Hirdetés

2021.11.10. 08:00

Toyota Yaris Cross: Itt a trónbitorló?

A piac eddigi legnépszerűbb modelljét, a Suzuki Vitara-t hívja párbajra a frissen bevezetett trónbitorló, a Toyota új, „Yaris Cross” névre keresztelt kompakt szabadidőautója.

A világ legnagyobb autógyártója, a Toyota a „light SUV” szegmensben indítja harcba " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Yaris Cross modelljét a legutóbb 2018-ban ráncfelvarrott Vitara ellen. A Suzuki eddig uralta a magyar piacot – különösen az konzervatív célközönségnél – kiszámítható dizájnjának és fogyasztóbarát induló-árának köszönhetően.

A Toyota modellje ugyan nevében a 2021-es Év autójához nyúl vissza, mégsem csupán egy gólya-lábon járó Yaris-ról van szó. A Yaris Cross a Toyota palettáján belül is különálló helyet követel magának, és első ránézésre mindene adott, hogy sikerrel járjon. De lássuk, képes lesz-e letörni a Suzuki Vitara népszerűségét?

Hajtáslánc

A Vitara jelenleg Magyarországon csak a 130 lóerős, 1.4 literes Boosterjet turbó-motorral szerelve kapható, ehhez választhat a vásárló első- vagy összkerékhajtást. A motort egy kisebb, 48V-os önindító-akkumulátor egészíti ki, így áll össze a Suzuki mild (enyhe) hybrid rendszere, amellyel a gyártó képes megfelelni a jelenlegi EU-s káros-anyagkibocsátási irányelveknek.

A Yaris Cross már a piaci bevezetéskor két hajtáslánccal érhető el. A Toyota jól bevált 125 lóerős, 1.5 literes szívó-motorja alacsony karbantartási igényével és takarékosságával már sok vásárló szívébe belopta magát. A gyártó új, Hybrid Dynamic Force névre keresztelt, 116 lóerős motorjának hibrid rendszerében pedig már két teljes értékű villanymotor is helyet kapott az összkerékhajtású változatban.

Míg az egyik az első kerekekkel áll kapcsolatban, addig a másik a motor indításáért felel, illetve az akkumulátor töltésére használt elektromos áramot állítja elő, ezzel is jelentős energia- és üzemanyag-megtakarítást eredményezve a napi használat során. A szívó-motor kézi és automata váltóval választható, a hibrid-rendszer pedig a fogyasztás-optimalizált automata váltóval elérhető. Az összkerékhajtást a hibrid-motorral rendelhetik meg a vásárlók.

Külső és belső megjelenés

A Vitara visszafogott megjelenése miatt is népszerű a konzervatívabb vásárlók körében. Célratörő a Suzuki külső dizájnja, jól megszokott profilja teszi felismerhetővé és 15 fényezés-kombináció közül választhat a vásárló. Ami az utasteret illeti, a Vitara a szokványos formatervezési megoldásokat alkalmazza, és ezáltal ugyan bőséges a térérzet, de az anyaghasználatot leginkább a „becsületes” szóval lehet jellemezni. A Vitara csomagtere 375 literes, ami ebben az osztályban már egy versenyképesnek nevezhető.

A Yaris Cross nem mérsékli magát a külsőségek terén. Karakteres, függőlegesen építkező orrformáját mindenki azonnal megjegyzi magának. A széles hűtőrács egy csipet agresszióval is fűszerezi a modern orr-kialakítást. A Toyota haladó technológiai szellemiségére még inkább ráerősítenek a magasra, szinte a motorháztetőre elhelyezett első LED-es fényszórók, míg a vízszintesen egymásba érő hátsó LED-ek valódi prémium-érzetet adnak.

Ami a karosszéria többi részét illeti, a Yaris Cross úgy játszik a terepjárók formai elemeivel – mint például a fekete kerékjárati ívek és ajtó-díszlécek -, hogy közben ízig-vérig városi vagány marad. 25 választható fényezés-kombináció gondoskodik arról, hogy vásárlója teljesen saját egyéniségére szabhassa a Yaris Cross-t.

Pakolhatóság terén is nagyon praktikus a Toyota. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">390 literes csomagterébe a széles, szögletes hátsó ajtó kialakításnak köszönhetően egyszerűen lehet rakodni akár nagyobb dobozokat is. A két részre osztott csomagtér-padló paneleinek magasságát külön-külön is megváltoztathatja a használó, ezzel is könnyítve a napi rendezkedést.

Rendhagyó formai megoldások teszik a beltér kialakítását még modernebbé: a 40-20-40 arányban variálható hátsó üléssor középső részét lehajtva kényelmes, pohártartókkal is ellátott könyöklőt kapunk, míg a hagyományos szerepét manapság alig betöltő kalaptartó rugalmas, de feszes anyagból készül, ezzel is megkönnyítve a szabálytalanabb alakú tárgyak bepakolását.

Menettulajdonságok

A Vitara könnyen kormányozható, jó úttartással, városi forgalomban korrektül mozog. A tempósabb előre haladásnál azonban kiütközik, hogy az autó nyomatékgörbéje nincs kellőképpen összhangban az 1.4-es turbómotor teljesítményével, így a közepes fordulatszámon történő járatáskor a motor zavaróan hangos az utastérben.

A Yaris Cross esetében a hibrid hajtásláncnak köszönhetően az „azonnali nyomaték” mindig rendelkezésre áll, hiszen az elektromos motorok még a szívó-motornál is gyorsabban reagálva adják le a nyomatékot igény esetén. Magasabb sebességnél is jól teljesít a Toyota automata váltója: nem ugrál a fokozatok között, hanem következetesen, szépen vált a sofőr helyett.

Az országúti és autópályán megtett utakon már a legalapabb Yaris Cross-ban is sávtartó asszisztens és követési távolság-tartó tempomat segíti a sofőrt. Szűkebb, városi utcákban pedig könnyű saját-tömege és az elektromos rásegítéssel ellátott szervó-kormány miatt is manőverezik olyannyira ügyesen a Yaris Cross.

Ár

Míg a 2018-ban ráncfelvarrott Vitara listaára csupán a Suzuki-hűségprogramba történő regisztrációval vihető 6.000.000.- Ft alá, addig a vadonatúj Yaris Cross modell listaára 5.990.000.- Ft-tól indul, ebben pedig már sok hasznos, fentebb is említett felszereltség is benne foglaltatik.

Garancia

A Suzuki garanciája 3 évig érvényes, a kiegészítő hibrid-garancia ajánlat +7 évig vagy 200 000 km futásteljesítményig érvényes, a következő alkatrészekre: motor, turbófeltöltő, váltószerkezet, hibrid rendszer.

A Toyota ugyancsak 3 éves garanciát vállal a Yaris Crossra, és a +2 év vagy 200 000 km Extracare garancia nem csak a hibrid-rendszer alkatrészeire vonatkozik, hanem magasabb javítású költségű alkotóelemek széles körére, mint többek közt a légkondícionáló, fékrendszer vagy éppen a felfüggesztés.

Összefoglalás

Végre méltó trónbitorlóra talált a magyar kompakt-SUV piaci szegmens is, hiszen a Vitara évek óta tartó uralma után most megérkezett a Toyota Yaris Cross, amely modern vonalakat és újító formai megoldásokat, nagyon ütős, szívómotor-alapú hibrid-rendszert, és már az alap-modellben magas felszereltségi szintet hoz erre a piacra. A Vitara szűk motor-palettája, évek alatt visszafogott formája, és éppenhogy versenyképes ára nem lesz képes tartani az iramot azzal az üdítően újító szellemiséggel, amelyet a Toyota idei legizgalmasabb modellje képvisel.

A Toyota Yaris Cross már kipróbálható és megvásárolható a Toyota Titán szalonjában, Nyíregyházán, a Debreceni út 222. alatt.

Cikkünk a CarsGuide összehasonlításán alapul.

PR-cikk

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában