Nyíregyháza hírei

2014.10.06. 09:26

Megyei listavezetők hat témakörben

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei listavezetőket értékelésre kértük és a terveikről kérdeztük őket hat témakörben.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei listavezetőket értékelésre kértük és a terveikről kérdeztük őket hat témakörben.

Adorján Béla (Jobbik)

A megyei közgyűlés szerepe

Meglehetősen zűrzavaros körülmények között zajlott a megyei önkormányzat átalakítása. Jelentős vagyonvesztésről beszélhetünk, az intézményfenntartói szerepkörből területfejlesztési szerepkör lett a fő feladat. Ezen feladat ellátásáról azonban még jelenleg is csak beszélni tudunk, érdemi előrelépés nyomokban tapasztalható. Csak akkor lesz képes jelentős eredményeket elérni a megyei közgyűlés, ha határozott elképzelésekkel és kiállással él felterjesztési jogával. A Jobbik elmúlt négyéves működését a szakmai felkészültség és a területi érdekképviselet erős megjelenítése jellemezte. Az előttünk álló ciklusra is felkészültünk a megyében élő emberek érdekképviseletére. Véget kell vetni a „csak a párt” hozzáállásnak. „Csak a megye” és az itt élő emberek számítanak. A Jobbik erre az érdekképviseletre kér felhatalmazást.

Munkahelyteremtés

Jelentős lemaradásban vagyunk a foglalkoztatottságot tekintve is. A megyék rangsorában versenyben vagyunk a sereghajtói címért a foglalkoztatottak számának, és az átlagkeresetek mértékének tekintetében is. A közmunka programok csupán látszatmegoldást jelentenek. Elsődleges feladat a mezőgazdaság, a ráépülő feldolgozóipar fejlesztése, és nem kevésbé a logisztikai, szállítmányozási fejlesztések végrehajtása, valamint a belföldi, és a keleti piacok visszaszerzése. A Jobbik több javaslatot is tett ezen területek fejlesztése ügyében. Lépéseket tettünk a keleti piac megteremtése és stabilizálása érdekében. Ezek az erőfeszítések azonban megfelelő mértékű felhatalmazás nélkül nem képesek legyőzni a Fidesz elhibázott politikáját, ami többek között a meggy- és almatermesztők kiszolgáltatottságát, vagy az orosz embargót eredményezik.

Vidékfejlesztés, közlekedés

A kozmetikai beruházások korát éljük. Tudok örülni szép köztereknek, díszburkolattal ellátott járdáknak. De! Inkább örülnék füstölgő gyárkéményeknek, épülő házaknak, jó minőségű utaknak, és vízzel teli, öntözéses gazdálkodást szolgáló csatornarendszernek. El kell érni, hogy az adófizetők célirányos adóforintjai a megnevezett helyre kerüljenek. Az önkormányzati utak karbantartása csökkent a Fidesz intézkedéseinek köszönhetően. Vissza kell adni a településeknek a súlyadót. Kérdés, hogy hová tűnik az úthasználati díjba, és üzemanyagba beépített rengeteg adóforint, és miért állt meg az autópálya-építés a Perényi tanyai körforgalomnál. A tömegközlekedést összehangolt vasúti-közúti menetrenddel kell fejleszteni. Nagy hiányosság a vasúti árufuvarozás, aminek visszaállítása közútjaink tehermentesítése céljából fontos feladat.

Egészségügy, oktatás

A egészségügyi ellátás helyzete kb. 2 éve eléggé homályos. Az egykori holding vezetése többször is megtagadta a megyei önkormányzat meghívását. Képviselői minőségünkben csak részben látunk rá az ellátás alakulására. Ez is egy elhibázott átalakítás eredménye. Finoman szólva is beteg az egészségügy. Veszélybe került az ellátás, és veszélybe kerültek az ellátásra szorulók! A politika jelentősen megnehezíti a dolgozók feladatvégzését. Javítani kell az eszközellátottságot és a munkakörülményeket. Az oktatást érintően fel kell tenni a kérdést: miért nincsenek a kistelepüléseken legalább alsó tagozattal működő iskolák? Mivel lett jobb az oktatásszervezés a központosított fenntartó létrehozásával? Miért kell félnie a pedagógusoknak a feldühödött szülőktől, miért terjed az iskolai erőszak? A feladat: rendet kell tenni!


Dr. Helmeczy László (Összefogás egyesület)

A megyei közgyűlés szerepe

Országosan a 2010-es választásokat követően olyan központosításnak, államosításoknak lehettünk tanúi, amelyek meggyőződésem, hogy nem szolgálják a helyi közösségek és az önkormányzatok érdekeit. A teljes önkormányzati vagyont államosították. Az oktatásban a döntéshozás, az irányítás Budapestre került. A helyi önkormányzatok hatáskörét döntő mértékben csökkentette, vagy elvonta a kormányzat. A megyei önkormányzatnak döntő szerepe kell, hogy legyen a terület- és a településfejlesztésben, az EU-s és nemzeti források elosztásában. A megyei önkormányzat az elmúlt négy évben elveszítette szinte teljes vagyonát, és intézményrendszerét. Állami kézbe kerültek iskolák, kórházak, nevelőotthonok. Olyan államszervezeti átalakítások történtek kormányzati szinten, amelyek azt eredményezték, hogy a helybeliek helyett mások döntenek helyi dolgokról.

Munkahelyteremtés

Minden választáson minden politikai erő azt ígéri, hogy a megyében munkahelyeket teremt. A jelenlegi kormánypártok egymillió új munkahelyet ígértek, ehhez képest annyi történt, hogy a korábbi munkanélküliekből részben közmunkások lettek. Valódi új munkahely alig keletkezett. A közmunka előrelépés a munkanélküli segélyhez képest, de a közmunkások javadalmazása arra talán elég, hogy a közmunkás és családja ne éhezzen, de arra kevés, hogy megéljen. Valódi új munkahelyet az teremt, ha a megyében jelentős beruházások lesznek, és a gazdaság fellendül. A kormánypártok, miközben folyamatos harcot vívnak az unióval, azzal kampányolnak, hogy miként osztják szét az EU pénzét. A jelentős uniós támogatások akkor hasznosulnak a gazdaságfejlesztésben és a munkahelyteremtésben, ha igazságosan, a megyei igények szerint osztják szét a forrásokat.

Vidékfejlesztés, közlekedés

A 2014–2020-as uniós fejlesztési ciklusban a megye gazdaságának megerősítésére több mint 100 milliárd forint fordítható. Politikamentes, korrekt elosztás mellett ezek a források fellendíthetik a megye gazdaságát és a megye lakosságának életminőségét. A források elosztásának átláthatónak kell lennie és a megye településeinek fejlődését kell szolgálni. Mindenképpen megoldást kell találni a zöldség-gyümölcstermesztés, különösen az alma- termesztés problémáinak megoldására. Folytat- ni kell az útépítéseket, az autópálya-építést Záhony és Beregsurány irányába. Megoldást kell találni az M49-es út korszerűsítésére. A megye úthálózatának fejlesztése alapvető követelmény. A következő fejlesztési ciklusban a kis- és középvállalkozók megerősítése, a helyi foglalkoztatás bővítése, a közlekedésfejlesztés az elsődleges célok közé kell, hogy tartozzon.

Egészségügy, oktatás

Megyénk fokozottan hátrányos helyzetű, az országos átlagtól lényegesen több a rokkantnyugdíjas, a megye lakosságának egészségi állapota jelentősen rosszabb, mint az ország más részén. A megye kórházai kiváló szakembergárdával rendelkeznek, ám évek óta súlyos finanszírozási gondokkal küzdenek. A megyei kórházat megyebeli szakemberek irányítsák, megfelelő állami finanszírozás mellett! Az oktatás területén meg kell szüntetni az indokolatlan központosítást, ami létrejött 2010 után. Vissza kell adni az önkormányzatok döntési jogosultságát az oktatási intézmények felett. Teljesen indokolatlan az, hogy nem a helyi közösségek, önkormányzatok döntenek arról, hogy ki legyen iskolaigazgató. Semmilyen ésszerű indoka nincs annak, hogy az oktatás területén valamennyi munkáltatói jogot Budapesten egyetlen intézmény, a Klik gyakorolja.


Pál Zoltán (Demokratikus Koalíció)

A megyei közgyűlés szerepe

A megyei önkormányzat jogköreit megnyirbálták, intézményeit az ígért megfinanszírozás helyett államosították, gyakorlatilag felszámolták azt a területi szintű politikai testületet, amely felelős és számon kérhető volt az itt élők mindennapjainak alakulásáért.

Huszonöt évvel a rendszerváltás után ismét másutt, nélkülünk döntenek rólunk. A választás ugyanakkor erős politikai felhatalmazás, ezért a megye polgárai érdekeinek, akaratának képviseletét kell vállalni, akár a hatáskörbe tartozó fejlesztési kérdésekről van szó, akár olyanokról, amelyek a hatáskörön kívül történnek – például egy iskolaigazgató kinevezése –, de amelyek ellen az érintettek joggal tiltakoznak.

Munkahelyteremtés

Égető szükség van új megoldásokra. A képzett fiatalok esetében a befektetések mellett a foglalkoztatás átalakítására van szükség és olyan, a feladathoz és célhoz kötött, ösztöndíjszerű lehetőségek megteremtésére, amelyek a mobilitást is segítik.

A képzetlen emberek számára a közfoglalkoztatás mai rendszere zsákutca, vissza kell térni a programot indító Gyurcsány-kormány idején kidolgozott modellhez.

A közfoglalkoztatás a szociális ellátás része, a továbblépés piaci logikával működő szervezetekben történhet, amelyek figyelemmel kísérik a munkaerőpiac kínálatát és szervezik a felelősségi körükbe tartozó emberek foglalkoztatását, a vidékfejlesztést is támogatva.

Vidékfejlesztés, közlekedés

A megye hátrányos helyzetű térségeiben a pénzügyi támogatások nem hoztak lényegi változást. A vidék gazdaságának szerkezetét nem lehet maximális profitból levezetni, működésének mozgatórugói ennél összetettebbek. Mi sem hisszük, hogy a családi birtokra alapozott mezőgazdaság és családi önellátás a megoldás. Egymást kiegészítő, támogató gazdasági tevékenységből felépülő gazdaság, új technológiák és szervezeti keretek képesek a szövetkezetek idejéből visszasírt széles foglalkoztatást, közösségi felelősségvállalással megtámogatott létbiztonságot ismét megteremteni.

Sok helyi kezdeményezést célszerű ösztönözni és támogatni, hogy kiderüljön, a mai viszonyok között milyen helyi modellek életképesek.

Egészségügy, oktatás

Az egészségügyben a nagy összegű európai uniós fejlesztések ellenére sok a zavar. A felújított szakrendelőkben, kórházakban hosszú a várakozás, a legtöbb embert kiszolgáló alapellátás kimaradt a fejlesztésekből, sok az üres körzet, elöregedő a háziorvosi kar. A hátrányos helyzetű társadalmi csoportokban jellemző az elégtelen egészségügyi tudás és egészségügyi állapot. A tartós foglalkoztatás előfeltétele ugyanakkor a megfelelő egészség, ezért mi azt képviseljük, hogy az egészségügyi ellátórendszer átalakítása ne csak a spórolásról szóljon. Jusson több forrás a népegészségügy fejlesztésére, szűrő-, életmód- és prevenciós programokra, nemi felvilágosításra, anya- és csecsemővédelemre.


Seszták Oszkár (Fidesz-KDNP)

A megyei közgyűlés szerepe

A megyei önkormányzat szerepe teljesen átalakult, területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési és koordinációs feladatokat lát el. Az elmúlt két és fél évben a legfontosabb teendő a 2014–2020-as uniós tervidőszakra vonatkozó terület- és településfejlesztési operatív program tervezése volt, mert a fejlesztési források felhasználása a megyei területfejlesztési tervek alapján válik lehetségessé.

A megyei önkormányzat számára gazdaságfejlesztésre közel 46 milliárd forint, településfejlesztésre 24 milliárd forint forrás áll rendelkezésre, amit kiegészít a határ menti együttműködésre fordítható 10 milliárd forint, emellett Nyíregyháza 23 milliárd forintot fordíthat saját fejlesztéseire.

Rövid és középtávon célunk a helyi gazdaság fejlesztése, kiemelten új munkahelyek teremtése.

Munkahelyteremtés

Ezen a területen van a legtöbb tennivalónk, hiszen a megyében magas a hátrányos helyzetű térségek aránya. Megítélésem szerint a foglalkoztatás jelenleg piaci alapon nem kezelhető, szükség van a szociális foglalkoztatásra is, ezért fogalmaztuk meg a szociális foglalkoztatási programunkat. Megyénkben magas az alacsonyan képzett munkaerő száma, szorgalmazni kell a nagy élőmunka igényű gazdasági ágazatok erősítését. A helyben termelt javakat helyben kell a rendelkezésre álló munkaerő bevonásával – minél magasabb szinten – feldolgozni. Minden megyei program megvalósításának egyik sarokpontja a foglalkoztatás bővítése. A foglalkoztatási helyzet javításának – a gazdaság erősítése mellett – kulcsfeltétele a környezetbarát közösségi közlekedés fejlesztése, hogy a munkaerő eljusson a munkahelyre.

Vidékfejlesztés, közlekedés

A vidéki területeken olyan életminőséget kell biztosítani, azaz „élhető vidéket” kell teremteni, hogy a kistelepülések lakosságmegtartó ereje növekedjen. A megye gazdaságában nagy súllyal jelenik meg a mezőgazdaság. Kiemelt vezérprojektként kezeljük a versenyképes élelmiszer-gazdaság megteremtését. Három országgal határos megyeként fontos, hogy a határ menti települések közötti kapcsolatokat helyreállítsuk. Átadás előtt van az M3 autópálya Vásárosnaményig terjedő szakasza, folyamatban van a Nyíregyházát nyugatról elkerülő út építése. Célunk, hogy az elérje a Tokaji utat, és a következő ciklusban tovább épüljön. Kormánydöntés alapján megkezdődött az M34 autópálya Vásárosnamény és Záhony közötti szakaszának tervezése. Elmondhatom, hogy a nagyobb forgalmú határátkelőhelyek kapacitása bővült, ezt a folyamatot folytatni fogjuk.

Egészségügy, oktatás

Egészségügyi intézmények fenntartójaként jelentős beruházási programot indítottunk el korábban, ezek eredményeit napjainkban láthatjuk. Jól halad a kórházprojekt kivitelezése Nyíregyházán, jelentős kórházfejlesztés megy végbe Fehérgyarmaton, Mátészalkán és Nagykállóban. Megyei forrásból a települési önkormányzatokkal együttműködve lehetőségünk lesz önkormányzati tulajdonú háziorvosi rendelők, bölcsődék, óvodák, iskolák épületeinek felújítására, energetikai korszerűsítésére.

A 2014–2020-as ciklusban a megyei önkormányzat kiemelt szerepet vállal a minőségi oktatás megteremtésében. Fontos a tehetséggondozás, ezért különböző ösztöndíj programokat indítunk és részt veszünk azokban. A kis- és középvállalkozások közvetett támogatásával lehetőségünk lesz a vállalkozások reális igényein alapuló képzési programok indítására.


Dr. Veres János (MSZP)

A megyei közgyűlés szerepe

Az elmúlt 4 évben a Fidesz-többség elvette a megyei önkormányzat vagyonát, intézményeit és feladatainak döntő részét. A közgyűlés költségvetése több tíz milliárd forintról néhány száz millióra csökkent. A következő öt éves ciklusban lényegében területfejlesztési döntések meghozatalára korlátozódik a közgyűlés jogköre. Az uniós 7 éves fejlesztési időszakra szóló megyei területfejlesztési programot a közgyűlés szeptemberben elfogadta. A kormány májusban eldöntötte a megye számára a következő 7 évben felhasználható fejlesztési támogatások összegét. A közgyűlésnek ezért a következő 5 évben leginkább azt kell biztosítania, hogy hatékony, nyilvános, átlátható, méltányos és mindenki számára hozzáférhető, a fejlesztési programmal összehangolt legyen az EU-s fejlesztési pénzek felhasználása megyénkben.

Munkahelyteremtés

A megcsonkított jogkörű megyei önkormányzatnak nincs közvetlen munkahely-teremtési jogköre. Ugyanakkor miután új munkahelyek döntően megyénkben is fejlesztések eredményeként jöhetnek létre – főleg az üzleti szektorban –, a közgyűlés fejlesztési döntései érdemben befolyásolják az új beruházásokkal létrejövő új munkahelyek számát és minőségét. Szükségszerű összehangolni a megyei más szereplők fejlesztési döntéseit – megyei jogú város, járások, üzleti szereplők – annak érdekében, hogy az összes fejlesztési forrás a lehető leghatékonyabban szolgálja a megye legnagyobb problémája, az alacsony foglalkoztatás orvoslását. Célszerű néhány kiemelt fejlesztési programot is megfogalmazni a munkahelyteremtés érdekében megyénkben, pl. élelmiszer-feldolgozás, turisztikai attrakcióbővítés stb.

Vidékfejlesztés, közlekedés

Településeink népességmegtartó képességét alapvetően a helyi megélhetési lehetőségek bővítésével lehet falvainkban növelni. Ehhez közmunkahelyek helyett a valódi értékteremtő és értéket termelő munkahelyek számának növelésére van szükség. Újjá kell szervezni a tömegközlekedést, hogy a közeli települések munkahelyei elérhetőek legyenek. Javítani kell a helyi szolgáltatások színvonalát, falvainkban is mindenki számára elérhetővé tenni az internetet. Halaszthatatlan az autópályára felhordó utak felújítása, valamint az elkészült autópálya-szakasz összekötése az országhatárokkal Ukrajna és Románia irányába olyan gyorsforgalmi utakkal, amelyek a településeket elkerülik. Az előző ciklusban ütemesen folyó útfelújításokat folytatni kell, hogy alsóbbrendű útjaink is jól járhatóak legyenek. El kell kezdeni a Záhony-Budapest vasútvonal gyorsvasúttá fejlesztését.

Egészségügy, oktatás

A megyei önkormányzatnak e két területen ma már nincs intézménye. Ugyanakkor a megye lakosainak és az egészségügyi dolgozóknak jogos igényeit figyelembe véve programunkba foglaltuk – ha a választók bizalmát megkapjuk, ki is harcoljuk –, hogy megyénk egészségügyi holdingját ismét megyei kézbe vegyük. A szocialista kormány által előkészített és eldöntött kórházfejlesztés remélhetőleg most már mielőbb befejeződik és megyénk lakói is a XXI. századnak megfelelő színvonalú ellátásban részesülhetnek.

Az alap- és középfokú oktatás államosítása után a megyei önkormányzatnak abban kell legyen szerepe, hogy a Nyíregyházi Főiskola megmaradjon önálló intézményként a megye gazdálkodóinak az igényeit is kielégítő, fiataljainknak verseny- és piacképes tudást biztosító főiskolaként.


Virágné dr. Fazekas Adrienn (Nyugodt hétköznap)

A megyei közgyűlés szerepe

A Fidesz kiürítette a megyei közgyűléseket: elvette vagyonukat, intézmény-igazgatási, fenntartási funkciójukat. Mivel a legfontosabb irányító területként szinte kizárólagosan a területfejlesztés maradt, félő, hogy az uniós források elosztásánál is megtartja magának ezt a kizárólagosságot. Elsődlegesen a Fidesz és holdudvara érdekei érvényesülnek, nem pedig a valós szükségletek. Erősíteni kell a közgyűlés szerepét és önállóságát, mert a megyék különböző fejlettségűek, más jellegűek a problémáik. Szomorú, hogy a megyei listás szavazólapon a 30 jelöltből csak 3 női induló van. Megyei szinten is erősíteni kellene a nők politikai szerepvállalását, mert képzettségükben, tudásukban is tökéletesen helytállnak. A közgyűlés nyújtson segítséget az önkormányzati működés során felmerülő kérdésekben és szüntesse meg a valós munkavégzéssel nem járó fizetős állásokat!

Munkahelyteremtés

A közgyűlés az uniós fejlesztési pénzek elosztásakor gondoskodjon arról, hogy a források jelentős része a munkahelyteremtést szolgálja a korrupcióval terhelt, presztízs- és látványberuházások helyett. A közfoglalkoztatásban koordináló és foglalkoztató szerepet töltsön be a közgyűlés, szervezze a közfoglalkoztatottak átcsoportosítását az egyes települések között igények és szükségletek szerint. A közfoglalkoztatás vegye ki a részét az ár- és belvízvédelmi megelőző munkálatokból. Ki kell használni a megye elhelyezkedéséből adódó előnyöket a határ menti kapcsolatokban. A megyében, mint hátrányos gazdasági térségben, különleges gazdasági övezet jöjjön létre, mely megalapozza további cégek, vállalkozások letelepedését. Törekedni kell mezőgazdasági feldolgozóüzemek létrehozására, fontos feladat a kezdő mezőgazdák földhöz jutásának segítése, koordinálása.

Vidékfejlesztés, közlekedés

Fel kell kutatni és megőrizni a még fellelhető történelmi emlékeket. A Nyíregyháza-Dombrád-Balsa kisvasutat újjá kell éleszteni turisztikai szempontból. Csak akkor lehetünk kívánatos turisztikai célpont, ha felszámoljuk az egyes települések hátrányosan lemaradt részeinek gettószerű képét. Az önkormányzatok számára már adott a lehetőség a lakóhely rendbetételének ellenőrzésére, ebből vegye ki a részét a megye is, mint legfőbb ellenőrző és eljáró szerv.

A kis falvak tömegközlekedési elérhetőségének javítása elengedhetetlen, fejleszteni kell a Tisza és Tiszahát vízi turisztikai lehetőségeit és fontos a településeket összekötő kerékpárutak kialakítása is.

Egészségügy, oktatás

Az országos döntésekkel halálraítélt kórházak bezárása helyett a meglévő kapacitásokat kell megőrizni, fejleszteni. A hazai igényeken túlmutatva, határ menti kapcsolatainkat kihasználva a gyógyító turizmus kialakítására kell helyezni a hangsúlyt. Az ellátatlanul maradt területeken a háziorvosi létszám bővítésére van szükség, a megyei várólistákat csökkenteni kell, a megyei egészségügyi dolgozókat pedig anyagi és erkölcsi szempontból is jobban megbecsülni. A megye akadályozza meg a további iskolabezárásokat, ahol lehet, kezdeményezze azok újranyitását! Segítse elő a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő szakképzési rendszer kialakítását. Figyelemmel kell kísérni az oktatásban előforduló visszásságokat, javaslatot tenni azok orvoslására. A pedagógusok munkakörülményeinek, biztonságának javítása a közgyűlés kiemelt feladata kell, hogy legyen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!