Nyíregyháza hírei

2013.09.16. 09:34

Nem kockáztatnak: terveznek, építenek és játszanak

Nyíregyháza - Bali Padda: „A mi komoly munkánk, termelésünk alapja az építő játék, a játékunkban rejlő építő erő.”

Nyíregyháza - Bali Padda: „A mi komoly munkánk, termelésünk alapja az építő játék, a játékunkban rejlő építő erő.” Zöldmezős beruházás száz hektárjára vet el 200 millió eurós, azaz mintegy 60 milliárd forintos pénzmagot a LEGO Nyíregyházán. Az új gyár alapkövében nyugszik az időkapszula (benne a Kelet-Magyarország ünnepnapi számával), s a jelek szerint a dán óriásvállalatnál értik az idők szavát. A játékos üzlet kihívásairól Bali Padda, a LEGO Csoport ügyvezető alelnöke nyilatkozott lapunknak.

KM: Ágyazzuk a vállalat egészébe a nyíregyházi gyárépítést: cégük az évek óta húzódó gazdasági világválság ellenére is töretlenül bővül, fejleszt, eredményei csúcsokat döntenek. Mi a titok?

Bali Padda: A globális környezet és cégcsoport viszonyát hűen jelzi, hogy ez a legnagyobb beruházásunk, amit az elmúlt 2 évben elkezdtünk szerte az világon, de ha előre tekintünk, fejlesztést, bővülést tervezünk és valósítunk meg Kínában, a Cseh Köztársaságban és Mexikóban is. Ami a válság sikeres kezelését illeti, lehet, hogy meglepem ezzel, de bárcsak tudnám, mi a titok. Az bizonyos, hogy a mai gyerekek szülei már játszottak Lego kockákkal, felnőttként is emlékeznek rá, kötődnek hozzá, és tudják: ez egy jó játék. Azt is tapasztaljuk, hogy amikor az élet egy kicsit nehezebbé válik, romlanak a körülmények, egy dolgot nem tesznek az emberek: nem vonják meg gyermekeiktől azokat a dolgokat, amelyeket szeretnek, és ami jó nekik. A játék minősége és élménye, valamint az a tény, hogy ezzel a világ negatív hatásait távol tarthatjuk a gyerekektől, a családoktól, talán ez lehet az Ön által kérdezett titok.

KM: Való igaz: nem kis meglepetést keltett, hogy amikor a cég megkezdte a működését Nyíregyházán, nem csak gazdasági paraméterekkel, hanem a szülő és a gyermek közösen eltöltött óráiban is mérte a gyár eredményeit. Nevezhető ez érzelmi alapokra támaszkodó üzletnek?

Bali Padda: Ez egy összetett dolog: adott egy remek ötlet, amely 1932-ben egy asztalosmester, Ole Kirk Christiansen fejéből kipattant, aki vállalkozást alapított erre, majd generációról generációra fejlődött a cég. Olyan játékokat készítünk, amelyek reagálnak arra, amit a gyerekek szeretnének. Meggyőződésem, hogy ebben egyedülállóak és a legjobbak vagyunk a világon, ebben tudunk páratlan teljesítményt produkálni, ez is része, meghatározó eleme a sikernek.

KM: Új gyárat építenek, ami az elégedettség és a bizalom jele, de van-e a termék- és gyártásszerkezetben olyan potenciál, ami további bővülésre is lehetőséget teremt?

Bali Padda: Ennek elemzéséhez külön ki kell térni a technológiai folyamatokra, a fröccsöntésre és a csomagolásra. A világ minden pontjára szállított összes DUPLO kocka szinte kizárólag Nyíregyházán készül, az üzemből klasszikus LEGO kockák is kerülnek majd ki, és innen exportáljuk a cseh, a mexikói és a kínai egységeinkbe. Nyíregyházán végezzük el a csomagolási munkát a teljes európai és ázsiai piacra. Ha majd a kínai gyárunk is megkezdi a termelést, a DUPLO csomagolást áthelyezzük oda, de a gyártást továbbra is Nyíregyházán folytatjuk, és lesznek olyan termékeink, amelyek csomagolását ide vezényeljük. Vagyis a nyíregyházi gyárunk egy csúcstechnológiával felszerelt, rendkívül rugalmas termelésű, dinamikus egység lesz, amely kiemelt szerepet kap a cégcsoport globális működésében.

KM: A cégvezetés külön hangsúlyozta: nem volt elsődleges szempont a munkaerő költsége, ettől fontosabbnak tartották az itt dolgozók tudását, teljesítményét, megbízhatóságát. Hogyan határozza meg ez az új gyár foglalkoztatási stratégiáját, a dolgozókkal szembeni elvárásokat?

Bali Padda: A mi termelésünkben a fröccsöntés a kritikus, vagyis a legnagyobb figyelmet és szakértelmet igénylő művelet. E speciális tevékenység elvárásoknak megfelelő elvégzése érdekében bekapcsolódunk a képzésbe, az oktatási intézményekkel együttműködve készítjük fel a jövő szakembereit. Ez egy kiemelt jelentőségű feladat számunkra. A helyi közép- és felsőfokú intézmények is részt vesznek ebben a közösen szervezett képzésben, partnerek egy speciális szakképzési program kidolgozásában és megvalósításában. Ezt az együttműködést fejlesztjük és bővítjük a jövőben.

