Interjú

2019.06.14. 10:15

Rendszerváltás jön a salakmotorban

„Nagyhalászban remek körülmények várják a salakszórókat, a többi oválon viszont van tennivaló.”

Háromévesen édesapja vitte ki a Gázvezeték utcai pályára, ahol attól kezdve állandó vendégnek számított. Tízesztendősen már egyedül járt az edzésekre, versenyekre: felszállt a buszra a Tócóskertben, majd némi gyaloglás után a stadion lelátóiról figyelte kedvenceit. Ahogy fogalmaz, abban a szerencsében részesült, hogy pont az Adorján-, Tihanyi-, Hajdú-, Petrikovics-, Kocsó-féle új generáció pályafutását követhette figyelemmel.

Úgy érezte, most jött el az idő, hogy ismét szerepet vállaljon a salakmotorban?

A salakmotor mindig az életem része volt és lesz is. Az elmúlt pár évben háttérbe vonultam, mert a vállalkozásaimra szerettem volna összpontosítani. Nemrég megkerestek azzal, hogy szükség van rám, elvállalnám-e a szakágvezetői posztot. Pár napot gondolkodtam, hiszen ez egy hatalmas feladat mind anyagilag, mind szervezési oldalról, de végül érzelmi döntést hoztam.

Mik a magyar salakmotor legnagyobb problémái?

Négy fő probléma van. Az első, hogy a szakág a hazai motorsporttól teljesen elzártan, önkéntes száműzetésben működött az elmúlt években, ráadásul óriási a széthúzás, tele vélt vagy valós sérelmekkel, személyeskedéssel. A második gond az utánpótlás-nevelés teljes hiánya. Mondjuk ki, jelenleg sem szakmailag, sem műszakilag nem egységes, és nem is hatékony az utánpótlás. Ki kell dolgozni egy homogén képzést, amely mentén a szakmai műhelyekben majd megindulhat a munka. A következő, hogy az eredmények hiánya miatt nincs támogatottság, és drasztikusan lecsökkent a salakmotor ismertsége és népszerűsége itthon. A negyedik probléma, hogy az a termék, amit momentán a szakág képvisel, nem eladható nemzetközi szinten, egyszerűen nincs rá igény.

Miként lehet ezeken a gondokon felülkerekedni?

Rendszerváltásra van szükség, menedzserszemléletű vezetésre. Az én dolgom az lesz, hogy a salakmotorhoz értő emberekkel közösen rendezett gazdasági alapokra helyezzem a sportágat annak érdekében, hogy az újra eladható termékké váljon. Békét kell teremteni, a legfontosabb dolgokban kompromisszumra kell jutnunk ahhoz, hogy fejlődni tudjunk. Bárki előtt nyitva az ajtóm, aki jobbító szándékkal jön.

Milyen apparátust képzel el a vezetésben?

Nagyon örülök, hogy a szakági tanács tagjaként Adorján Zoltán és Baráth Lajos visszatér a sportágba, de ugyanakkora örömmel tölt el, hogy elfogadta a felkérésemet Albók József, Füzesséry Erik, Baráth Norbert, valamint Szilvási Péter, hiszen a szakemberek mellett a pályatulajdonosok, üzemeltetők is jelen lesznek a testületben. De tanácsadóként Piroska Edit, Tihanyi Sándor, Nagy Róbert, Szilágyi Sándor, Stefáni Attila tapasztalatára is számítok.

Mik lesznek az első lépések ezzel kapcsolatban?

Elkészült egy új arculat, melyet egy híres, a salakmotorral szoros kapcsolatot ápoló lengyel dizájner tervezett: Szeretjük a salakmotort! – ez lesz a szlogen, amely mögé beállhatnak az emberek. Készülnek majd ilyen feliratú pólók is, amelyeket megvásárolva az utánpótlás-nevelést támogathatják a szurkolók. A kor szellemének megfelelően a fiatalokat a saját platformjaikon, a közösségi oldalakon kell elérnünk videóanyagok segítségével. Egy újabb lépés, hogy az én finanszírozásomban a szakági tanácsot és a tanácsadókat Lengyelországba szeretném kiutaztatni egy tanulmányútra, ahol a két legnagyobb utánpótlás-akadémiára látogathatnak el. Itt meg lehet majd tekinteni az edzéseket, versenyeket, és minden kérdésünkre válaszolnak az ottani szakemberek. Már zajlottak egyeztetések arról is, hogy a legtehetségesebb magyar fiataloknak ösztöndíj jelleggel lehetősége lesz a kortársaikkal együtt készülni, versenyezni a tarnów-i utánpótlásműhelyben. A gazdasági megerősödés, stabilitás ugyancsak létfontosságú: már rövid távon is támogatókat kell felkutatni, akik jelen lesznek az utánpótlás-nevelésben és a versenyszervezésben is.

Pályák nélkül nehéz motorozni

Egy pálya akkor ér valamit, ha vannak versenyzők is, akik motoroznak rajta.

Szomorú, hogy mennyire kevés aktív magyar vaspapucsos van jelenleg. Egyértelmű, hogy növelni kell a bázist, éppen ezért az is a közeljövő terve, hogy nyílt napok keretében a többi szak­ág versenyzői kipróbálhassák a salakmotort, hátha lesz közülük olyan, aki kedvet kap, és átnyergel hozzánk. A sportág népszerűsítéséhez még egy fontos elem: szeretném, ha jövőre egy, a világ élvonalához tartozó salakszóró honosítva magyar licenccel versenyezne, aki testközelből figyelve példaképe lehetne a fiataloknak, és húzhatná magával a jelenlegi versenyzőket.

Egyre elterjedtebb az a vélekedés, ami nincs a médiában vagy a neten, az nem is létezik.

A nagyközönség számára újra láthatóvá kell tenni a sport­ágat. Meg kell jelenni minden olyan médiafelületen, ahol lehetőség van rá, ott kell lenni a nagyobb autós-motoros megmozdulásokon. Nagy álmom, hogy a magyar a Forma–1-es futam hétvégéjén egy Grand Prix-t rendezzünk a fővárosban. Biztos vagyok benne, hogy szombat este rengeteg autó- és motorsportrajongó tekintené meg a viadalt az F1 időmérője után.

MSZ

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában