2014.05.06. 07:40
„Na vok, sztem jól sikerült, apa!”
Nyíregyháza - A tanárok és a diákok szerint sem volt nehéz az idei középszintű magyar írásbeli.
Nyíregyháza - A tanárok és a diákok szerint sem volt nehéz az idei középszintű magyar írásbeli. Márai-idézetet, Bródy Sándor-novellát, Berzsenyi- és Arany-verset, illetve az internetes és az elektronikus nyelvhasználatról szóló feladatot kaptak a diákok többek között az idei magyarérettségin. Középszinten több mint 81 ezer, emelt szinten majd’ kétezer diák tett érettségi vizsgát hétfőn.
A digitális kommunikációra jellemző közlésformákat taglaló szöveghez tartozó kérdések az adatok visszakeresésére, a szerzői gondolatmenet megértésére, az írásbeli és a szóbeli kommunikáció változásainak azonosítására vonatkoztak. Az érvelési feladatban a Márai-idézet kapcsán a világszerte terjedő „lassú olvasás” mozgalmáról, a türelmetlen, kapkodó életmóddal szembeszegülő olvasási módot értékelhették a vizsgázók, akiknek irodalmi művekre történő hivatkozással kellett alátámasztaniuk a véleményüket.
Az összehasonlító elemzésben Berzsenyi Dániel Életfilozófia és Arany János Visszatekintés című alkotásának összevetése szerepelt, az ifjúkor értékelésének a középpontba állításával. A feladat kérte a verscímek, motívumok magyarázatát is. Bródy Sándor elbeszélésének vizsgálatánál a megadott szempontok utaltak a mű szerkezetének meghatározó sajátosságára, a kihagyásra, az elhallgatásra, egyúttal az olvasó szerepére is, aki mégis fel tudja építeni magában az el nem mondott történéseket.
Idő előtt beadták a lapokat
– Az érettségiző diákjaim hétfő délutáni „élménybeszámolói” alapján úgy vélem, a szövegértési feladat könnyű és kifejezetten szimpatikus volt a vizsgázók számára. Ezt bizonyítja az is, hogy sokan már jóval a 60 perc letelte előtt befejezték a munkát – mondta el lapunk érdeklődésére Cserepes Csilla, a nyíregyházi Zay Anna Egészségügyi, Informatikai Szakközépiskola és Kollégium magyartanára.
További részletek a KELET.HU-n és a Kelet-Magyarországban.