ének-zene

2020.06.22. 11:30

Meseországba invitálják a gyerekeket

A tananyag, a népdalok és a technikai teendők is az egyetem hallgatóinak és dolgozóinak munkáját dicsérik.

A zenei intézet oktatói és hallgatói együtt „muzsikálták fel” a népdalokat

Forrás: Nyíregyházi Egyetem

Fotó:

A Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézete digitális tankönyveket fejlesztett, amelyek az általános iskola első két évfolyama számára ingyenesen elérhetők, és készülőben van a harmadik és negyedik osztály anyaga is. A könyv zeneszámait az intézet hallgatói az oktatókkal közösen „muzsikálták fel” az egyetem stúdiójában.

Közös munka gyümölcse

– Az ének-zene tanítása már első osztályban elkezdődik, ezért az óvodához kapcsolódva, a tanítói szakmódszertant figyelembe véve építettük fel a programot – avatott be a nagyszabású vállalkozás kezdeti lépéseibe Ferencziné dr. Ács Ildikó, az egyetem zenei intézetének igazgatója, aki azt is elárulta, az intézmény oktatói egy munkacsoportban dolgozták ki a koncepciót, amely népzenei alapokra helyezi az iskolai ének-zene képzést. Az akkor hatályban lévő NAT-ot vették alapul, de az új alaptantervvel is összhangban áll az elkészült tankönyv. A tananyag, a felcsendülő népdalok, felvételek, technikai teendők mind-mind az egyetem hallgatóinak és dolgozóinak munkáját dicsérik.

– A kollégák egy csokorra való népdalt gyűjtöttek, dr. Ratkó Lujza a népmeséket szállította az online kötethez, én a zenei tartalmakért feleltem. Az első és második osztályban nagyon fontos a képi megjelenítés, ezért dr. Szepessy Béla grafikusművésztől kértünk segítséget, aki témánként, dalonként és tematikánként illusztrálta az anyagokat. A gyerekekkel elutazunk Meseországba, és a népmeséken keresztül a néphagyományokban élő szokásokon áthaladva, két-három hetes ciklusokban, tematikus rendben ismerhetjük meg az énekeket, néprajzi tudnivalókat és játékokat – avatott be a közös munka rejtelmeibe az intézetigazgató, aki a digitális tankönyv újdonságairól is mesélt lapunknak.

Mozgás és koncentráció

– A gyerekek finommotorikus mozgását figyelembe véve kottázás helyett először rajzokat készítenek a kisdiákok. Hangrajzokkal, képes kottákkal haladunk, a tanulók a különböző hangszerek hangját is megjelenítik pici rajzaikkal, ami teljesen új az oktatásban.

– A tankönyvet a Kotobee programra fejlesztettük, bár számítógépen, tableten és okostelefonon egyaránt működik, az interaktív táblára koncentráltunk a fejlesztéskor. A célunk az volt, hogy a kis­iskolásoknak ne kelljen tankönyvet cipelniük – árulta el Ferencziné dr. Ács Ildikó, aki a mozgás oktatásban betöltött szerepét is hangsúlyozta.

– Próbáltam olyan zenei idézeteket válogatni, amelyekre koreográfiát építhetünk, így nem csupán a zene meghallgatásáról van szó, hanem jobban bevonhatjuk a gyerekeket a tanítási folyamatba. További újdonság, hogy a vizuális kultúra, mozgás, néptánc mellett a természetismeret is megjelenik az anyagban, hiszen előtérbe kerül az égtájak szerinti tájékozódás. A madarak és állatok világa szintén része a feladatoknak, és a könyv nem nélkülözi az irodalmat, a versek feldolgozását sem – kaptunk képet a tankönyv szerteágazó tartalmáról az intézetigazgatótól, aki szerint nagyon fontos, hogy a gyerekek alkossanak, létrehozzanak valamilyen zenei, mozgásos vagy ritmikus produkciót.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában