2019.11.11. 14:20
MotoGP-s álmokat dédelgethetnek a honi szurkolók
A legideálisabb forgatókönyv szerint már 2022-ben vagy 2023-ban MotoGP-futam lehet Magyarországon.
Fotó: shutterstock
A motorsport szerelmesei számára szívmelengető bejelentést tett Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, illetve Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke szombaton: MotoGP-pálya épülhet, s ezáltal gyorsaságimotoros-világbajnoki futam házigazdája lehet hazánk, még pontosabban Kelet-Magyarország.
Debrecen és Nyíregyháza között
A politikusok kiemelték, hamarosan a kormány elé kerül Magyarország autó-motorsport stratégiája, melynek egyik eleme, hogy hazánk tudjon MotoGP-futamot rendezni. A tárgyalások már tavaly óta tartanak, és pár hónapja sikerült áttörést elérni, amelynek keretében aláírtak a nemzetközi szövetséggel (FIM) egy szándéknyilatkozatot, amelynek része, hogy ha hazánk világbajnoki futamot rendezhet, akkor vadonatúj pálya épül Magyarországon. Elhangzott, jövő februárban dönt a kormány a „MotoGP-s álmokról”. A tervekről kérdezte a Hajdú-bihari Napló Kósa Lajost.
„Ha új MotoGP-pálya épül, az szinte teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy Kelet-Magyarországon lesz.”
Ez egy olyan hatalmas projekt, ami nem köthető egyetlen városhoz sem, de ez igazából megszokott a MotoGP világában. A versenypálya, illetve az ahhoz tartozó épületeken kívül ki kell alakítani egy 40 ezer motor és 40 ezer autó befogadására alkalmas parkolót is, így nagyjából 200-300 hektáros területről beszélünk a létesítményt illetően. A MotoGP kizárólagos kereskedelmi és televíziós jogtulajdonosához, a Dorna Sportshoz köthető tervező cég képviselője már több alkalommal is járt Debrecenben és környékén, hogy a lehetőségekről tájékozódjon. Jelenleg több terület is „képben van”, de csak annyi biztos, hogy a cívisvároshoz és Nyíregyházához sem lesz 10 kilométernél közelebb a pálya – fogalmazott a debreceni politikus, aki hozzátette, a pálya kialakításán túl további fejlesztések, s ezáltal többcélú hasznosítás terveznek, aminek köszönhetően évi 200 napos rendezvénynaptárral számolnak. Elhangzott,
teljes állami beruházással épülne a létesítmény,
amelynek az üzemeltetését – látva több sikeres megoldást nemzetközi viszonylatban – magáncégre kívánják majd bízni.
Csakis egy maradhat
Korábban már megjelent a sajtóban, hogy multifunkcionális autó-motorsport aréna épül Nyíregyházán. Az elképzelések szerint a hungaroringi nemzetközi sportversenyeken kívül az autó- és motorsport egyéb szakágai versenyeihez biztosítana helyszínt a nyírségi létesítmény. Ennek fényében felmerül a kérdés, szükség van két nagyjából hasonló szerepet betöltő komplexumra a keleti régióban?
– Természetesen nincs létjogosultsága annak, hogy mindkét aréna megépüljön. Amíg a nyíregyházi létesítménynek még a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el, addig a MotoGP-pálya létrehozása már sokkal előrehaladottabb szinten van: rendelkezünk egy szándéknyilatkozattal, amit a magyar kormány, a Nemzetközi Motorsport-szövetség és a Dorna képviselője is aláírt.
Az elképzelések szerint, amennyiben tárgyév februárjára elkészül a pálya, akkor 2022 vagy 2023 nyarán már világbajnoki futamot rendezhetünk – mondta az országgyűlési képviselő.
Debrecenben szárnyra kapott a hír, miszerint a komplexumban salakmotorpálya is épül. – Meg kell vizsgálni a lehetőségeket, de jelenleg nincs napirenden salakos ovál építése – reflektált a felvetésre Kósa Lajos.
BN