2025.01.29. 17:30
Többen is vizes benzint tankoltak Nyíregyházán? Megszólalt egy szerelő, erre figyelmezteti az autósokat!
Sajnos egyre gyakoribb, hogy egyes benzinkutakon víz kerül a benzinbe vagy a gázolajba. A vizes üzemanyag nem játék, egy autószerviz-tulajdonos azt is elmondta, miért.

Akár milliós motorkárt is okozhat a vizes üzemanyag
Fotó: Illusztráció: Világgazdaság/Kallus György
Az elmúlt napokban több olyan posztot is lehetett olvasni a nyíregyházi Facebook-csoportokban, melyekben arról számoltak be autótulajdonosok, hogy gond van az egyik nyíregyházi benzinkút üzemanyagának minőségével. Többen is írták, hogy vizes benzint tankoltak, és amiatt aggódtak, hogy a fals minőségű üzemanyag kárt tesz az autójukban. Bár a posztokat azóta eltávolították, a témáról megkérdeztük Borsi Andrást, a nyíregyházi Borsi Autó autószerviz tulajdonosát, aki szerint jogos az aggodalom, az autóknak egyáltalán nem tesz jót a vizes üzemanyag.

Fotó: MW-archív
Ezért gond a vizes üzemanyag
– A vizesedés a benzinkutakon a hideg-meleg páralecsapódás miatt képződik. A tartályokat kinyitják, amikor feltöltik őket, minőséget ellenőriznek, vagy éppen az üzemanyagszintet vizsgálják, és így kerülhet beléjük a nedvesség. Az eset nem egyedi, én is tapasztaltam már ilyesmit. Egy tiszafüredi töltőállomáson is gyakran előfordul, ugyanis akkora a benzinkút forgalma, hogy egyszerűen nincs idő leállni, és kitakarítani a tartályokat. Persze, ez nem lehet kifogás, de ez áll a jelenség hátterében – tudtuk meg a szerviztulajdonostól. Borsi András arra is rávilágított, korántsem mindegy, hogy dízel vagy benzines autóba került a vizes üzemanyag, az előbbiekben ugyanis nagyon kár keletkezhet.
– A nemesfémmel összerakott üzemanyag-befecskendező rendszereket úgy találták ki, hogy még csak véletlenül se érintkezzenek semmilyen oxidációs anyaggal.
Márpedig a víz nagyon erősen oxidáló hatású, így a rendszerbe jutó víz mennyiségétől függően akár néhány órán belül károkat okozhat. A befecskendező-rendszer és a szivattyúk sínylik meg a legjobban a „vizes tankolást”. A benzines autók tulajdonosai szerencsésebb helyzetben vannak, ők akár egy üzemanyagszűrő és üzemanyagcserével megúszhatják a történteket, ám a dízeleknél rendszerint óriási károkat okoz a vizes üzemanyag – hívta fel a figyelmet Borsi András.
Mekkora károkat okoz a vizes üzemanyag a dízeleknél?
A szakember rámutatott, a dízel autóknál az üzemanyag egyben kenőanyag is az üzemanyagrendszerben – nem véletlenül hívják gázolajnak.
– A szivattyúrendszerben azonnali forgácsolást okoz a víz, mivel megszűnik a nagynyomású szivattyú kenése. Ha ez megtörténik, növekszik a súrlódás, ami melegedéshez vezet, az pedig a főtengely törését is okozhatja. Ez rögtön egy több százezer forintos szervizszámlát jelent, és ez még a szerencsésebb eset. Amennyiben nem teljesen szakszerű a javítás, és a szervizben „elfelejtik” kimosni a tankot, a szűrőt, az üzemanyagrendszert, vagy éppen a közös nyomócsövet, akkor a korábban említettek miatt keletkezett fémforgács a porlasztókba is kerülhet.
Ezzel már milliós összegnél járhat a kár, ami sok autó esetében egyet jelenthet a gazdasági totálkárral
– hangsúlyozta az autószerviz tulajdonosa, aki egy tanulságos történetet is megosztott szerkesztőségünkkel.
Nem szerette a német autó a magyar benzint
– A szervizben a kezünk védelme érdekében gumikesztyűben dolgozunk. Köztudott, hogy ezt a benzin oldja, a gázolja viszont nem. Érdekes változások lehetnek a hazai üzemanyagoknál, mert már a gázolaj is elkezdte oldani a gumikesztyűket. Ismerek egy idős házaspárt, a hölgy és az úr kétlaki életet él: nyáron Sóstón laknak, télen pedig Németországban. Behozták hozzánk az autójukat, mert nagyon nehezen ment, rángatott, és a fogyasztása is irgalmatlanul megemelkedett. Időszerű volt a gyertyák cseréje, ám alapos átvizsgálás után sem találtunk egyéb hibát. Az autó menettulajdonságai javultak, de még mindig nem volt az igazi, tanácstalanok voltunk. Visszautaztak Németországba, majd jött a telefon: a kocsi tökéletesen működik, minden a régi. Örültünk is meg nem is, furcsa volt az egész. Aztán eljött az újabb nyár, hazautaztak, az autó pedig ismét produkálta a korábbi hibajelenségeket. Kiderült, az üzemanyag a ludas, a hazai benzin nem tetszett a fiatal Mercedesnek – mesélte a szakember.
A Nyíregyházán tankolt vizes benzinről megkérdeztük a kutat üzemeltető társaságot is, válaszuk megérkezésekor frissítjük a cikkünket.