KM: Egy multinacionális vállalat megjelenése rögtön felveti a kérdést: hogyan tudnak abból profitálni a helyi kis- és középvállalkozások, van-e esélyük beszállítóként bekapcsolódni a termelésbe? Milyen üzenetet fogalmaznának meg számukra?

Bali Padda: Erre nagyon egyszerűen lehet válaszolni: a LEGO Csoport számára beszállítói kérdésben olyan szempontok a mérvadóak, mint a gyorsaság és a rugalmasság, a minőség és a költségszint. Nagyon örülünk, ha a termelésünkbe be tudjuk vonni a helyi vállalkozásokat, de ennek lehetősége termékfüggő, és az dönt, hogy ki hogyan tud megfelelni a mi termékspecifikus követelményeinknek. A LEGO nyitott pályázati rendszert működtet, és ennek keretében lép kapcsolatba a potenciális beszállítókkal, ám ez a rendszer nagyon szigorú paraméterekkel működik. Nincsenek semmiféle nemzeti, nemzetiségi preferenciáink, országtól és helyszíntől függetlenül döntünk az ajánlatok közül, s választjuk meg, hogy kivel szállíttatunk be. Így tehát tegyük fel: ha egy gyárunk szomszédjában működik egy lehetséges beszállító, de mondjuk egy japán cég gyorsabban, rugalmasabban, jobb minőségben és olcsóbban szállít, akkor az utóbbival kötünk szerződést.

KM: Az Önök vállalata kezdettől nagy figyelmet szentel a társadalmi felelősségvállalásnak, támogatnak tehetséges fiatalokat, akik például LEGO elemekből épített robotokkal versenyeznek és érnek el sikereket világbajnokságokon. Erősödik-e ez a típusú részvételük a helyi közösségi életben?

Bali Padda: A támogatás illeszkedik azokhoz az ígéreteinkhez, amelyeket – a LEGO filozófiájából merítve – a bolygónknak, az embereknek, a partnereinknek és magának a játéknak tettünk. A világ vezető nagyvállalatai között tartanak számon minket, de soha nem veszítjük szem elől, hogy a mi komoly munkánk, termelésünk alapja az építő játék, a játékunkban rejlő építő erő. A robotépítő diákok példája is ezt érzékelteti. Lehetőségeinkhez mérten igyekszünk segíteni, ahol tudunk, de a felelősségvállalást összetettebb módon értelmezzük. A saját dolgozónk felé is ígéretet teszünk.

KM: Ez is ritkaság az üzleti világban. Mit ígérnek meg nekik?

Bali Padda: Az Embereknek tett ígéret – a People Promise – része, hogy igyekszünk minimalizálni a azon közlekedési pontok számát a gyár területén, ahol gyalogosként járművel (teherautóval, targoncával) találkozhatnak, megelőzve ezzel a balesetveszélyes helyzeteket. Arra törekszünk, hogy valamennyi szociális létesítmény három percen belül elérhető legyen minden dolgozó számára, beleértve a dolgozói boltot, az éttermet, a büfét, a mellék- és pihenőhelyiségeket, az öltözőket. A dolgozók számára multifunkciós orvosi ellátást biztosítunk, mellette még első osztályú éttermet, edzőtermet különböző sportolási lehetőségekkel.

KM: Hogyan lehet ilyen szempontokat érvényesíteni a kőkemény gazdasági verseny közepette?

Bali Padda: A LEGO lassan évszázados múltjában kell keresni a választ. Ha egy cég ilyen hosszú és sikeres múlttal büszkélkedhet, akkor nyilvánvalóan nem kizárólagos vezérelv a profitnövelés. Mi most is öt célt tűztünk ki magunk elé, úgy mint fenntarthatóság és zöld-jelleg, vagyis takarékoskodás az energiával és a vízzel, a fent már részletezett biztonság, az emberközpontúság, tehát a dolgozók kényelmét szolgáló számos megoldás, a gyártási tevékenység optimalizálása, s végül az, hogy pontosan, a terveknek megfelelően fejezzük be ezt az építkezést. Bár ez utóbbi számunkra ténykérdés, épp a cégtörténet a bizonyíték és a garancia arra, hogy a terveinket mindig pontosan valósítjuk meg. Bátran ígérhetem: így fog ez történni Nyíregyházán is.

 

A gyárépítés számai

  • megközelítőleg 200 M eurós értékű beruházás
  • 100 hektáros földterület
  • 205 új dolgozó felvétele
  • a gyár területe több mint 122.000 nm
  • 768 fröccsöntőgép
  • 53.000 fröccsöntési terület
  • 376.000 köbméter földmunka
  • 14.000 nm magasraktár
  • 2 millió munkaóra
  • 1,5 millió e-mail
  •  

    - Nyéki Zsolt -

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!