Magyar Örökség díj

2020.07.14. 07:00

Beírták a nevét a kultúra aranykönyvébe

Magyar Örökség díjjal tüntették ki Pápai Ferenc honismereti vezetőt.

Pápai Ferenc honismereti vezető

Fotó: Pusztai Sándor

„Egy lángot adok, ápold, add tovább / És gondozd híven...” – Reményik Sándor sorai hűen tükrözik Pápai Ferenc hitvallását. A Tarpán élő idegenvezetőt, vagy ahogy a dísz­oklevélen is áll, honismereti vezetőt Magyar Örökség díjjal tüntették ki.

Kisvárdán kezdte az utaztatást 1977-ben. A rétközi településhez ezer szállal kötődő szakember a helyi művelődési ház munkatársaként eleinte kollégáinak, pedagógusoknak és könyvtárosoknak szervezett kirándulásokat, majd amikor felkérték a nyíregyházi KPVDSZ művelődési ház vezetésére, kiderült: a városi nyugdíjasklubok, iskolák, énekkarok mind szerették volna busszal bebarangolni Erdélyt.

– Hiába volt óriási az igény az erdélyi túrákra, ezek akkoriban inkább megtűrtek voltak, mint támogatottak, ugyanis finoman szólva sem ápoltunk jó viszonyt Romániával. Egyszer aztán érkezett az utasítás, hogy egyrészt állítsuk le az utakat, másrészt minden tervezett kirándulás előtt kérjek engedélyt a felettesemtől, a megyebizottság titkárától. Persze, mindeközben országos vezetőink, főnökeink gond nélkül mehettek Székelyföldre… Így vagy úgy, de folytattuk, megalakult az Utazó klub is, amivel már nagyobb volumenű utakra is elmentünk.

Rosszakarói csak segítették

– A sikerekkel együtt a ­rossz pontok is gyűltek a nevem mellett a főnökeimnél, többször feljelentettek, aminek én őszintén szólva még örültem is, mert a tárgyalásokon kiderült, hogy semmi olyat nem tettem, ami miatt a szőnyeg szélére kellene állítani. Ráadásul valahogy úgy alakult, hogy mindig a rosszakaróim segítettek az előrelépésben. A negyedik ilyen eset után, 1987-ben elbocsátottak. Kis kitérő után, egy évvel később megkeresett a Nyírtourist igazgatója, kért, hogy dolgozzak náluk, mert megtudta, hogy a KPVDSZ-nél töltött idő alatt több utat szerveztem és vezettem, mint a megyei idegenforgalmi hivatal – jegyezte meg nevetve Pápai Ferenc, s hozzátette: öt megyei iroda tartozott hozzájuk, összesen mintegy százhúszan dolgoztak a turisztikai cégnél.

– Nekem akkorra nyolcvan erdélyi szálláshellyel volt kapcsolatom. A nagy budapesti irodák bajban voltak, hiszen a rendszerváltás után megváltozott az elvárás az addig a román idegenforgalom által meghatározott, kötött programmal szemben. A magyar turisták már nem feltétlenül a Kolozsvár–Bukarest–tengerpart hármasra voltak kíváncsiak, szerettek volna ellátogatni a partiumi, határ menti részekre, megnézni Székelyföldet, eltölteni ott néhány napot helyi szállásadóknál, utána jöhet a többi, de azt mondták, ha nincs székely vendéglátás, nincs Bukarest sem. Kapcsolataik azonban nem voltak, a segítségünkre szorultak, így beindítottam az ő saját tervezésű programjaikat is. Egyfolytában buszon voltam, tavasszal és ősszel négy-öt fővárosi és vidéki iroda csoportjait vittem Erdélybe, nyáron a tengerpartra. Megszűnése előtt egy évvel búcsúztam el a Nyírtouristtól, és a szegedi Z(s)eppelin Utazási Irodához szerződtem, most is ott dolgozom magánvállalkozóként.

Pápai Ferenc a zarándokutak vezetése mellett a Béres József TIT Kisvárdai Egyesületével együttműködve illusztris kiadványokat készít. Irodalmi igényességgel összeállított ismeretterjesztő anyagai utazási irodák és turisták számára egyaránt informatívak. – Minden a Házsongárdi temetővel kezdődött, amit Kányádi Sándor mutatott be nekem nagyon részletesen. A közel ötórás séta és beszélgetés alatt életre szóló barátságot kötöttünk. Kiss Melitta fotóssal közösen elkészítettük a képekkel illusztrált, idézetekkel gazdagított térképét, amit a Székely Kör meghívására a budapesti Litea könyvszalonban mutattunk be – tavaly jelent meg a hetedik kiadása. Ezt követte a világban szétszóródott magyarság emlékére a csíksomlyói búcsú és a kegyhely történetét, rendjét bemutató térkép. A szintén fotókkal illusztrált kiadványban – mely angol és román nyelven is napvilágot látott – Tánczos Vilmos kolozsvári néprajzos leírása olvasható.

– A Székelyföld gyógy­vizeit bemutató térképhez egy geológus ismerősöm, míg a prospektusban olvasható leírásokhoz a téma szakértője, Zsigmond Enikő turisztikai szakíró segítségét kértem. Amire jelenleg a legbüszkébb vagyok, az a Vonatos útikalauz, melyből kiderül, hogy a Nagyváradtól Kolozsvárig, majd a Székelyföldig tartó úton mit látunk, mire kell gondolnunk, ha kinézünk a vonat ablakán. A legfrissebb kiadás a két nagyváros közötti vasútvonal megnyitása 150. évfordulójának állít emléket.

– Az utazások során mindig azt mutatom be, amit Erdélytől kaptunk – mindezt szélsőségektől mentesen. Már induláskor tisztázom: vendégek leszünk, akik azért mennek, hogy megismerjék a történelem ezen szeletét. Számomra nagyon fontos, hogy minden útnak lelke legyen. Ha a kiránduló hazatérve úgy érzi, hogy több, gazdagabb lett, akkor jó munkát végeztem – jegyezte meg a honismereti vezető.

Őszi díjátadó ünnepség

A visszajelzések pedig magukért beszélnek: a Magyar Örökség díj jelöltjeinek névsorát állampolgári javaslatokból állítják össze. Évente négyszer, esetenként hét-hét díjat osztanak ki olyan magyar intézményeknek, csoportoknak, személyeknek, akik munkájukkal hozzájárultak a kultúra, gazdaság, sport, tudomány, azaz a magyar társadalom erkölcsi, szellemi felemeléséhez. Ezek együttesen alkotják a magyarság „láthatatlan szellemi múzeumát”. A bírálóbizottság választja ki a díjazottakat, akiknek neve bekerül az Aranykönyvbe.

– A díjat Kovács Sándorral megosztva kaptuk, akit én javasoltam az elismerésre, mert nagyon tisztelem a munkásságát. Több könyvet írt Kárpátaljáról, filmet is készített róla, kutatója és honismereti vezetőként kiváló ismerője a vidéknek. A március 21-ei átadóünnepség a koronavírus-járvány miatt elmaradt. Júniusban pótolták volna, de végül úgy döntöttek, szeptember 19-ére halasztják a rendezvényt, melynek a Magyar Tudományos Akadémia díszterme ad otthont.