2025.04.14. 20:00
Úgy költenek itt a magyarok, mintha nem lenne holnap – keresik az ellenszert a hazai boltosok
A koronavírus-járvány óta nagyon pörög az e-kereskedelem. A Temu megjelenése azonban mindent megváltoztatott.

Lépnie kell a hazai webshopoknak a Temu térnyerése miatt
Fotó: Illusztráció: Getty Images
Továbbra is töretlen az online vásárlás népszerűsége hazánkban, ami nem is csoda: szinte bármit beszerezhetünk az interneten a műszaki cikkektől kezdve a szépségápolási termékeken át egészen a bútorokig. Egy valami azonban néhány éve teljesen felborította a piacot, ez pedig a külföldi óriás, a Temu megjelenése. Bár sok szakértő azt mondta az elmúlt években, hogy az irreálisan alacsony árak miatt hamar kipukkan majd a lufi, nem csökken a Temu-láz, sőt a kínai webáruház mobilappja már minden harmadik (!) magyar online vásárló telefonján ott van. A Portfolio cikke alapján a helyzet csak fokozódni fog, hiszen a kínai webshop már kiterjedt európai raktárhálózattal rendelkezik, amivel az európai rendeléseik 80 százalékát tervezik teljesíteni. A témáról hírportálunkon is többször írtunk már, és az általunk megkérdezett webáruház-szakértők egyetértettek abban, hogy a Temu a magyar webáruházakat is nehéz helyzetbe hozza.

Fotó: Illusztráció: Shutterstock
Árt a magyar kereskedőknek a Temu
Berencsi Máté, a Forweb Online Marketing Ügynökség ügyvezetője szerkesztőségünknek korábban elmondta, az ügyfeleik 20–40 százalék közötti forgalomcsökkenésről számoltak be a Temu megjelenése óta.
Ujvári Adrienn webáruház-szakértő, a webshopok készítésével és üzemeltetésével foglalkozó Shopmentor Kft. alapítója is legalább 25 százalékra teszi a hazai webshopok forgalmának csökkenését, viszont azt se felejtsük el, hogy vannak olyan területek, amelyeken a magyar webáruházak felveszik a versenyt, sőt jobban is teljesítenek a külföldi cégeknél.
Berencsi Máté szerint a magyar webáruházaknál az ügyfélszolgálattal is könnyebb dolga van az ügyfélnek, ráadásul a külföldi piaci szereplőknél általában gyorsabban juthatunk a megrendelt termékhez.
A magyar webshopok is labdába rúghatnak
A „nagyokkal” szemben azon hazai cégek állják meg a helyüket, akik egy területre fókuszálnak, nem pedig számos termékkategória értékesítését tűzik a zászlajukra.
Ez a vásárlók szemszögéből további előnyökkel is jár, hiszen ezek a vállalkozások szakértői az általuk kínált árucikkeknek, és ha netán egy vásárlóban kérdések merülnek fel, az ügyfélszolgálaton jó eséllyel szakértő válaszokat kaphat – tudatta a szakember.
A Temu térnyerésével szemben viszont lépnie kell a hazai piaci szereplőknek. A Portfolio szerint az „előre menekülés” az egyetlen opciójuk. A megemelkedett fogyasztói elvárásokra szolgáltatások színvonalának javításával, az ügyfélélmény fokozásával és technológiai innovációkkal kénytelenek reagálni.