2025.03.12. 10:30
Kelet-Magyarország aranykorát hozhatná el az orosz-ukrán tűzszünet
Az orosz–ukrán háború jelentős hatást gyakorol a hazai gazdaságra. A kelet-magyarországi logisztika is felvirágozhatna a háború végével, vagy egy tűzszünettel.

A közeljövő beruházásai és egy esetleges béke nagy lökést adhat a kelet-magyarországi logisztikának
Fotó: Illusztráció: Pixabay
A kelet-magyarországi régió, különösen Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc térsége új löketet kaphat logisztikai fejlesztések terén. A kelet-magyarországi logisztika fellendüléséhez az orosz–ukrán háborús helyzet javulása járulhat hozzá érdemben, de azt sem szabad elfelejteni, hogy a térségben várható úthálózat-fejlesztések és ipari beruházások is ezt támogathatják – olvasható a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Dr. Doór Zoltán, az egyesület elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy az orosz–ukrán háború a hazai gazdaság alakulása mellett hatással van a piaci jövőképek formálására, illetve a logisztikai szereplők várakozásaira is.

Fotó: krpr.hu
Kelet-magyarországi logisztika és a beruházások
– A béke, de legalább egy érdemi tűzszünet javulást eredményezhetne a kereskedelemben is, a logisztikai szereplők pedig az ukrán határ közelében további potenciált láthatnának. Amennyiben rövidesen lesz számottevő változás, nem javul a helyzet, akkor is fejlődhet a hazai logisztika az ország keleti felében, igaz, várhatóan más intenzitással – tette hozzá.
A magyar gazdaság egyik kulcságazata a logisztika, ennek megfelelően pedig már az elmúlt években is számos jelentős beruházást láthattunk, amelyek Kelet-Magyarországon is éreztették hatásukat.
Lehetőségek a Debrecen–Miskolc–Nyíregyháza háromszögben
Az országhatárok közelsége mellett az M3-as autópálya fejlesztése, valamint az ahhoz kapcsolódó további gyorsforgalmi útvonalak térnyerése is jó hatással lesz a kelet-magyarországi szállítmányozásra. Ezek az utak a Budapesttől keletre elterülő logisztikai élet fejlődésének egyik hajtómotorját adhatják. A fejlesztések ugyanis a közúti árufuvarozást és a hozzá kapcsolódó logisztikai tevékenységek teljes spektrumát támogathatják.
Dr. Doór Zoltán szerint a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei úthálózat további bővülés előtt áll, hiszen Ukrajnát és Romániát is a jövőben gyorsforgalmi úton érhetjük el.
– Előbbinek logisztikai szempontból nagy jelentősége a szomszédos háborús helyzet javulása esetén várható.
Azonban Románia könnyebb megközelíthetősége már rövidebb távon is pozitív hozadékkal járhat.
Mindemellett Debrecent és környékét sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen az ország második legnagyobb városáról beszélünk, számos fejlesztés van itt is jelenleg is folyamatban – emelte ki az MLE elnöke, majd hozzátette: hamarosan 2x2 sávos út köti össze Debrecent és Nyíregyházát, amivel a közlekedés és a logisztikai is új szintre emelkedik, ráadásul a két város együttes lakossága meghaladja a 300 ezret.
– Amennyiben Debrecen és Nyíregyháza lakosságához még a környező településeket is hozzávesszük, akár közel félmilliós létszámról beszélhetünk. Emellett Miskolc és környékének lakossága szintén százezres nagyságot ölel fel. Mindez önmagában akkora szám, amelyet bizonyos esetekben akár lokális logisztikai megoldásokkal, például kereskedelmi elosztóközpontokkal is érdemes lehet kiszolgálni. A területi elhelyezkedésnek és a fejlődő közúthálózatnak köszönhetően pedig nemcsak kelet-magyarországi, de akár nemzetközi logisztikai központok is szép számmal megjelenhetnek majd a térségben – tudatta az elnök.
A munkaerőpiac is profitálhat a fejlesztésekből
Ahogy az egyesülettől megtudtuk, Magyarországon a logisztikai ágazatban jelenleg több százezer ember dolgozik. A szektor jövőbeni potenciális élénkülése miatt még több logisztikai szakemberre lesz szükség.
– Felsőfokú logisztikai ismeretekre, naprakész piaci tudásra egyébként is folyamatos igény van. Persze olykor ez élénkebb, néha pedig szerényebb, de a hosszú távú trendek kedvező képet mutatnak. A jó logisztikai menedzserekre, szakemberekre pedig Kelet-Magyarországon, Debrecenben, Miskolcon és Nyíregyházán, valamint ezen városok környékén is szükség lesz. Elég csak azt megvizsgálni, milyen gazdasági beruházások voltak a térségben az elmúlt években, és mekkora volumenű fejlesztések vannak jelenleg is folyamatban vagy tervben – hangsúlyozta dr. Doór Zoltán.