Nyíregyháza hírei

2013.10.25. 08:31

Nagy probléma, ha nincs apró!?

Nyíregyháza - Nem akart bliccelni az utas, fizetett volna, de mégsem szállhatott fel a buszra, mert a buszsofőr nem tudott visszaadni.

Nyíregyháza - Nem akart bliccelni az utas, fizetett volna, de mégsem szállhatott fel a buszra, mert a buszsofőr nem tudott visszaadni. A minap a megyeszékhelyen az egyik menetrendszerű járatra szeretett volna felszállni olvasónk. „Már kértem a jegyet a busz sofőrjétől, amikor jeleztem neki, hogy 140 forint apróm és azon felül csak 5000-esem van. Erre a sofőr rám nézett, és közölte velem, hogy ő azt nem tudja felváltani nekem. Megmutattam neki a pénztárcámat, hogy lássa: nem hazudok, nem akarok bliccelni. Tényleg nem volt nálam még egy ötszázas sem. Mondta a buszvezető, hogy őt ez nem érdekli, nem ad jegyet.

Úgy gondoltam, hogy akkor vállalva a büntetés kockázatát, maradok a buszon jegy nélkül, mert időben az állomásra kell érnem. Ezt a sofőrrel is közöltem, amire azt a választ kaptam, hogy mit képzelek én, ne játsszak az ő állásával, és azonnal szálljak le! Szakadó esőben leszállíttatott a buszsofőr úgy, hogy volt nálam pénz! Nem tudom, hogy ilyenkor mi a teendő... Találjanak megoldást erre, mert szerintem ez így nincsen rendjén”.

– A menetrend szerinti autóbuszjáratokon bárki utazhat, aki a viteldíjat megfizeti. Az utasnak legkésőbb az autóbuszra felszálláskor felhívás nélkül kell a menetjegyet megváltani, ami a díjszabásban megállapított menetdíj megfizetését jelenti megfelelő címletű pénzeszközzel. Az autóbuszvezető pénzváltásra és nagycímletű pénzből visszaadásra nem köteles. A visszajáró összeget – ha azt a jegykiadó visszaadni nem tudja – a Volán társaság az utas részére postai úton, a postaköltség levonásával visszatéríti – kezdte reagálását dr. Huba Péter, a Szabolcs Volán személyforgalmi igazgatója.

– Hogy helyesen járt-e el az autóbuszvezető? A konkrét adatok megadásának és ismeretének hiányában, az érintett autóbuszvezető meghallgatása nélkül, felelősen nem adhatunk választ. Határozottan kijelentjük viszont azt, hogy munkatársainkat rendszeresen oktatjuk arra: mi a teendő akkor, ha az utas nagycímletű pénzzel fizet, és nincs elegendő váltópénz a kasszában.

Ilyen esetben az autóbuszvezető tájékoztatja az utast a vonatkozó eljárásról, majd az utas által részére átadott, és általa akár a menetjegy hátoldalán történt pénzátvétel nyugtázásával szolgáltatja ki a menetjegyet az utazás megkezdéséhez. Utazás közben, esetleg a végállomáson az utas, és az autóbuszvezető keresi a lehetőséget a nagycímletű pénz felváltására. Az utasok is törekednek a viteldíj megfizetésére más módon, esetleg más utasoktól kérnek kölcsön. Amennyiben az utazás befejeztéig nem sikerül a pénzváltást megoldani, úgy az autóbuszvezető feljegyzi az utas azon adatait, melyek szükségesek a visszajáró összeg postázásához.

A helyi menetrend szerinti közlekedésben biztosítjuk az elővételes menetjegyváltást. Az egy többlet, hogy az autóbuszvezetőnél lehet kifizetni a viteldíjat.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület alelnöke mini magán közvéleménykutatása után eredményt hirdetett:

– A fogyasztók többsége tisztában van azzal, hogy a helyi autóbuszjáratokra előre lehet jegyet váltani, vagy ha még sem ezt veszik igénybe, akkor „aprópénzzel" kell a buszon fizetni. Viszont vannak olyan fogyasztók is, akik nem vagy ritkán veszik igénybe ezt a szolgáltatást, azok jogai sem sérülhetnek. A mai viszonyok között, amikor a készpénz használatának mellőzését részesítik előnyben, gyakrabban előfordul, hogy nincs az embereknél aprópénz, csak biztonságból tartanak maguknál egy két nagyobb címletet, ha valahol mégsem tudnak bankkártyával fizetni – fejtegette Görömbeiné dr. Balmaz Katalin.

– A személyszállítási szerződés attól az időponttól hatályos, amikor az utas utazási céllal a járatot végző autóbuszra felszáll. Az üzletszabályzat szerint a szerződéskötési szándék kifejezése (az elővételi jegyvásárlás vagy a felszállás) egyben az Utazási feltételek elfogadását is jelenti. A szerződés létrejöttével a Szolgáltató az Utazási feltételeket elfogadottnak és az utas részéről magára nézve is kötelezőként elismertnek tekinti.

Mivel a Volán közszolgáltatási feladatot lát el a autóbuszjáratok üzemeltetésével, ebből következik, hogy az autóbuszjáraton bárki utazhat. Ezt utazási jogosultságnak nevezzük. Készpénzfizetés esetén az utasnak a fizetendő összeget megfelelő címletű pénzeszközzel kell megfizetni. Az autóbuszvezető és a jegy- vagy bérletpénztáros pénzváltásra és nagycímletű pénzből visszaadásra nem köteles. A visszajáró összeget - ha azt a jegykiadó visszaadni nem tudja - a Szolgáltató az utas részére postai úton, a postaköltség levonásával visszatéríti.

Ha a konkrét esetet vizsgáljuk a fogyasztónak joga volt felszállni az autóbuszjáratra, ki akarta fizetni a menetdíjat - tehát nem akart bliccelni - ennek ellenére a buszvezető megtagadta az utazást, holott az üzletszabályzatban leírtak szerint ennek a feltételei nem álltak fenn. Csupán az a tény, hogy a fogyasztó nagy címletű pénzzel akart menetjegyet váltani nem alapozza meg az utazás megtagadását.

Tájékoztatni kellett volna a fogyasztót arról, hogy most nem tudnak visszaadni, de ha elfogadja, hogy a visszajáró összeget részére postai úton, a postaköltség levonásával visszatéríti szolgáltató. Erről a lehetőségről a fogyasztót nem tájékoztatták vagy azért, mert a szolgáltató megbízottja sem ismeri ezt a szabályt, vagy azért, mert ezzel többlet adminisztráció adódott volna, a mi szempontunkból mindegy is az ok, a lényeg az, hogy a fogyasztó joga sérült.

KM-LTL,NYZS

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!