Nagyvilág

2016.03.20. 12:51

Oroszországi légikatasztrófa - Befejeződött a kutatás a tragédia helyszínén

Moszkva - Befejeződött vasárnap a kutatás a FlyDubai légitársaság utasszállító repülőgépe katasztrófájának helyszínén Rosztov-na-Donuban, Moszkvában pedig megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata.

Moszkva - Befejeződött vasárnap a kutatás a FlyDubai légitársaság utasszállító repülőgépe katasztrófájának helyszínén Rosztov-na-Donuban, Moszkvában pedig megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata.

A FlyDubai fapados légitársaság Boeing 737-800-as utasszállítója fedélzetén 55 utassal és hétfőnyi személyzettel szombatra virradóra csapódott a földbe, mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt. A katasztrófát senki sem élte túl. A dél-oroszországi rosztovi körzetben vasárnapra gyásznapot hirdettek ki és a repülőtérnél tartott megemlékezésen több százan vettek részt, a helyi kormányzó és az orosz közlekedési miniszter részvételével.

A szerencsétlenség közvetlen oka egyelőre nem ismert, a de vasárnap Moszkvában megkezdődött a repülőgép fekete dobozainak vizsgálata. Az orosz Államközi Repülésügyi Bizottság közleménye szerint a fedélzeti adatrögzítő berendezések súlyosan megrongálódtak és dekódolásuk akár egy hónapig is eltarthat.

A vizsgálat irányítását vasárnap Alekszandr Batirkin, Oroszország Nyomozó Bizottságának elnöke személyes hatáskörébe vonta, és az általa irányított testület különlegesen fontos ügyekkel foglalkozó szakembereit bízta meg a körülmények elemzésével. A nap folyamán mintegy 40 személyt kihallgattak, köztük a repülésirányítás munkatársait, a repülőtér egyéb munkatársait és az áldozatok hozzátartozóit.

A polgári utasszállító repülésre vonatkozó nemzetközi szabályok értelmében a vizsgálatban az illetékes orosz hatóságok mellett az Egyesült Arab Emírségekből érkezett, valamint amerikai és francia szakemberek is részt vesznek, mert a dubaji központú légitársaság tulajdonban lévő repülőgépet az Egyesült Államokban, a hajtóműveket pedig Franciaországban gyártották.

Sajtóértesülések szerint az illetékes hatóságok azt feltétezik, hogy a tragédiát emberi tévedés, műszaki hiba, vagy a Rosztov-na-Donu környékén a katasztrófa éjszakáján tomboló vihar okozhatta.

Leonyid Beljajev, a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős orosz kormányzati tárca miniszterhelyettese közölte, hogy vasárnap folytatódott a roncsok vizsgálata, a holttestek DNS alapján történő azonosítása és az áldozatok hozzátartozóinak támogatása.

Az utasok között 44 orosz, nyolc ukrán, két indiai és egy üzbég állampolgár volt, többségükben turisták. Az ukrán állampolgárok közül sajtóértesülések szerint ketten vagy hárman a (Rosztovhoz közeli) kelet-ukrajnai szakadár területek lakosai voltak. A személyzet nemzetközi volt. A szerencsétlenségnek magyar áldozata nincs.

A gép a Rosztov-na-Donu környékén tomboló viharos időjárás miatt mintegy két órán át körözött a repülőtér légterében, és erős oldalszélben másodszorra kísérelte meg a landolást, amikor helyi idő szerint hajnali 3.42 perckor mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt a földnek csapódott.

Sajtóértesülések szerint a ciprusi pilóta a második leszállási kísérletet is meg akarta szakítani, amikor a baleset bekövetkezett. A viharos időjárás miatt előzőleg több járatot a közeli Krasznodarba irányítottak át.

A FlyDubai vasárnap közölte, hogy az azonnali anyagi nehézségek áthidalására utasonként 20 ezer dollárt fizet ki az áldozatok hozzátartozóinak. Az orosz állam szombaton fejenként mintegy 15 ezer dollárt ajánlott fel.

Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter bejelentette, hogy Roszstov-na-Donu repülőterét akár már hétfőn ismét megnyithatják a légi forgalom előtt.

Gait al-Gait, a FlyDubai vezérigazgatója vasárnap Dubajban kijelentette, hogy teljes mértékben megbízik az orosz hatóságok által folytatott vizsgálatban. Ugyanakkor hangoztatta a repülőtér nyitva állt a gépek fogadására, és hogy a repülés irányítói szerint az időjárási körülmények lehetővé tették a repülést. Az Interfax hírügynökség szerint az orosz repülésirányítók arról számoltak be a nyomozóknak, hogy a katasztrófát megelőzően időben elküldték az időjárási adatokat, egyebek között azt, hogy a látótávolság a balesetet megelőzően mintegy 3,5 kilométer volt.

Az orosz és a közel-keleti biztonsági szolgálatok a korábbinál is fokozottabb figyelemmel viszonyulnak a repülésbiztonsághoz azt követően, hogy tavaly októberben a Sínai-félszigeten lezuhant egy orosz utasszállító. A gép elpusztítását az Iszlám Állam (IÁ) dzsihadista szervezet vállalta.

A 2008-ban elindított FlyDubai fapados légitársaság erős növekedést produkált 2014-ig. Jelentős balesete korábban nem volt. Ötven Boeing 737-es gépből álló flottájával 90 olyan járatot működtet, amely Dubajtól legalább hatórányi utat teljesít.

- MTI -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!