Nyíregyháza hírei

2013.04.23. 11:19

Tanúként hallgatják meg Balog Zoltán minisztert

Nyíregyháza - A tanúként beidézett Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter meghallgatásával folytatódik ma délelőtt a Nyíregyházi Törvényszéken a helyi görög katolikus iskola bezárását kezdeményező Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány, illetve a fenntartó Hajdúdorogi Egyházmegye és az önkormányzat közötti polgári peres eljárás.

Nyíregyháza - A tanúként beidézett Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter meghallgatásával folytatódik ma délelőtt a Nyíregyházi Törvényszéken a helyi görög katolikus iskola bezárását kezdeményező Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány, illetve a fenntartó Hajdúdorogi Egyházmegye és az önkormányzat közötti polgári peres eljárás.

A jogvédő szervezet azért indított pert, mert álláspontja szerint az iskolát az önkormányzattól 2011-ben átvevő egyházmegye a romák lakta Huszár-telepen lévő iskolában szegregált oktatást folytat, és a roma gyermeket oktató iskola „akadályozza a telepen élők integrációját, illetve társadalomba való beilleszkedését."

A tárgyalásra érkezőket a bíróság előtt összegyűlt szülők fogadták.

A tárgyalásról folyamatosan beszámolunk.

 

Megalakult a CiHa, a Cigány Hallgatók Hálózata

Megalakult a Hallgatói Hálózat egy új sejtje, a Cigány Hallgatók Hálózata (CiHa), mely ma Nyíregyházán tiltakozik a kormány oktatáspolitikája ellen. Közleményükben azt írják, „ a huszártelepi iskola újranyitása a Balog-féle szegregált felzárkóztatás" programjának mintapéldája. Ezt a politikát példázza a felzárkóztatási államtitkárság véleménye is, miszerint a kormány kiáll olyan oktatási intézményekért is, amelyekbe kizárólag roma gyerekek járnak.

Ők azzal érvelnek, hogy ilyen módon is elérhető a felzárkóztatás. Ez egyszerűen nem igaz. Tiltakozásunk szakmai alapú. A kormány érvelése a cigány gyerekek elkülönítése mellett szakmai szempontból nem vehető komolyan. Az oktatási szakemberek között konszenzus van arról, hogy hosszútávon csak integrált oktatásban tudnak hatékonyan fejlődni a hátrányos helyzetű diákok. Az eddigi magyarországi tapasztalatok is bizonyítják, hogy az elkülönítve tanuló cigány gyerekek gyengébb minőségű oktatást kapnak, mint nem cigány társaik. Így behozhatatlan hátránnyal indulnak a tudás és a kompetenciák megszerzésében.

Az a sokakban meglévő félelem sem bizonyítható, hogy egy gyengébben teljesítő diák rossz hatással lenne társainak teljesítményére, így a valódi integráció ellen nem szólnak érvek. Tiltakozásunk egyben morális alapú is, amennyiben elítéljük az oktatásban megnyilvánuló kirekesztést. Az elkülönített oktatás a társadalmi kirekesztés első lépése, és semmiféle „felzárkózást" nem segíthet elő.

Ha az eltérő hátterű gyerekek egy iskolába járnak, az rövid távon konfliktusokat szülhet, de hosszú távon bizonyítottan a békés együttélés irányába hat. A Hallgatói Hálózat egészében elutasítja a kormány azon szándékát, amelyet az Alaptörvény negyedik módosításával tett nyilvánvalóvá, és amellyel utat nyitott az intézményesített hátrányos megkülönböztetés előtt.

 A Hallgatói Hálózat és új sejtje, a CiHa továbbra is a fennálló esélyegyenlőségeket csökkentő és egy befogadó társadalom kialakulását elősegítő oktatási rendszer mellett áll ki” – írják a CiHa tagjai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!