2025.06.02. 12:30
Alapjaiban változhat meg a szabolcsi buszközlekedés, ha ezt bevezetik – az új rendszer részletei
Volánbusz-járatok kiszervezése: három megyében alvállalkozók vehetik át az üzemeltetést – reagált a Lázár János vezette minisztérium.

illusztráció
Forrás: shutterstock
Átalakulás előtt áll a helyközi buszközlekedés három magyarországi megyében. A MÁV tervei szerint Hajdú-Bihar, Győr-Moson-Sopron, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben külső szolgáltatók, alvállalkozók működtetnék a menetrend szerinti Volánbusz-járatokat. A cél a hatékonyabb és színvonalasabb szolgáltatás biztosítása - írta meg a vg.hu.
Lázár János, az építési és közlekedési tárca vezetője nemrégiben megerősítette, hogy a minisztérium átalakítaná a jelenlegi közszolgáltatási modellt ezen térségekben. A MÁV Személyszállítási Zrt. megbízásából alvállalkozók kapnák meg a Volánbusz helyi és távolsági járatainak üzemeltetését. A Magyarbusz.info kérdésére a minisztérium részletes tájékoztatást adott az elképzelésről.
A modell bevezetésének alapját az a közszolgáltatási szerződés képezi, amely 2024. április 1-jén lépett hatályba. Ez a szerződés 2035. május végéig a MÁV-nak biztosít kizárólagos jogokat a helyközi buszos közlekedés országos szervezésére – beleértve a regionális, elővárosi és országos járatokat is. Ugyanakkor az új rendszer lehetővé teszi, hogy legfeljebb 49 százalékos arányban alvállalkozókat is bevonjanak, azzal a megkötéssel, hogy egyetlen szolgáltató sem végezhet a MÁV teljes éves teljesítményének több mint 20 százalékát kitevő munkát.
A minisztérium szerint az új rendszer három fő célt szolgál: a megszokott járatszám megtartását, a szolgáltatási színvonal emelését, valamint a költségek hatékonyabb kezelését.
A MÁV csoport szeretné kihasználni az alvállalkozók alkalmazásának lehetőségét, és különösen olyan térségekben kívánja ezt megvalósítani, ahol a demográfiai viszonyok, a munkaerőpiaci helyzet és közlekedéspolitikai szempontok ezt indokolttá teszik. A kiválasztott három megyében a jövőben helyi piaci szereplők láthatnák el a közlekedési feladatokat a MÁV megbízásából.
A rendszer bevezetésének előkészítése még zajlik, a szolgáltatók kiválasztása közbeszerzési eljárásokon keresztül történik. Egyelőre nem ismert, mikorra valósulhat meg az új működési modell bevezetése.