Sport

2013.03.11. 10:53

Kiéli magát a sivatagban

Nyíregyháza - Szalay Balázs otthonosan mozog a dűnék között, de mindig tud újat mutatni a homoktenger.

Nyíregyháza - Szalay Balázs otthonosan mozog a dűnék között, de mindig tud újat mutatni a homoktenger.

Tizenkétszer járta meg a sivatagot, és nyolcszor célba is a Dakar-ralin Szalay Balázs. A versenyen 1996 óta próbálkozó 47 esztendős sportember 2000-ben első magyarként teljesítette az afrikai túlélőtúrát. Azóta megváltozott a helyszín, biztonsági okok miatt 2009 óta a dél-amerikai dűnékkel kötött szorosabb barátságot a mindenre elszánt mezőny. Szalay Balázs az új helyszínen három sikeres próbatételen van túl – valamennyi alkalommal Opellel ért célba. A hétvégén az Opel Csősz vendégeként Nyíregyházán is számot adott tudásáról a tereprali versenyző, aki nemrég tért haza az általa 24. helyen teljesített idei Dakarról, de máris a jövő évire készül.

– Egyelőre a jövő heti, olaszországi világkupa-viadalra hangolódunk, majd Ausztriában egy különös versenyen veszünk részt: kétezer-ötszáz méteres magasságban induló sípályán, szöges gumikkal állunk majd rajthoz – mondta a közeljövő programjáról Szalay Balázs. – Ugyanakkor az egész évünk a sivatagi show-ról szól, mert a fő viadal mégis csak a Dakar, ezeket a megmérettetéseket is annak rendeljük alá, de valamennyit komolyan veszünk. Szeretünk versenyezni, autót felépíteni, tesztelni, úgy szeretjük az egészet, ahogy van.

A sivatagot is lehet szeretni? Ennyi év és rajthozállás után tud még újat mutatni a homoktenger? Egyáltalán: van arról nyilvántartása a versenyzőnek, hogy eddig hány kilométeren át nyomta a gázt a dűnék között?

– A kettőezer-nyolcas kimutatás szerint százezer kilométernél tartottunk, azóta biztos, hogy megvan a kétszázezer is – felelte Szalay Balázs. – A sivatagban elért csúcssebességemről nincs adatom, de az biztos, hogy mentünk már kétszázzal, idén pedig olyan száznyolcban körül. Az átlagsebesség száz kilométer per óra alatt van, mert a kanyarok és a sivatagi körülmények azért lassítóak, de a legjobban sikerült versenyemen elértem a százharmincas átlagot. Sokszor hittem azt, hogy a sivatag nekem már nem tud újat mutatni, aztán mégis elakadtunk. Mikor azt hiszi az ember, hogy mekkora király, akkor fordul elő, hogy naponta ötször is kell ásnia.

Az első próbálkozások alkalmával az volt a nagy álom, hogy sikerüljön célba érni, ez harmadik nekifutásra sikerült, amikor Szalay Balázs a kategóriájában az 59. helyen végzett. Azóta már nőttek az igények, és a jobb helyezések is szóba kerülnek. A csúcs a 2012-es huszadik hely, amitől idén nem sokkal maradt el a huszonnegyedikként célba érő Szalay-csapat. Reálisan meddig lehet eljutni?

– Amatőr csapatként a huszadik hely környéke a maximum – ismerte el a versenyző. – Az előrelépéshez a büdzsénket kellene növelni, hogy valamennyi alkatrészből kellő számú álljon a rendelkezésünkre. Bízunk benne, hogy gyári támogatáshoz és még több szponzori bevételhez jutunk, ha ez megvalósul, akkor elérhető lenne a tizedik helyezés.

Afrika vagy Dél-Amerika?

– Mint terep, mindkettő ugyanolyan – jelzi Szalay Balázs, hogy egyik ujját sem harapná meg a kérdés kapcsán. – Olyan viszont csak Afrikában van, hogy négyszáz kilométeren át csak dűne, semmi és senki más. Dél-Amerikában végig emberek állnak, és annyira szeretik az autósportot az argentinok és a peruiak, hogy tömegestül mennek ki a pályára, még a legbelső sivatagi részeken is. Engem fel is spannol a nézők jelenléte, az ember ilyenkor jobban nyomja a gázt.

És a közúton hogyan nyomja a gázt Szalay Balázst? Civil autóban is meg lehet ismerni, hogy egy terepralizó ül a volán mögött?

– Kiélem magam a sivatagban, így a közúton nem vagyok agresszív pilóta – így Szalay Balázs. – Itthon a teszteléseken is van lehetőségem sportosan vezetni, így a hétköznapok során nem vagyok tolakodó. Ennek ellenére azt is el kell ismernem, hogy „törzsvevője” vagyok a gyorshajtásokat számlázó rendőrkapitányságnak...


Dakar-történelem

Szalay Balázs eddigi szereplése a sivatagi tereprali-versenyen

1996: kiesett

1998: kiesett

2000: 59.

2002: kiesett

2003: kiesett

2004: 52.

2005: 21.

2006: 29.

2007: 35.

2009: 22.

2012: 20.

2013: 24.

Autómárkája

1996-2003: Chevrolet

2004-2006: Opel Frontera

2007-2012: Opel Antara

2013: Opel Mokka.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!