2025.05.20. 16:10
Új korszak hajnalán az autóipar: milyen jövőt festhet a mesterséges intelligencia?
Nem csupán egy technológiai áttörés, sokkal inkább civilizációs fordulópont. A mesterséges intelligencia az előttünk álló nem túl távoli jövőben átformálhatja az ipart, és mindent, amit az innovációról gondoltunk.

A mesterséges intelligencia az autóiparban is új távlatokat nyit
Fotó: Andreas Hofmann/Bosch
A közelmúltban rendezték meg a fővárosban az AI Symposiumot, ahol a Bosch szakértői a mesterséges intelligencia (MI) aktuális ipari trendjeibe, továbbá a technológia alkalmazásának változatos lehetőségeibe engedtek betekintést. A Bosch arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy az MI nem csupán a kreatív és tudásszektorban hoz robbanásszerű fejlődést, hanem a gyártásfolyamatokban is. A technológia fontosságáról korábban dr. Szászi István, a Bosch-csoport hazai és Adria-régióbeli vezetője is mesélt portálunknak. Akkor azt mondta, semmiképp sem engedhetjük meg, hogy Kínához és az Egyesült Államokhoz képest lemaradjon Európa a mesterséges intelligencia alkalmazásában, a rendszerek fejlesztésében.

Fotó: Bosch-csoport
Új utakat nyit az innovációban a mesterséges intelligencia
– Az MI egyre több termékben és magában a gyártási folyamatban is meghatározó szerephez jut.
A változás az iparban magasabb minőséget és megbízhatóságot, gyorsabb termékfejlesztést, csökkenő gyártási költségeket, javuló fenntarthatóságot hozhat.
Az igazán jelentős, mindent megváltoztató innovációk hullámokban érkeznek és törnek utat maguknak. Mi a Boschnál felkészültünk, és már aktív részesei vagyunk az innováció új korszakának, melyet a mesterséges intelligencia fémjelez – hangsúlyozta dr. Szászi István.
Bár a mesterséges intelligencia csupán az elmúlt néhány évben tört utat magának, és került be a köztudatba, a szakemberek egyetértenek abban, hogy évtizedek óta nem látott fordulatot és előrelépést hozhat ez a technológia az életünk számos területén. Az AI Symposiumon arról is szó esett, hogy az MI az előttünk álló évtized meghatározó technológiája, mely lendületet ad az innovációnak és az iparnak is.
Jakab Roland, a HUN-REN vezérigazgatója ennél is tovább ment: szerinte nem csupán egy technológia áttörésről van szó, a mesterséges intelligencia civilizációs fordulópontot is jelent.
– Új korszak küszöbén állunk, és ha mi magunk nem veszünk részt aktívan a fejlődés alakításában, mások írják meg helyettünk a jövő szabályait. Ezért létfontosságú, hogy Magyarország és a nemzetközi tudományos közösség együttműködve dolgozzon olyan nyílt, átlátható és emberközpontú mesterséges intelligencia megoldásokon, amelyek nemcsak versenyképesek, de a közjót is szolgálják – hívta fel a figyelmet Jakab Roland.
Nagy lépés az önvezető rendszerek fejlesztésében
Ez a technológia újabb lökést adhat az elmúlt években kissé háttérbe szorult önvezető rendszerek fejlesztésének is. Dr. Szászi István portálunknak elmondta, az önvezető rendszereket néhány éve óriási érdeklődés övezte, ami bár kissé alábbhagyott, a fejlődés azóta is töretlen.
– El kell választanunk egymástól a technológiai kérdéseket és válaszokat és az üzletieket. A fejlődés nem állt meg, a hármas szintű önvezetés (az autó képes az önálló vezetésre, ám amikor a rendszer kéri, a járművezetőnek vissza kell vennie az irányítást – a szerk.) már számos szériagyártású autóban megtalálható, ám a négyes és ötös szint még nem elérhető. Az MI sokat segíthet e rendszerek fejlesztésében is. A négyes szintre is van már példa: a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában sofőr jelenléte nélkül is közlekednek autók, de csak korlátozott körülmények között. Technológiailag tehát megoldott a kérdés, ám felmerül az, hogy mennyire térül meg mindez.
Míg néhány éve rengeteget beszéltek az önvezetésről, és nagyon sokan kíváncsian figyelték a technológia egyre nagyobb kibontakozását, addig ma azt látjuk, hogy apadt az érdeklődés.
Nincs meg az a vevői réteg, aki fizetne ezekért a rendszerekért – tette hozzá a Bosch-csoport hazai és Adria-régióbeli vezetője.

Fotó: Bosch-csoport
Az autó, amely emberként gondolkodik
A technológia tehát javarészt adott, sőt a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) már ma is részei a legtöbb modern gépjárműnek. A Boschnál azonban ennél is tovább mennek: olyan neuromorf, azaz az emberi agy által inspirált MI-fejlesztések is zajlanak, amelyek jelentősen hatékonyabbá tehetik az ADAS-rendszerek működését. A vállalat arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a neuromorf számítástechnika olyan hardveres és szoftveres rendszerek fejlesztését jelenti, amelyek az emberi agy működését képezik le, különös tekintettel az idegsejtek kommunikációjára és a neuronhálózatok szerveződésére. A technológia új szintre emelheti a vezetéstámogató rendszerek képességeit: gyorsabb, megbízhatóbb, rugalmasabb és energiatakarékosabb megoldásokat kínálhatnak a valós idejű érzékelésben, segítve a sokszor másodperceken belül szükséges gyors döntéshozatalt. Mindez a balesetek megelőzése miatt is fontos, hiszen korántsem mindegy, mennyi az adott rendszer reakcióideje.
Az új korszak tehát elkezdődött, bár nehéz megjósolni, mit hoz a jövő – különösen az európai autóipar jelenlegi helyzetét nézve –, ám a kilátások mindenképpen izgalmasak. Szakemberek és laikusok is kíváncsian figyelik, mit hozhat a mesterséges intelligencia, ami talán a legnagyobb innováció az internet megjelenése óta.