Magyarország

2011.01.10. 15:58

Műszaki felülvizsgálat az M6-oson: Súlyos hiányosság a Dunaújváros-Szekszárd szakaszon

<p>Súlyos hiányosságokat, hibákat tártak fel a szakemberek az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd szakaszának műszaki felülvizsgálatakor - derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfői közleményéből.</p>

December végéig lezárult a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által kezdeményezett átfogó felülvizsgálat az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán. A műszaki, minőségi követelményekre vonatkozó ellenőrző átvilágítás eredményeit már kiértékelték: a tárca szerint általánosságban megállapítható, hogy a koncessziós társaság az építéskor a szerződés számos pontját megszegte. Súlyos hiányosságokat, hibákat tártak fel ugyanis az építési folyamattal, annak dokumentálásával, a helyszíni kivitelezési munkálatokkal kapcsolatban, illetve a minősítésekre vonatkozó előírások betartásában is.

A felülvizsgálat részeként a szakértők átvizsgálták az építéssel kapcsolatos dokumentációkat - például engedélyeket, kiviteli-, megvalósulási terveket, minősítési dokumentációkat, építési naplókat és technológiai utasításokat - és helyszíni bejárásokat tartottak, ellenőrző méréseket végeztek. Ezalatt ellenőrizték egyebek mellett az útpályát, a forgalomtechnikai elemeket és a védőkerítést is.

Sok hibát találtak

 

Az aszfaltvizsgálat helyszíni és laboratóriumi ellenőrző mérései megállapították: az aszfalt vastagsága és minősége sok helyen nem megfelelő, vagyis az útburkolat várható élettartama jelentősen kevesebb. A dokumentációk és a megépített útszakasz vizsgálata, összevetése alapján számos hiba és hiányosság mutatható ki egyebek mellett a felhasznált, beépített anyagok minőségében és a munkavégzés feltételeinek teljesülésében is. Emellett a szakértők eltéréseket találtak a megvalósulási tervekben foglaltak és a helyszínen tapasztaltak között is. A minisztérium szerint ezen felül az építési naplók tartalmi szempontból hiányosnak és helyenként formailag is szabálytalanok.

A vizsgálat kiderítette azt is, hogy az egész pályaszerkezetre nem állnak rendelkezésre teljes körűen a független mérnök által kiadott továbbépítési és eltakarási engedélyek. A koncessziós társaság az autópálya egyes elemeire úgy épített rá, hogy az eltakart munkarészek - mint az alsóbb aszfaltrétegek, műtárgyak szerkezeti elemei - előzetes mennyiségi és minőségellenőrzése nem történt meg. Így az, hogy a beépített anyagokat, a keverékeket megfelelően dolgozták-e be, bizonyos esetekben roncsolás nélkül már nem vizsgálható.

A kár több milliárd forint

A feltárt hiányosságok és hibák miatti kár több milliárd forint. Mielőbbi kijavításuk, illetve pénzügyi ellentételezésük érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felveszi a kapcsolatot a koncessziós társasággal, megkezdi a közérdek érvényesítését célzó tárgyalásokat.

A NFM közleményében hozzáfűzte: a kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló államtitkárság egységes rendszerben kezeli a PPP típusú projekteket, amelyek teljes körű felülvizsgálatát is elvégzi. A cél az állam számára előnytelen, gazdaságtalan vállalások feltárása, kiszűrése.


Nagyobb térképre váltás

Kapcsolódók:

- Független Hírügynökség -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!