2021.07.15. 06:18
Első ajtós fennakadás lehet a BKV-nál
A BKV vezetésének szándéka szerint rövid időn belül majdnem az összes buszon és trolin az első ajtón kell majd fölszállni. Ezzel előreláthatólag növekszik a menetidő, ami a hibás klímával rendelkező járműveken még kellemetlenebbé teszi az utazást. Mindemellett a városban zajló felújítási munkálatok nem csak az autósok haladását hátráltatják, hanem a tömegközlekedési eszközökét is.
Még kellemetlenebb lehet busszal vagy trolival utazni, mint eddig. A Magyar Nemzet értesülése szerint a BKV szeretné kiterjeszteni a bizonyos járatokon már bevezetett első ajtós felszállási rendszert. A cél az, hogy hétvégén a teljes busz- és trolihálózaton ez legyen érvényben, hétközben pedig csak néhány nagyon forgalmas járat vagy annak egyes szakaszai jelentenek majd kivételt. Nem nehéz elképzelni, mit jelent ez a gyakorlatban.
A járatidők hivatalos meghosszabbításáról egyelőre nincs szó, márpedig nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy megértsük: ha egy buszra az eddig négy ajtó helyett egyen szállnak fel az utasok, az minden megállóban hosszabb várakozást jelent.
Épp akkor, amikor a városban most nyáron elindított három nagy felújítási projekt miatt – amihez negyedikként az M3 már korábban megkezdett átépítése társul – amúgy is megnövekedett számos járat menetideje.
Gond emellett az is, hogy a BKV járatainak jó részén nem működik a klíma, ezt a vállalat is elismerte. Az elviselhetetlen nyári hőségben szellőztetéssel próbálják az utazást elviselhetőbbé tenni. Aki azonban jár busszal, trolival, tudja, hogy amint a jármű megáll egy lámpánál vagy egy megállóban, rögtön érezhetővé válik a forróság.
Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke szerint az elképzelés a járművezetők szempontjából is aggályos. A jelenlegi terv szerint ugyanis a sofőrök jegyellenőrzési jutalékot kapnának a pluszfeladat elvégzéséért, ám mindez a bérmegtakarítás terhére történik.
„Egyre nagyobb terhet raknak a járművezetőkre. Ha így alakul, megutáltatjuk ezt a szép és felelősségteljes szakmát”
– mondta Szabó István.
„A BTDSZ javasolja, hogy az olyan munkaköröket, ami mögött nincs teljesítmény, csak kifizetés, szüntessék meg! Halasszák el a vezetői prémiumok kifizetését, és abból fizessék ki a jegyjutalékot, ne a bérmegtakarítás terhére! Természetesen amikor a BKV finanszírozása rendben jön, a vezetői prémiumok kifizetése azonnal történjen meg” – fogalmazott. Hottátette:
ráadásul az állandósult dugók miatt egyre feszültebbek az autósok és a közösségi közlekedést használók is. A reggeli és a délutáni órákban a korábbiakhoz képest alsó hangon is dupla menetidővel kell számolniuk az autósoknak, de több kritikus pontokon napközben is csak lépésben lehet haladni a gépjárművekkel. A Hegyalja útra felfestett sáv ugyan a közösségi közlekedést segíti, ám ezzel a húzással Pest után Buda is elesett az autósforgalom tekintetében.
A Blaha Lujza tér hétfőn indult felújítása miatt ezzel szemben a 7-es buszcsalád által használt sávokat elvették a tér környékén, ami az autósközlekedés mellett a közösségi közlekedést is alaposan lelassítja. A Google úttervezője csak figyelmeztet a torlódásokra, ám kerülőutat nem tud felajánlani. A közösségi közlekedőknek is egyetlen egérút maradt: a föld alatti vonalak. Ám ott is a 3-as vonal belvárosi szakaszának felújítása zajlik, és a pótlóbuszok a felszínen szállítják az utasokat.
Kimondható: Budapest belső kerületei, beleértve a budai I. kerületet is, teljesen elestek az egy időben indított felújítási munkálatok miatt.
Ország-világ
- Orbán Balázs: tanuláskutató intézet alakult az MCC-ben
- Már huszonkétezer kamasz oltását kérték a szülők
- Völner Pál mentelmi jogának felfüggesztését indítványozta a legfőbb ügyész
- V4-Franciaország csúcstalálkozót tartanak Budapesten
- Marokkó kulcsfontosságú a migrációval szembeni védekezés szempontjából (videó)