2025.04.30. 06:00
Nagy a baj! Ezeknek a járműveknek a fele nem is közlekedhetne, talán te is éppen ilyet vezetsz
Tavaly nyár óta már bizonyos elektromos rollerekre is kötelező felelősségbiztosítást kötni. Azonban sem ezek, sem a segédmotoros kerékpárok tulajdonosai nem tolonganak a biztosítóknál.

A vármegyében és Nyíregyházán is sok a baleset, a robogókat pedig többnyire városi forgalomban használják, ahol nagyobb a kockázat
Fotó: MW-archív
Megdöbbentő dologra hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) a közelmúltban. Ahogy arról közleményükben beszámoltak, a hazai mintegy 650–700 ezres robogóállomány közel fele nem rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással. Márpedig e nélkül a segédmotoros kerékpárok nem vehetnének részt a közúti forgalomban. A biztosítási díj egyáltalán nem nagy összeg, mégis sokan szeretnék ezt megspórolni, ám ha kiderül a turpisság, a bírság az éves biztosítási díj többszöröse is lehet. Arról nem is beszélve, hogy ha valaki balesetet okoz a robogójával, a kárt is saját zsebből kell kifizetnie. A témáról Mészáros Rinaldó, a Gyémántház Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője beszélt szerkesztőségünknek. Mint mondta, a segédmotoros kerékpárokra még kötnek is biztosítást a vármegyében, de a különféle elektromos közlekedési eszközökre csak elvétve.

Illusztráció: Sportmotor.hu
Segédmotoros kerékpárok: nem érdemes elbliccelni a díjat
– A robogókra már régóta kötelező biztosítást kötni – talán emiatt ez jobban is él a köztudatban –, de az elektromos rollerekkel kapcsolatban még mindig sok a kérdőjel. Azt kétlem, hogy bárki a biztosítási díj magas összege miatt „bliccelné” el mindezt, hiszen a segédmotoros kerékpárokra kevesebb mint 10 ezer forintos éves díjért lehet kötelezőt kötni.
Azt tapasztaljuk, hogy a térségben a robogósok ezt ki is fizetik, megkötik a biztosítást.
– Visszásságok itt is vannak, a kismotoroknál rendszám hiányában nehéz ellenőrizni a biztosítás meglétét. Ráadásul sokan az 50 köbcentiméternél nagyobb robogókat is segédmotorként használják – hívta fel a figyelmet Mészáros Rinaldó.
Nem érdemes azonban a már említett csekély összeg megspórolása miatt kockáztatni.
Sajnos a vármegyében és Nyíregyházán is sok a baleset, a robogókat pedig többnyire városi forgalomban használják, ahol eleve nagyobb a kockázat.
A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint 2023-ban 478 ezer forint volt a balesetek során kifizetett átlagos kártérítés a segédmotoros kerékpárok esetében. Azóta eltelt két év, az alkatrészárak és a szervizek díjai is jelentősen emelkedtek, biztosítás hiányában pedig az okozónak saját zsebből kell kifizetnie a kárt. Az elektromos rollerek esetében sem jobb a helyzet, sőt!
Az elektromos rollerek is tiszta lappal indulnak
Tavaly nagy port kavart a hír, hogy bizonyos e-rollerekre is kötelező lesz felelősségbiztosítást kötni. Nyártól életbe is lépett a jogszabály, melynek hátteréről többször is olvashattak hírportálunkon.
A korábban általunk megkérdezett biztosítási szakértő, Kovács Zsuzsa arról számolt be, hogy szép számmal érkeztek az ügyfelek biztosítást kötni az elektromos rollerekre, ám az országos kép úgy tűnik, mást mutat:
becslések szerint hozzávetőleg 50 ezer e-rollerre kellene kötelező felelősségbiztosítást kötni, ám ezek közül csak mintegy 10–15 ezerre kötött az üzemben tartója.
Az FBAMSZ szerint ennek egyik oka a tájékozatlanságban keresendő, az emberek többsége nem tudja, melyik roller tartozik a biztosításköteles kategóriába, s melyik nem. A szövetség arra hívta fel a figyelmet, hogy érdemes megkötni a biztosításokat azoknak, akik eddig elmulasztották, hiszen „tiszta lappal” indulnak, nem kell visszamenőleg fedezetlenségi díjat fizetni, mint például a személyautók esetében.