Kisvárda hírei

2014.11.06. 14:58

Népszerűek, mert eredményesek

Nyíregyháza - A nyíregyházi Krúdy gimnázium ebben az évben is bekerült a legjobb húsz magyar középiskola közé.

Nyíregyháza - A nyíregyházi Krúdy gimnázium ebben az évben is bekerült a legjobb húsz magyar középiskola közé.

Az idén is a budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium vezeti a HVG középiskolai rangsorát. A százas lista első tíz helyén mindössze egy vidéki intézmény van, a veszprémi Lovassy László Gimnázium, az első húszba viszont összesen kilenc került be – köztük van a Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium is.

Az összesített rangsor készítői hétféle szempont alapján alakították ki a százas listát: figyelembe vették 2013-ból a matematikakompetencia-mérés, a szövegértéskompetencia-mérés, a magyar, a matematika, a történelem és a nyelvi érettségi eredményeit, valamint a felvételi eredményeket. A szakértők megjegyzik, hogy a legjobbak között szereplő iskolákban eleve szűrik a bekerülő gyerekeket, ennek pedig mindenképpen hatása van az eredményekre is.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy vajon a felsorolt szempontok valóban teljes képet adnak-e az intézményekben folyó szakmai munkáról, emellett pedagógusokat és diákokat kérdeztünk arról, mitől jó egy iskola.

A vidéki középiskolák közül a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium az előkelő második helyen szerepel a HVG 2015-ös rangsorában, a listán van pannonhalmi, győri, szombathelyi, debreceni, zalaegerszegi és budaörsi intézmény is.

– Azt gondolom, az iskolának az a feladata, hogy inspiráló környezetet teremtsen a tanulói számára. A legfontosabb, hogy őszinte kapcsolat épüljön ki úgy a tanár és a diák, mint a gyerekek között. Az intézmény feleljen meg a XXI. századi követelményeknek, egyáltalán: az iskola szellemisége legyen vonzó a tanulók számára – válaszolta Bíró Gábor, a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium igazgatója arra a kérdésre, szerinte milyen a jó iskola.

Országszerte elismert a „Besi”

– Segítsen nekik megtalálni azokat a területeket, amelyekben kiemelkedően teljesíthetnek, támogassák őket a tehetségük kibontakoztatásában – akár olyan projektekkel, melyek a tanítási órákon kívül is gazdagítják a tudásukat. Az intézmény mind a természettudományok, mind a humán tárgyak terén átlagon felüli a megyében, az iskolában működő Arany János programnak köszönhetően pedig nemcsak az elitképzésben, hanem a tehetségsegítésben is élenjáró. A „Besi” igazgatója szerint ezzel magyarázható, hogy nem csupán Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, de az egész ország területéről érkeznek hozzájuk diákok.

– Úgy érezzük, a hagyományteremtésre és -ápolásra is nagy hangsúlyt kell fektetnünk, emellett szeretjük közel hívni magunkhoz az általános iskolás tanulókat is azáltal, hogy a nyílt napokon nemcsak beküldjük őket a tantermekbe, hanem bemutatóórákon ismertetjük meg a módszereket, amelyeket az oktatás során alkalmazunk. Nem hangzatos jelszavakkal csábítjuk ide a gyerekeket, hanem arra kérjük őket, ismerjék meg az intézményünket.

– Nem ígérünk olyat, amit nem tudunk betartani – jelentette ki Bíró Gábor, s hozzátette: nem zárják be az iskolát kicsengetéskor, a fiataloknak lehetőségük van arra, hogy műhelyfoglalkozásokon vegyenek részt a mentortanáraikkal.

Dr. Koncz Gábor, a „Besi” Bonis Bona és Pro Progressio-díjas biológia-környezettan szakos tanára számára a legfontosabb a kollégákkal és a diákokkal közös csapatmunka, mely véleménye szerint nem valósulhatna meg a szülők támogatása nélkül.

Kell egy jó példakép!

– Lényeges, hogy megfelelő kommunikáció alakuljon ki a tanulók és a pedagógusok között, valamint az is, hogy a gyerekek találjanak egy olyan példaképet – akár az intézmény falai között –, akire felnézhetnek, legyen az egy tanár vagy egy idősebb diáktársuk – fogalmazott.

Hozzáadott pedagógiai érték

– Egy intézmény megítélésénél döntő fontosságú, milyen hagyományokkal rendelkezik az elért tanulmányi eredményeket tekintve, legyen szó az újonnan felvett diákok számáról, vagy a nyelvvizsgázott tanulókról – fogalmazott Lőrincz László, a Nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági, Informatikai Szakközépiskola és Kollégium igazgatója.

– Fontos a hozzáadott pedagógiai érték, de az is, honnan érkezik a legtöbb, kiváló kompetenciával rendelkező tanuló, de ide vehetjük a szülői hátteret is. Ezekben hosszú évek óta elöl áll a Széchenyi, viszont nem elég a jelenben megragadni. Egy iskola akkor lehet sikeres a jövőben is, ha a tantestület egységesen oktat, a diákok teljesítményét pedig reálisan értékeli, és tudja, kiből mit lehet kihozni.

– Hozzánk nem kimondottan a kitűnővel végzett általános iskolások jelentkeznek, de sokatmondó adat, hogy legtöbbjüknek jobb az érettségi eredménye, mint amilyen a 8. év végi bizonyítványa volt – summázta Lőrincz László.

A Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnáziumot is szerettük volna megszólaltatni az összeállításunkban, az intézmény igazgatója péntekre ígért tájékoztatást.

KM-CSA, SA

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!