Jobban fáj a tankolás

2025.01.12. 14:55

Benzinkút-tulajdonost kérdeztünk meg arról, szerinte miért emelkedett nagyot az üzemanyagár

A jövedéki adó emelkedésével az év első napjaiban hozzávetőleg 10 forinttal drágult a benzin és a gázolaj. Az üzemanyagár azonban más folyamatokra is érzékeny.

Érdemes odafigyelni, nagy különbségek lehetnek a kutak árai között

Fotó: Illusztráció: MW-archív/Szendi Péter

Azt már tavaly év vége óta lehetett tudni, hogy az idén január elsejétől drágulnak majd az üzemanyagok, ugyanis 2025-től lépett életbe az inflációkövető adóemelés. Az intézkedés révén a benzin jövedéki adója 152,55 forintról 158,8 forintra emelkedett, a gázolaj 142,9 forintos adója pedig 148,76-ra, és ezt a 27 százalékos áfa is terheli – tudatta a holtankoljak.hu. Az adóemelés miatt hozzávetőleg 10–10 forintos áremelkedéssel indult az esztendő, de nem az egyetlen tényező, ami miatt felfelé szökik az üzemanyagár. Tavaly év végén még 620 forint alatt volt egy liter benzin ára, a gázolajért pedig átlagosan 628 forintot kértek, most pedig a benzin 635-be, a gázolaj 650 forintba kerül. De vajon hol van az a lélektani határ, amelynek elérésekor többen is megfontolják, hogy letegyék az autójukat? A témáról Szegfű Tiborral, a vármegyében számos benzinkutat üzemeltető Oplus Kft. ügyvezető tulajdonosával beszélgettünk. Mint mondta, valamennyi visszaesés biztosan van a kutakon, de ez nem számottevő.

A magasabb üzemanyagár részben a jövedéki adó emelésének köszönhető
Többe kerül ez a mozdulat: több tényezőre is érzékeny az üzemanyagár
Fotó: Illusztráció: Getty Images

Egyes helyeken húsbavágó kérdés az üzemanyagár

– Régiófüggő, hogy hol mennyire árérzékenyek az emberek, azt viszont nem hiszem, hogy érdemes lenne lélektani határról beszélni. Ha ezer forint lenne a benzin, akkor is tankolnának az autósok, hiszen akinek a mindennapi feladatokhoz, a munkába járáshoz szüksége van a gépjárművére, az mindenképpen közlekedni fog. Érdemes figyelni a kutak áraira akár városon belül is, mivel jelentős, 15–20 forintos különbségek is lehetnek az árakban, és akkor még nem beszéltünk az autópályákon lévő töltőállomások díjszabásairól. Nemrég jöttem az autópályán, ahol 700 forintba került az üzemanyag, és egy tankolásnál ez már nagy különbséget jelent a végösszegben – hangsúlyozta az ügyvezető. Szegfű Tibor arra is rámutatott, sokan nem nézik a kutak árait.

– Jó lenne erre egy statisztika, hogy kiderüljön, mennyire tudatosak a vásárlók, de azt tapasztaljuk, hogy sokan nem figyelik a kutak árait. Persze ez is érthető, hetente háromszor változik az ár, és inkább megszokásból, egy bevált helyen, vagy útba eső töltőállomáson tankolják az autóikat.

 Ugyanakkor ahogy a nagy bevásárlásnál megtervezzük, melyik üzletbe megyünk, hogy jól járjunk, a tankolásnál is megtehetjük ugyanezt. Egyelőre úgy tűnik, a kisebb kutak képesek beszállni az árversenybe, és a nagyobb szolgáltatóknál olcsóbban adni az üzemanyagot. Ők sok esetben kisebb rezsiköltséggel üzemelnek, ráadásul nekik a kisebb forgalmuk miatt nem kell a 3 százalékos különadót sem kifizetniük – tette hozzá Szegfű Tibor.

Jól jönne egy varázsgömb

Az év tehát nagy áremelkedéssel indult, és a héten is többször kúszott felfelé az üzemanyagok ára, de felmerül a kérdés: meddig folytatódhat még ez a tendencia?

 – Sajnos nincs varázsgömbünk, és a jelenlegi piaci folyamatok, a gyors változások közepette lehetetlen megjósolni, mi vár ránk a következő a hetekben. 

Elég egy visszaesés a forint árfolyamában a nagy nemzetközi valutákkal szemben, és máris drágulnak az üzemanyagok. Tartós és azonnali árcsökkenést csak az üzemanyagok adójának csökkentése eredményezne, ám mivel ez egy stabil, azonnal befizetett bevétel a hazai költségvetésben, a piaci szereplők erre kevés esélyt látnak. Ami biztos, az üzemanyagár emelkedése a fuvardíjakban is tükröződik majd, ami pedig megjelenik az egyes termékek áraiban – emelte ki az ügyvezető. A fuvardíjak emelkedéséről Gégény Tamás, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Árufuvarozási Tanácsának elnöke, a Gégény Trans tulajdonosa is beszámolt szerkesztőségünknek, szerinte legalább 10 százalékos emelésre lesz szükség. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában