2025.05.19. 13:40
Új korszak a boltokban: kivezetik a vonalkódokat, ez lesz helyette
Hamarosan új korszak kezdődik a kiskereskedelemben. A vásárlók igényeire reagálnak a kereskedők és gyártók.

A vásárlók Szabolcsban is meglepődnek majd az üzletekben
Fotó: Illusztráció: MW-Archív
A vásárlók már nemcsak a pénztárnál várják el a gyors beolvasást, hanem azonnali, részletes információt is szeretnének a termékekről: például annak összetevőiről, származási helyéről, környezeti hatásairól. A márkatulajdonosok, kereskedők és szabályozó szervezetek is egyre magasabb igényeket támasztanak az adatok elérhetőségével szemben.

Illusztráció: MW-Archív
A vásárlók igényére válasz a QR-kód: több és részletesebb adatot hordoz
Az egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek
– mondta a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója, Krázli Zoltán.
A portálunknak eljuttatott közleményben olvasható:
hamarosan új korszak kezdődik a kiskereskedelemben, bevezetik a GS1 szabványos QR-kódokat a hagyományos vonalkódok helyett.
Az új, kétdimenziós kódok több és részletesebb adatot hordoznak, kisebb helyet foglalnak el, és digitális adatbázisokhoz kapcsolhatók. A globális cél, hogy 2027 végére minden kasszarendszer olvasni tudja a QR-kódokat.
A vonalkód születésének 50. évfordulóján a világ vezető márkái, kereskedői és e-kereskedelmi piacterei egyértelműen az új generációs QR-kódok mellett tették le a voksukat. Az új, kétdimenziós (2D) kódok – melyek immár nem fekete-fehér csíkokból, hanem kis négyzetekből épülnek fel – számos előnyt kínálnak: kisebb helyet foglalnak el a csomagoláson, több és részletesebb adatot képesek tárolni, kapcsolódnak a különböző digitális információs adatbázisokhoz, és ugyanazon kód képes kiszolgálni a vásárlókés az üzleti partnerek igényeit is.
Elérkezett a változás ideje!
– Nem véletlen, hogy az olyan e-kereskedelmi piactér, mint az Alibaba, kiskereskedők, mint a Carrefour és a Lidl, valamint márkatulajdonosok, mint a Procter & Gamble, a L’Oreal vagy a Mondelez felismerték, hogy elérkezett a változás ideje a termékazonosításban. A QR-kódok képesek új szintre emelni a fogyasztói élményt, hiszen nemcsak az árut azonosítják, hanem egy teljes történetet mesélnek el a termékről – emelte ki Krázli Zoltán.
A globális iparági szereplők 2027 végére azt szeretnék elérni, hogy a kasszáknál minden rendszer képes legyen a kétdimenziós kódok beolvasására. Bár a dátum még távolinak tűnik, a felkészülést most kell elkezdeni
– tette hozzá a szakértő.
Az okostelefon kamerájával a gyors beolvasás után elérhetővé válik minden, gyártó vagy kereskedő által megosztásra szánt adat a termékről anélkül, hogy mindazt a csomagolásra kellene zsúfolni. A szakmai szervezetek szerint a kiskereskedelem szereplőinek célszerű stratégiát kidolgozniuk a technológia fokozatos bevezetésére, valamint felmérniük kasszarendszereik és informatikai eszközeik alkalmasságát.