Kvíz

2025.02.25. 17:00

KRESZ-teszt: Több tízezres büntetést kaphatsz, ha ezekkel nem vagy tisztában

Köd előttem, köd utánam. Na de mi a helyzet ilyenkor a világítással az autónkon? Bármikor használhatom a ködlámpát? Te tisztában vagy vele, mi a különbség a nappali menetfény és a tompított fényszóró között? Jobb, ha éles helyzet helyett legújabb KRESZ-tesztünkben próbálod ki magad először: vajon bukta lenne a vizsgán, ha ezeket a kérdéseket kapnád?

Szia, Uram! KRESZ-teszt érdekel? Tenné fel a kérdést a mémből ismert jól szituált úriember. 

KRESZ-teszt
Azt se tudod, miért állított meg a rendőr? Jobb, ha KRESZ-tesztünkben hibázol, nem az utakon.
Fotó: Illusztráció: Shutterstock

Úgy gondoljuk, sosem árt egy kis edikáció, legyen készségszintű minden ismeret, ami a vezetéshez szükséges, hogy egy sötét, ködös útszakasz se lephessen meg minket.

Már legutóbbi kvízünkben is feltettünk járművek kivilágításával kapcsolatos kérdést. Most azonban egy kicsit trükkösebbek leszünk.

Heti KRESZ-tesztünkben, hogy stílusosak legyünk, időnként láthatatlan kérdéskörrel foglalkozunk. A ködben, korlátozott látási viszonyok közötti vezetéssel. 

Ezúttal videós formában keressük a választ arra, hány hibázó sofőrt szúrnak ki olvasóink, valamint, hogy tudják-e, mit rontottak el. A világítás használata azért is kulcskérdés, mert komoly baleseteket előzhet meg, de az új KRESZ pontosítani is fogja, mikor és hol kell felkapcsolni a lámpákat. Kezdjük egy beugró kérdéssel, hozzátéve, hogy a cikkünkben elérhető videó egy képkockájáról van szó, és hogy a felvétel egy ködös reggelen készült: hány bakit számoltok össze az alábbi képen?

KRESZ-teszt
KRESZ-teszt: hány hibát számolsz össze a képen?
Forrás: feol.hu

Mit mond a jelenlegi KRESZ a járművek kivilágítása kapcsán?

Ahhoz, hogy válaszolni tudjunk a kérdésre, érdemes felidézni, mit mond a KRESZ a világítással kapcsolatban: 

A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.

Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett pedig ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Ez eddig tiszta ügy, mondhatnánk, de akkor még nem bezséltünk a tompított fényszórókról, a nappali menetfényről és a ködlámpáról sem. Márpedig nem mindegy, hogy mi látunk vagy minket is látnak-e. 

A vonatkozó KÖHÉM-rendelet még tovább pontosítja a ködlámpa használatát: „Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.” A Szoljon arra is emlékeztetett, hogy a rendőrség tájékoztatása szerint a ködfényszóró, vagy hátsó helyzetjelző ködlámpa szabálytalan használata esetén a rendőr figyelmeztetést alkalmazhat, helyszíni bírságot szabhat ki, ami 6500-tól 65 ezer forintig is terjedhet, illetve szabálysértési feljelentést is tehet.

Mi az a nappali menetfény?

Ahogy arra a rendőrség már korábban felhívta a figyelmet, a nappali menetfény nappal, jó látási viszonyok között bárhol használható, automatikusan kapcsolódik be gyújtáskor, és a helyzetjelző vagy tompított fényszóró felkapcsolásakor elalszik. A tompított fényszóró használata pedig korlátozott látási viszonyok között (például szürkület, eső, hó, por, köd…) és éjszaka lakott területen belül és kívül is egyaránt kötelező. Azt is pontosították korábban, hogy a tompítottat csak jó látási viszonyok között, nappal helyettesítheti lakott területen kívül a menetfény, az izzókat pedig, legyenek bármelyik lámpában is, ellenőrizni, szükség szerint cserélni kell, és gondoskodni róla, hogy a kosz ne fedje be őket. 

Ugyanakkor, ahogy arra az Origo is felhívta a figyelmet az Országos Baleset-megelőzési Bizottság nyomán,

  • a nappali menetfény (teljes nevén nappali menetjelző lámpa) nem arra szolgál, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsa, hanem hogy a jármű helyzetét jelezze más közlekedők felé. 
  • Kizárólag előre bocsát ki fényt, hátra nem.

Hány hiba volt a képen?

Megoldás a Feol.hu-n.

Jöjjön a beígért KRESZ-teszt!

Most, hogy nagyjából átbeszéltük, mikor kell tompított fényszórót használni, mit kell tudni a nappali menetfényről, lássuk a videót! A videó elején normál, majd lassított felvételen is megmutatjuk a pár száz méteres szakaszt. A kérdés lényegében ugyanaz, mint a fotónál volt: milyen hibákat találunk a felvételen?

Megoldás a Feol.hu oldalon

Az új KRESZ a világítást is érinti majd

Mint arról korábban írtunk, az új KRESZ bevezeti a „valamennyi járműre vonatkozó mindenkori kivilágítás kötelezettségét, kötelezővé teszi a távolsági fényszóró használatát lakott területen kívül a láthatóság korlátozottsága esetén (de kivétellel és megkötéssel). 

Ezekről lehet, hogy lemaradtál: próbáld ki korábbi KRESZ-tesztjeinket

Jobb, ha mások hibájából tanul az ember

Utánajártunk, melyek a leggyakoribb hibák, amiket egy tanulóvezető elkövet a volán mögött.

A hazai közlekedés számos változáson esett át az elmúlt évtizedekben, melyekhez igazodtak a szabályok is. Néhány KRESZ-módosítás azonban máig nem épült be eléggé a köztudatba.

Mit látunk a különböző világításoknál?

És ha már a világítás volt a fő témánk, jöjjön egy tanulságos videó, amit a rendőrség tett közzé a közelmúltban. A felvételen azt is megmutatták, mennyi látszik a kocsikból hátulról, nappali menetfénnyel, illetve rendes tompított fényszóróval:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában