2025.02.19. 14:30
Erre az sms-re sajnos örökre emlékezni fog a nyíregyházi édesanya – te is dühös leszel, ha elolvasod
Egy felmérés szerint elképesztően sok átverés vesz minket körbe. SMS-ben, e-mailban és telefonon szedik el a pénzünket a csalók, aki figyelmes, átlát a galád bűnözők rossz szándékán.

A sms-csalók hivatkozhatnak csomagküldésre, de pénzintézetek, hivatalok nevében is kérhetik kártékony link telepítését
Fotó: Illusztráció: MW-archív
„Kuldemenyenek kezbesitese megszakadt, mert a csomagon hianyzott az utcaszam. Kerem frissitsen: https://....” – mutatja Zsani kérte vezetéknevét ne írjuk le) a telefonján, az sms-t, amit egy ismeretlen számról kapott és nagyot hibázott.

Fotó: KM
Sms-ben kapott link lett Zsani pénzének a veszte
– Pár nappal korábban valóban interneten rendeltem, így meg sem fordult a fejemben a csalás, azt hittem, valóban hibásan töltöttem ki a megrendelőt. Mivel fontos volt a termék, amit vártam, ugyanis születésnapi ajándék lett volna, rákattintottam az sms-ben kapott linkre és figyelmetlenül, kapkodva kitöltöttem a bankkártya adatokat, és ez lett a pénzem veszte. A csaló első körben több mint 47 ezer forintot emelt le a számlámról, szerencsére limitált az összeg – elevenítette fel a történteket a nyíregyházi édesanya, aki persze azonnal értesítette bankot, letiltották a kártyáját, ennek köszönhetően a csaló második próbálkozása, már kudarcba fulladt.
– Persze nagyon dühös voltam, mert ezerszer olvastam hasonló esetekről, mégis bedőltem. Én viszonylag olcsón megúsztam a kapkodást, ha figyelek, észreveszem, hogy Ghána felirat van a telefonszám alatt és az is szemet szúrhatott volna, hogy nincsenek ékezetek, de így működik az emberi agy, a hibás szöveget is képes hibátlanul olvasni. Azóta persze sokkal óvatosabb és megfontoltabb vagyok, amikor a rendőrség nevében kaptamolyan sms-t, hogy fizessem be a büntetést, azonnal töröltem a szöveges üzenetet, a legelsőt mementóként tartottam meg – tette hozzá.
Aki átlátott a csaló szitáján
A szolnoki dr. Hanga Valériánál is próbálkoztak az sms-csalók, ő azonban „átlátott a szitán". A jogi ismeretekkel rendelkező hölgy szerint azonban fontos erről beszélni, mert sokan bizony bedőlnek a galád bűnözőknek.
– Egy egyszerű telefonos üzenetet kaptam egy ismeretlen számról: Szia anya, a régi telefonom elromlott, ez az új számom! – és itt egy másik számot adott meg az üzenet küldője, aki kérte, hogy a WhatsApp-on folytassuk tovább a kommunikációt – kezdte a történetet dr. Hanga Valéria. A szolnoki hölgy már ekkor gyanakodott, de eleget tett a kérésnek, írt az üzenet küldőjének. – Kértem, hogy hívjon fel. Erre azt válaszolta, hogy leejtette a telefonját, nem működik az érintőképernyő, kölcsönkészülék van nála. Erre írtam, hogy a kölcsön telefonról is tud hívni, majd rákérdeztem, hogy ki is ő. A válasz az volt: a gyermeked. Újabb keresztkérdések után a csaló meghátrált – számolt be a történtekről a szoljon.hu.

Fotó: szoljon.hu
Egy felmérés eredménye: sokakat sikerül átverni
Elképesztően sok csalás, átverés vesz bennünket körül változatos formában: e-mailben érkező spamek (kéretlen levelek), böngészés közben felugró ablakok, de megtalálható mindez a közösségi médiában is. Sajnos egyre gyakrabban mobil eszközökön, SMS-ben is érkeznek átverések, vírusok. A kéretlenül terjedő üzenetek gyakran valamilyen hamis indokkal - problémás csomagunk érkezett, lejárt közüzemi számlánk van, parkolási büntetést kaptunk, vagy valamilyen banki értesítésre hivatkozva - egy mellékelt rosszindulatú linket kínálnak fel és a nagyobb hatás érdekében sürgetnek, fenyegetnek, vagy valamilyen vonzó akciós lehetőséget ígérnek – ez derült ki az ESET kiberbiztonsági felméréséből.
A tavaly év végén végzett kutatás rámutatott: nem csak hallottak, sokan találkoztak is már online veszélyekkel: felmérésük szerint a megkérdezettek 90 százalékánál már próbálkoztak valamilyen online átveréssel, támadással. A megkérdezettek több mint felét e-mailben vagy sms-ben próbálták átverni adathalász linkekre irányítással, 40 százalékuk pedig kapott már kétesnek tűnő telefonhívást állítólagos bank vagy cég nevében. A kutatásban résztvevők közel fele esett már áldozatául valamiféle online csalásnak vagy támadásnak.
Legnagyobb arányban arról számoltak be, hogy vírusos lett a számítógépük vagy telefonjuk, de ugyanennyien vannak azok is, akiknek a jelszavát vagy fiókját lopták el. Minden tizedik embert ért már anyagi kár is, a legmagasabb arányban (18%) a 60-69 éves korosztályt.
A legfontosabb tanács, vigyázzunk a pénzünkre, legyünk óvatosak, megfontoltak, semmilyen alkalmazást ne töltsünk le más felszólítására és soha ne adjuk ki a banki adatainkat ismeretleneknek.