2025.05.25. 06:00
Olcsósított márkás ruhák, amiért a nők odavannak – mutatjuk, hol keresd őket
Az alacsonyabb árak és az egyediség vonzza a vásárlót. Használt ruhák – nem esett vissza a piac.
Korai lenne temetni a használtruha- kereskedéseket, a piaci mutatók is alátámasztják: van igény a second hand termékekre. Igaz, az értékesítésük egy jelentős része átköltözött a digitális térbe, így a legnagyobb növekedés az online ruhabörzéken tapasztalható. Magyarország sem kivétel ez alól, a vásárlók árérzékenysége, az egyediség iránti kereslet, a fenntarthatósági szemlélet terjedése egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy nem csökken a kereslet a használt ruhák iránt.

A használt ruhák piaca nem megy ki a divatból
Úgy gondoltuk, mi is körbe nézünk a nyíregyházi használtruhás boltokban és megkérdezzük, mit gondolnak erről az ország keleti felén. Feltérképezzük, hogyan is alakulnak a vásárlási szokások, egyáltalán mennyit költenek ruházkodásra az emberek. De előtte, utazzunk vissza egy kicsit az időben, egészen a 2000’-es évek elejére, amikor szinte minden sarkon belebotlottunk egy turkálóba. A kisvállalkozók láttak benne fantáziát, azonban néhány év elteltével sorra be is zártak a bálás boltok, merthogy a second hand piacon kizárólag az maradhat talpon, aki ad a minőségre. Érdekes kérdés az is, hogy kiadásaik hány százalékát fordítják a magyarok ruházkodásra. Nem vagyunk a divatipar bölcsője, látszik amikor szétnézünk magunk körül az utcán, vegyes képet mutat az emberek öltözködése. A lenti grafikon megmutatja, hogy a háztartások egy főre jutó kiadásainak mindössze 4 százalékát teszi ki az az összeg, amit évente ruhára, cipőre költenek el.

Ha pedig az átlagkeresetet nézzük, melyben régiónként számottevő az eltérés, azt is mondhatnánk, hogy a pénzügyi szempontok miatt választják az olcsóbb ruházkodást az emberek, azonban ettől jóval összetettebb a kép
. – Évekig vittem babaruhás boltot Nyíregyháza belvárosában, ahová a gyerekek kinőtt ruháit hozták be az anyukák, és azt kell mondanom: a megunt ruhák adásvétele soha nem megy ki a divatból, csak formát vált. Ma már inkább a börzéken cserélnek gazdát a használt ruhák és nem csak a gyerekcuccokra gondolok. Volt, hogy börzékről frissítettem a teljes ruhatáramat
– mesélte portálunknak Bakai Judit, akinek szenvedélye a „börzézés”.

Elmondta, úgy látja a kínálati piac növekszik, mindenki árusítani akar, a vevői kör kisebb mértékben szélesedik, a ruhákat pedig egyre olcsóbban lehet eladni, ami inkább a vevőknek jó hír. Az utóbbi években a nagyobb városokban megjelentek a magas minőséget képviselő second-hand és vintage üzletek is, ahol a vásárlók igazi ritkaságokra bukkanhatnak, de Judit úgy gondolja nálunk nehezebben érnének célba az ilyen boltok, ahol egy átlagos turkálóhoz képest magasabbak az árak.
– Én nem nagyon járok turkálókba, mert mint mondtam, a börzék felé vettem az irányt, de egy 10-15 százalékos emelkedés szinte minden használt ruhás kategóriában megfigyelhető, így a hipergyors, az új darabok kiadására specializálódott online ruhás üzletek akcióival szemben már nehezebben veszik fel a versenyt
– jegyezte meg Bakai Judit.
Százezret hagyott ott a turiban
Ennek ellenére egy átlagos hétköznap az egyik nyíregyházi belvárosi turkálóban szinte egymásnak adták a kilincset az emberek. Nagy titkot nem árulok el, hogy tíz vásárlóból kilenc nő volt, a nők hobbija a ruhavásárlás. „Negyedévente egyszer jövök be, de akkor célirányosan keresem a ruhákat. Most rövid nadrágokat nézek a kislányomra, és néhány pólót a fiúkra. A gyerekek sok ruhát használnak, játszanak benne, nem tudják megkímélni a darabokat. Így veszek párat a turiban is nekik, mert máshol méregdrágák a ruhák.” – mondta egy háromgyerekes anyuka, Anita.
A márkás ruhák hívószó. Ha egy boltra ki van írva, hogy egyedi darabokat árul, oda biztosan benéznek.
– jegyezte meg ruhaválogatás közben egy másik fiatal hölgy. Majd hozzátette, ha egy drágább márka kedvezőbb áron érhető el, mint máshol, ideértve az online üzleteket is, akkor biztosan lecsap rá. „Egy alig hordott márkás farmernadrág a turiban 6-7 ezer forint, a boltokban 20 ezer alatt nem jutunk hozzá, a kabátokról nem is beszélve. Cipőket viszont sosem veszek használtan és olyan turkálóba sem megyek be, ahol halomra állnak a savanyú szagú ruhák." – fűzte hozzá.
Egy másik üzletben az eladótól érdeklődtünk, s alátámasztotta az árnövekedést, de ahogyan fogalmazott, még így is jóval a bolti árak alatt juthat minőségi, hordható ruhához, aki betér hozzájuk. Érdekességképp megemlítette volt, aki 100 ezer forintot hagyott ott nálunk egyetlen vásárlás alkalmával. A nyugdíjasok egy biztos vevőkörük, tudtuk meg, saját részre turiznak, és gyakran betérnek hozzájuk, szívesen elidőznek a lakástextilek között is. Az eladó szerint a Vinted vagy a Marketpaace inkább a fiatalok terepe, más telületeken az egyedi, minőségi second-hand üzletek és vásárok, a fenntartható divatot népszerűsítő kampányok felfelé hajtják a piacot.
Mint ismert, az egyik legmeghatározóbb használtruha-kereskedő hálózat a Háda Kft., melynek székhelye Tiszakanyáron van bejegyezve, a cég 80 üzletet működtet az országban, a legkiterjedtebb vállalkozás ebben a szektorban. A vállalkozást egy következő cikkünkben kérdezzük meg.