MI és a gyerekek

2025.05.16. 06:00

Nem korai? Egyre több 13 éves próbálja ki, pedig felnőtteknek szánták!

Ma már szinte nincs magyar háztartás okoseszközök nélkül, ami egyet jelent az MI használatával. A mesterséges intelligencia nagy szerephez jut az életünkben, és nem csak a felnőttekében – már a 13 évesek is magabiztosan használják.

A mesterséges intelligencia mostanra behálózza az életünket, ennek ellenére sokan nem is sejtik, hogy jelen van a mindennapjaikban. Használjuk az internetes keresések, online vásárlás, idegen nyelvű szövegek fordítása során, de jelentős szerephez jut egyebek mellett az egészségügyben, a közlekedésben, a termelésben. És természetesen a tanulás, a kreatív alkotás és a szórakozás eszköze – ezt megerősítette a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024 őszén is, ami a 13–16 éves magyar fiatalok mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit és attitűdjeit vizsgálta.

mesterséges intelligencia, MI, AI
Mesterséges intelligencia: a gyerekek ismerik és izgalmasnak találják az MI-eszközöket
Illusztráció: Shutterstock

A felmérésben 1197 diák vett részt, 57,1 százalékuk lány és 42,9 százalékuk fiú. A résztvevők többsége vidéki városokból (57,9%) és falvakból (29,3%) származott, míg a budapesti fiatalok aránya 12,8% volt. Az általános és középiskolás diákok 97,8 százaléka hallott már az MI-ről, ami azt mutatja, hogy a mesterséges intelligencia fogalma széles körben ismert a fiatalok körében, ám míg egyesek mélyebb, mások csak felszínes tudással rendelkeztek. Mint kiderült, elsősorban az interneten keresztül ismerkednek az MI-vel, különösen a közösségi média platformokon és videómegosztó oldalakon található tartalmak révén. Sokan említették például a ChatGPT-t, a mesterséges intelligencia egyik legismertebb alkalmazását.

Kína már bevezette a mesterséges intelligencia oktatását az általános iskolai tantervbe, és 2025. szeptember 1-jétől kötelezővé teszi az általános és középiskolákban. Az új szabályozás értelmében minden tanulónak évente legalább nyolc órányi MI-oktatásban kell részesülnie, amelyet önálló tantárgyként vagy más tantárgyakba integrálva is taníthatnak. A kínai Oktatási Minisztérium célja, hogy 2030-ra általánossá váljon az iskolákban a mesterséges intelligencia oktatása. 

A tanterv az életkornak megfelelően épül fel:

  • Általános iskola alsó tagozat: Alapvető MI-fogalmakat ismernek meg a gyerekek játékos, gyakorlati tevékenységeken keresztül, például egyszerű programozási feladatokkal és MI-vezérelt eszközök használatával.
  • Felső tagozat: A diákok a mesterséges intelligencia-technológiák megértésére és alkalmazására összpontosítanak, például beszédfelismerés, képfeldolgozás és MI-etika témakörökben.
  • Középiskola: Önálló MI-projektek kidolgozásával és fejlett alkalmazásokkal foglalkoznak, beleértve a neurális hálózatokat (biológiai neuronok összekapcsolt csoportja) és a gépi tanulást is.

Mesterséges intelligencia: előnyök és kockázatok

A kutatás során az is bebizonyosodott, hogy a fiatalok ambivalens érzésekkel viszonyulnak az MI-hez. Egyrészt izgalmasnak és hasznosnak tartják, különösen az oktatásban és a mindennapi életben, másrészt aggodalmaikat fejezték ki a mesterséges intelligencia veszélyeivel, lehetséges negatív hatásaival kapcsolatban, például az emberi munkaerő kiváltása, az adatvédelem és a személyes adatok biztonsága terén. A válaszadók többsége úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia használata során fontos az etikai szempontok figyelembevétele és a megfelelő szabályozás. Sokan hangsúlyozták az oktatás szerepét abban, hogy a fiatalok megtanulják az MI felelős és tudatos használatát.

Összességében a felmérés rávilágított arra, hogy a 13–16 éves korosztály már aktívan találkozik a mesterséges intelligenciával, és fontos, hogy megfelelő tájékoztatást és oktatást kapjanak a technológia előnyeiről és kockázatairól egyaránt.

A nyíregyházi Péter Máté tizedik osztályos, és mint elárulta, évek óta használja az ingyenes MI-eszközöket.

Leggyakrabban a ChatGPT, a Google Translate és DeepL az, amit használok. Főleg az angol-magyar fordításokhoz van szükségem MI segítségére, minden mással elboldogulok. Az előző tanévekben, amikor még lehetett nálunk telefon a suliban, villámcetlik és TZ-k alkalmával is előkerült a pad alatt, és bevallom, sokszor húzott ki a... Ismerek olyanokat, akik komplett irodalom beadandót, esszét, műelemzést írattak meg a MI-vel, és még arra sem vették a fáradtságot, hogy beadás előtt átolvassák. Pedig jobban tették volna... A mesterséges intelligencia sem tévedhetetlen, ezt egyébként fel is tüntetik az alkalmazásokban

– jegyezte meg a nyíregyházi fiú, aki szerint a mesterséges intelligenciának vannak előnyei és hátrányai. Hozzátette: amíg ezzel tisztában vannak a diákok és fenntartásokkal kezelik a kapott információkat, addig csak a hasznukra válhat. 

Hasznos MI eszközök diákoknak

Összegyűjtöttünk néhány olyan magyar nyelvű vagy magyar alternatívával rendelkező MI-eszközt, ami az általános és középiskolások segítségére lehet.

Tanulás

A legismertebb a ChatGPT, ami bármilyen iskolai kérdésre válaszol (megjegyezve: A ChatGPT hibázhat. Fontold meg a fontos információk ellenőrzését.), de használható ötleteléshez, vázlatkészítéshez, prezentációhoz is. Scribbr AI vagy Grammarly idegennyelvű fogalmazások, beadandók javításánál – helyesírás, stílus, logika – jöhet jól, míg a magyar nyelven írtaknál jó szolgálatot tehet a helyesiras.mta.hu. Magyar vagy angol videókhoz leiratot készíthetnek például a YouTube Transcript AI segítségével, míg az idegennyelvű szövegek értelmezéséhez, fordításához a már említett Google Translate és DeepL (utóbbi pontosabb) a legnépszerűbb.

Kreativitás

A Canva eszközt ad a felhasználók kezébe közösségimédia-grafikák, prezentációk, képeslapok, promóciós termékek és weboldalak készítéséhez, de a felnőttek mellett a gyerekek is szeretik, mert egyszerűen és gyorsan szerkeszthetnek vele posztereket, Insta-posztokat, látványos iskolai projekteket. 

Van benne képgeneráló, szövegíró, stílusajánló funkció is. Egyszerű rajzokat alakíthatnak át festménnyé vagy valósághű képpé a DALL-E vagy a Scribble Diffusion használatával, saját zenét szerezhetnek videókhoz a Beatoven-nel vagy Suno AI-jal, míg a Writesonic vagy ChatGPT a történetgenerálásban, novellaötletek, karakterek megalkotásában erős. Verset is ír, de abban még fejlődnie kell.

Programozás

A diákok játékosan tanulhatnak programozni, ismerkedhetnek a játéképítéssel, robotikával a Scratch, a Tynker vagy Code.org segítségével.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában