2020.06.18. 07:53
Versenypályán kísérleteznek
Az új fejlesztésű hidridautók külön kategóriában, öt futamon állnak rajthoz az idén.
Fotó: Janics Attila
A Swift Hybrid RX Cup a magyar ralikrosszbajnokság 2020-ban induló új kategóriája. A versenyautók elektromos rendszere hazai fejlesztésű, kifejezetten a versenyzéshez készült, a célja egy környezetbarátabb, gazdaságosabb, de a kategóriájánál jobb menettulajdonságokkal rendelkező autó építése volt.
A tavaly aláírt szerződés értelmében nemrégiben bemutatták a Swift Hybrid RX Cup márkakupa-bajnokság első autóit.
Az alapot a Swift Cup Europe-ban megismert autók képezik, elöl 1,6-os szívómotor hajt, de a hátsó tengelyt már egy saját fejlesztésű hibrid hajtás segíti.
A Magyar Ralikrossz Országos Bajnokság részeként az első évben hat, majd később nyolc autó alkotja a kupa mezőnyét.
Kakucson teszteltek
A fejlesztésben a kecskeméti Neumann János Egyetem, a Tímári Attila vezette Kenji Racing Team, Vaskó János, a Europe Electric Industries Kft. vezetője, Burkus Egon, a GFS Racing Team tulajdonosa, Schindler Attila, a Fiatalok a Jövő Autósportjáért Egyesület elnöke is részt vett.
A hétvégén a Kakucs Ringen tesztelték az autókat.
– Négy versenyzőnk, Held Zoltán, Nagy Benjámin, Vaskó Dominik és Turi Tamás a bemelegítő körben megismerkedtek a pálya nyomvonalával, majd egyeztettük velük a versenyre szánt beállításokat.
Az első futamot a mezőny közepén kezdték meg a srácok, a pálya nagyon szűk lassítót is tartalmazott, amely a mi 1,9 méter széles autóinknak nem kedvezett, ettől függetlenül pilótáink a mezőny első harmadában végeztek.
A második körre megbeszéltük a változtatásokat, az eső azonban közbeszólt, így a rendezők törölték a hátralévő két futamot.
Két hét múlva már a teljes mezőny részvételével mind a hat Swift Hybrid RX versenyautóval találkozhat a szakma és az érdeklődők is – fogalmazott Schindler Attila, a Fiatalok a Jövő Autósportjáért Egyesület elnöke.
Az eddigi munkáról, az eredményekről, valamint a jövőbeni tervekről Vaskó Jánost, a Europe Electric Industries Kft. vezetőjét kérdeztük.
Párhuzamos hibrid rendszer
– A kecskeméti egyetemmel közösen két éve kezdtünk el fejleszteni egy elektromos hibrid hajtást, amelyet később a közúti közlekedésben lehet majd hasznosítani, a prototípust azonban versenykörülmények között teszteljük – tekintett vissza Vaskó János.
Hibrid versenyautók tesztje | Fotók: Janics Attila
– Ez nagyon leegyszerűsíti a dolgunkat, hiszen a közúti teszteléshez rengeteg engedély szükséges. A tavalyi évet végigteszteltük már egy Peugeot-val, amelybe a hátsó elektromos hajtást beépítettük.
Innen jött az ötlet, hogy indítsunk egy külön kategóriát, amelyet a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke, Oláh Gyárfás is támogatott.
A sorozatban az általunk tesztelt rendszerrel hat 1,6-os Swift indul majd, ezek az autók mind egyformák, és márkakupa jelleggel országos bajnokságként illesztette a programjába a szövetség.
A járvány minket is megállított, de ezen dolgoztunk és dolgozunk a mai napig gőzerővel.
– Több koncepciót is kidolgoztunk, nemcsak azt, ami a versenyautóban van, olyan technológiákon is dolgozunk, amelyek a közúti járműfejlesztésben is hasznosíthatóak lesznek.
Mindenképpen abban gondolkozunk, hogy a kétféle hajtás közös, minél hatékonyabb működtetésével növeljük a járművek hatótávolságát.
Az a véleményünk, hogy az elektromos hajtás főleg a lokális, városi közlekedésben lehet hatékony, hiszen nincs károsanyag-kibocsátás, a távolsági közlekedésben azonban praktikusabb a hibrid hajtás, mert az elektromos töltés sok időt vesz igénybe, és az akkumulátora is nagy súlyú.
Elképzeléseink szerint az első tengely maradna fosszilis üzemanyaggal meghajtott, míg a hátsó tengely elektromos meghajtású, a két hajtás szinkronizálásával jönne létre a párhuzamos hidrid rendszer.
Az elektromos hajtásnál törekszünk arra, hogy a lehető legtöbb energiát tudjuk hasznosítani, a működés során termelődő energiából minél többet próbálunk visszanyerni és felhasználni.
Végső célunk az lenne, hogy az első hajtásnál a hagyományos Otto-motorokat lecseréljük más erőműre, amely nem feltétlenül fosszilis üzemanyaggal működne, de ez irányú kutatásaink még gyerekcipőben járnak.
Biztató eredmények
– Az autósportot ezekhez a kutatásokhoz, fejlesztésekhez laboratóriumnak tekintjük, az általunk fejlesztett akkumulátorokat is úgy készítettük el, hogy folyamatosan figyelni tudjuk az energia-visszanyerést.
– Az első eredmények biztatóak, ezek az autók normál benzinnel alig mennek rosszabb köröket, mint a speciális benzinnel tankolt versenyautók – zárta Vaskó János.
BB
Swift Hybrid RX Cup
2020-as futamok:
Július 10–11–12.: Kakucs
Augusztus 7–8–9.: Máriapócs
Augusztus 21–22–23.: Greinbach
Szeptember 11–12–13.: Kakucs
Október 9–10–11.: Máriapócs