is dolgozott, s mint mondta, a nyári gumi 7 Celsius-fok alatt sokat veszít a hatékonyságából.

Illusztráció: MW-Archív
A téli gumi sem képes csodákra
– A nyári abroncs a hideg hatására megkeményedik, így nem tapad úgy, mint melegebb körülmények között. Ez a tapadásvesztés fékezéskor, kanyarodáskor is szembetűnő, ezért kifejezetten javasolt a téli hónapokra téli gumival szerelni az autót. Ennek sokkal lágyabb a szerkezete, így a hidegben sem keményedik meg, illetve a futófelületét is úgy alakították ki, hogy jobban tapadjon a hóban. Persze csodákra a téli gumi sem képes, a latyakos, jeges úton azzal is megcsúszhatunk, de korántsem mindegy, mekkora a kockázat – hívta fel a figyelmet Tar Béla, majd arra is rávilágított: mindig az út- és látásviszonyoknak megfelelően közlekedjünk.
– Sokan abban a tévhitben vannak, hogy nem mennek gyorsan, ha a csúszós körülmények között a megengedett sebességgel mennek, ugyanakkor nem véletlenül létezik a relatív gyorshajtás fogalma.
– Hiába 90 kilométer/óra a megengedett sebesség egy útszakaszon, ha csúszik az út, nem szabad annyival menni, hiszen könnyen baleset lehet a vége. A KRESZ világosan kimondja, hogy az út- és látásviszonyoknak megfelelően kell közlekedni, méghozzá a jármű sajátosságait is figyelembe véve. Nem mindegy ugyanis, milyen futóműve van egy kocsinak, mekkora a tengelytávja, mekkora abroncsok vannak rajta, és hol van a súlypontja, esetleg milyen vezetéstámogató rendszerekkel van felszerelve. Az egyik autó stabilabb, a másik kevésbé, így ugyanazon körülmények között az egyik nagyobb sebességnél is biztonságos marad, míg a másik nem. Azt már mindenki maga tudja, mire képes az autója – tette hozzá a gépjármű-szakoktató.
Mindenre jó, vagy semmire sem?
Korábban a négyévszakos gumikról is olvashattak hírportálunkon, melyek bár téli körülmények között nagyságrendekkel jobban teljesítenek, mint a nyári gumik, a szakemberek csak azoknak javasolják ezek használatát, akik télen keveset közlekednek, és azt is javarészt városban.
– A négyévszakos gumi keverékét leginkább a téli és a nyári abroncs ötvözeteként lehet leírni, bár a nyáron túlzottan felpuhul, és instabillá válhat miatta az autó. A köztes megoldásoktól nem kell csodát várni, de a téli időjárásban így is sokkal jobb, mint egy nyári gumi. A gumi típusa mellett az is nagy gond, hogy sok autón látni túlkoros abroncsokat. A szakemberek általában 5–6 évre teszik egy gumi élettartamát, az ennél idősebb abroncsok már sokat veszítenek a hatékonyságukból. Sokszor hallottam már, hogy „nincs is lekopva a gumi, miért kellene lecserélni?” Lehet, hogy a futófelület még megfelelő mélységű, de az évek múlásával a gumi szerkezete megváltozik, megkeményedik a keverék, és nem tapad megfelelően. A használtan vásárolt abroncsokkal sem árt vigyázni, ugyanis nem tudhatjuk, hogyan tárolták őket, esetleg van-e bennük szálszakadás. Aki mégis ilyen gumit akar venni, annak azt javaslom, csak megbízható forrásból, ellenőrzött terméket vásároljon, ugyanis a szálszakadt gumi is balesetveszélyes – világított rá Tar Béla.