2025.02.13. 17:15
Aki egyszer beleszeretett az iskola illatába, nem szabadulhat tőle
A köznevelés és a pedagógusképzés aktualitásai adták a gerincét a Nemzeti Pedagógus Kar vármegyei szervezete konferenciájának csütörtökön a Nyíregyházi Bem József Általános Iskolában. Dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár elmondta: 2024 szeptemberében 15 ezer hallgató lépett be az egyetemekre úgy, hogy ő pedagógus szeretne lenni.
– Mindig van miről beszélnünk, és azért is fontos, hogy minél többet találkozzunk – hangsúlyozta dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár a csütörtök délután Nyíregyházán megtartott pedagóguskonferencián. Kifejtette: az oktatásnak reagálnia kell a minket körülvevő társadalmi, családi, környezeti változásokra. Ezek mind olyan témák, melyek érintik a pedagógusok mindennapjait, és amiben együtt kell gondolkozniuk. Szóba került továbbá a mindennapos testnevelés fontossága, hogy miért kellett korlátozni a mobiltelefonok használatát az iskolákban, ahogy megkerülhetetlen téma volt a béremelés és annak hatásai a pedagóguspályára.

Fotó: Bozsó Katalin
Pedagógus – ismét egyre népszerűbb hivatás
– A béremelés pozitív hatása nagyon gyorsan érezhető lett. Megmutatkozott már 2024 elején a felvételi számokban: nagy mértékben megugrott a pedagógusképzésre jelentkezők aránya: tavaly szeptemberben 15 ezer hallgató lépett be az egyetemekre úgy, hogy ő pedagógus szeretne lenni. A másik nagy pozitív változás – erről a múlt héten jelent meg egy tanulmány –, hogy 98 százalékuk pedagógusként is képzeli el magát. A 2023-as és 2024-es adatokat böngészve azt is látjuk, hogy mintegy 3000 pedagógussal van több az óvodákban, iskolákban, és a számuk egyre csak nő – emelte ki dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár.
A Nemzeti Pedagógus Kar 2014-ben alakult meg. Kulcsár Judit vármegyei területi elnök az elmúlt tíz évre visszatekintve elmondta: szakmailag tartalmas évek állnak mögöttük. Igyekeztek mindig azokról a feladatokról tájékoztatást adni – szakmai napokon, fórumokon –, melyek kihívásként a pedagógusok, intézményvezetők előtt álltak, állnak.
– Kiemelt feladatunk volt az elmúlt években a pedagógusok tájékoztatása az őket érintő ügyekben, a törvények, rendeletek véleményezése, a létszám növelése, szakmai rendezvények színvonalának, számának emelése, ahol a résztvevők aránya is növekszik, valamint a Pedagógus Kar népszerűsítése, tájékoztatás a munkájáról. Különböző témákban szerveztünk szakmai napokat, melyekre meghívást kaptak a köznevelési rendszer szereplői, az intézményvezetők és a pedagógusok is.
A hallgatók bekapcsolódhatnak az iskolai életbe
– Központi téma volt a konferencián a megújult, gyakorlatorientált pedagógusképzés. Ez azért fontos, mert ebben a pedagógushallgatók egy sokkal közvetlenebb kapcsolatot tudnak kialakítani a különböző intézményekkel és az eltérő képességű tanulókkal. Ez azért fontos, mert fel kell ismernie a pedagógusnak, milyen szociális háttérrel és képességekkel érkezik egy tanórára a diák, s tudnia kell kezelni, csak így juttathatja el a gyereket abba a motivációs helyzetbe, hogy tanulni akarjon – magyarázta Pécsi Beáta Ágnes, a Nyíregyházi Tankerületi Központ igazgatója.

Fotó: Bozsó Katalin
– Az alkalmazkodás itt a lényeg – fogalmazta meg a szakember –, hiszen az alkalmazkodóképességünktől függ, hogyan reagálunk a változásokra. A képzés során a hallgatók nem csak hospitálnak, hanem részt vehetnek az iskola életében is: ha szeretnének, aktívan bekapcsolódhatnak az értekezletekbe, a munkaközösségi megbeszélésekbe, beleláthatnak a tanulói esetmegbeszélésekbe, egy tanmenet készítésébe, a tanórán kívüli programok szervezésébe, lebonyolításába, tehát egy sokkal részletesebb, életszagúbb tanulási folyamat részesei. Ez azért is jó, mert lehet, hogy valakinek van egy elképzelése arról, milyen tanárnak lenni, aztán szembesül a gyakorlati részével, a pálya összetettségével, a sikerekkel és a nehézségekkel, és még a képzés alatt eldöntheti, hogy neki való-e a pedagógushivatás vagy sem – mutatott rá az igazgató, s hozzátette: aki egyszer beleszeretett a pedagóguslétbe, az iskola illatába, légkörébe, az nem szabadulhat tőle.
Dr. Balatoni Katalin nemrégiben a köznevelés nevelési funkcióiról tartott előadást. A videó itt tekinthető meg: