Aszfaltkígyó

2025.02.06. 14:30

Róma a múlté, hamarosan minden út Szabolcsba vezet

Több nagy, Nyíregyházát és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyét egyaránt érintő útfejlesztés is szóba került azon a komplex tárgyaláson, melyen a város polgármestere és az építési és közlekedési miniszter ült asztalhoz a múlt héten. Lázár János a megbeszélés után tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta: nem várathat magára tovább az északi elkerülő befejezése.

Róma a múlté, hamarosan minden út Szabolcsba vezet

Nagyszabású útfejlesztéseket jelentett be nemrégiben Nyíregyházán Lázár János miniszter

Fotó: Magyar Építők

A gazdasági növekedés eredményeként szükségessé vált az elkerülő megépítése Nyíregyházán – ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter mondta azon a január végi nyíregyházi sajtótájékoztatón, mely előtt a múlt, a jelen és a jövő lehetséges beruházásairól tárgyalt a város polgármesterével, dr. Kovács Ferenccel. A megbeszélésen szóba került az északi elkerülő, a Tokaji úti aluljáró, a Simai úti felüljáró ügye, valamint egy csomópont létrehozása a vasútállomáson.

Lázár János, építés, Nyíregyháza, autópálya, Ipari Park, Tokaji úti aluljáró, Simai úti felüljáró
Lázár János építési és közlekedési miniszterrel tárgyalt január végén Nyíregyháza polgármestere, dr. Kovács Ferenc
Fotó: Sipeki Péter

Lázár János nagyszabású beruházásokról számolt be

– Olyan döbbenetes mértékű gyárépítési hullám van Nyíregyházán, ami igényli az északi elkerülőt, indokolttá teszi, hogy a Volán- és MÁV-kapacitásokat összehangoljuk és a pályaudvarnál létrejöjjön egy elosztó csomópont, ahová érkeznek az emberek és ahonnan továbbmennek dolgozni. Nagyon fontos a Simai úti felüljáró, hiszen az alatta lévő 113-as út fogja kiszolgálni az Ipari Parkot – oda egy konténerterminált tervezünk, és legalább ilyen fontos az is, hogy a Tokaji úti aluljáró végre megépüljön. 

Arra vállalkoztam, hogy 6,5 milliárd forintért a tárcám elkészíti ennek a négy útnak a kiviteli tervét, és a várossal közösen hozzákezdünk a megvalósításhoz

 – hangsúlyozta a múlt csütörtöki sajtótájékoztatón Lázár János. A legfontosabb belterületi utakat érintő kérdések után az építési és közlekedési miniszter arról is beszélt, hogyan lehetne Nyíregyháza és Debrecen együttműködését tovább erősíteni.

– Rengeteg debreceni dolgozik a nyíregyházi Ipari Parkban. Úgy döntött a kormány, hogy 200 milliárd forintból, 47 kilométer hosszan felújítja a két város közötti vasútvonalat. A beruházás túllépett a tervezési szakaszon, készen vannak tervek, 2025 végén vagy 2026 elején megkezdődhet a hároméves kiviteli munka, mely után 160 km/órás sebességgel közlekedtethetjük a vonatokat ezen a szakaszon. Megállapodtunk az Európai Unióval a finanszírozásról – ezt a fejlesztést nem érinti az EU pénzügyi blokádja.

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere mindemellett kezdeményezte a 4-es számú főút négysávosítását 35 kilométer hosszúságban, Újfehértónál a település elkerülését. A miniszter ígéretet tett rá, hogy megrendelik a kiviteli terveket, és a technikai egyeztetéseket követően hozzákezdenek a beruházás előkészítéséhez. 

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy 

  • Záhony és Beregdaróc irányából folytatni fogják az M3-as autópályát az M34-es megépítésével, így a háború befejezése után lehetőség nyílik arra, hogy erősödjenek a gazdasági kapcsolatok Kárpátaljával és Ukrajnával. 
  • A schengeni határ lebontásával a közös munkának, a közös gazdasági övezetnek, az együtt gondolkodásnak és cselekvésnek minden akadálya elhárul, ha elkészül az M49-es, Nyíregyházát Szatmárnémetivel összekötő autópálya. A magyar oldalon 42 kilométert építenek 360 milliárd forintból, az első, 30 kilométeres szakaszát 2026 végén, a hiányzó 12 kilométert pedig 2027 legelején adják át.
Lázár János, építés, Nyíregyháza, autópálya, Ipari Park, Tokaji úti aluljáró, Simai úti felüljáró
Jó ütemben halad az M49-es gyorsforgalmi út építése
Fotó: Magyar Építők

Folytatódik a mellékutak felújítása

Az alsóbbrendű utak fejlesztésével kapcsolatban megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sajtóosztályát. Mint azt megtudtuk: tavaly Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében a Magyar Falu Program nagyfelületű burkolatjavítási programjában a 4 és 5 számjegyű mellékutakon, tizenegy szakaszon összesen 28,4 kilométer utat állított helyre a Magyar Közút, míg a főutakon – szintén saját kivitelezésben – az éves karbantartási keretből két útszakaszon több mint négy kilométeren újult meg az útburkolat.

Szabolcs-Szatmár-Beregben az idén három szakaszon, összesen 6,7 kilométeren helyreállítja a négy és öt számjegyű mellékutakat a Magyar Falu Programban. 2025-ben és 2026-ban a TOP Plusz Program keretében tovább folytatódik a 4 és 5 számjegyű mellékutak felújítása. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 22 útszakaszon, mintegy 83 kilométer hosszon valósulhat meg a burkolat felújítása. A huszonkét fejlesztésből négy útszakasznál már rendelkezésre állnak a kiviteli tervek, a további tizennyolc esetében a tervezési munkák folyamatban vannak – tájékoztatta portálunkat a Közút. 

 

Itt tart jelenleg az M49-es szakaszának építése:

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában