Fogyasztóvédők

2020.02.03. 10:14

FinTech-forradalom: a pénzügyi szolgáltatások jövője?

Magyarországon is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik az úgynevezett fintech cégek szolgáltatásai iránt (a FinTech az angol „Financial Technology” kifejezés rövidítése, ami pénzügyi technológiákat jelent).

Big Data Futuristic Visualization Abstract Illustration

Ezen startup vállalkozások közel ugyanazokat a szolgáltatásokat kínálják, mint a nagy bankok, annyi különbséggel, hogy azt akár ingyen is elérhetjük. Ez azt jelenti, hogy ingyen nyithatunk egy bankszámlát, amiről ingyen utalhatunk, ingyen vehetünk fel készpénzt, de talán, ami talán a legkecsegtetőbb az az, hogy szemben a klasszikus banki gyakorlattal itt középárfolyamon tudjuk átváltani pénzünket másik devizára. Nem csoda, hogy itthon is egyre népszerűbbek a fintech szolgáltatások, hiszen felmérések szerint az uniós országok közül, Magyarországon a legdrágábbak a banki szolgáltatások.

Több ilyen fintech szolgáltató is megjelent már a piacon, akiknek a szolgáltatásaik könnyen elérhetőek, hiszen csak egy online regisztrációra van szükség. A működés egyébként egyszerű: feltöltjük a számlánkra a forintot, de akár a fizetésünket is kérhetjük erre a számlánkra, és az igényelhető bankkártyával fizethetünk a boltban, utalhatunk vele stb. Azonban érdemes górcső alá venni ezeket a szolgáltatásokat, ugyanis ingyen ebéd soha nincs! Tudni kell, hogy a határon átnyúló fintech szolgáltatás esetében a számlavezetés ingyenes is lehet, de a hazai ingyenes készpénzfelvételi szabályok itt nem élnek, és a szolgáltatók jellemzően alacsonyabb összeghatárt állapítanak meg a díjmentes készpénzfelvételnél. Továbbá a devizaváltás is csak egy bizonyos összeghatárig díjmentes, utána díjat számolhat fel a szolgáltató.

Az olcsó szolgáltatásnak megvan az ára: a fintech cégek nem tartanak fenn fiókhálózatot, nincs kellően fejlett ügyfélszolgálata, az ügyfélkiszolgálást sok esetben digitális megoldásokkal, például chatbotokkal próbálja megoldani. A kötelező adategyeztetésnél is megbuktak ezek a szolgáltatók, aminek következtében tömegesen zárolták a felhasználók számláit és tiltották le kártyáját, teljesen váratlanul. Ez okozhatott némi fejfájást az ügyfeleknek, ugyanis az idegen nyelvű ügyfélszolgálat korlátozott elérhetőségei miatt akadályokba ütközhettek a probléma elhárításánál. Talán a legnagyobb probléma a biztonság. Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) egy hazai bank csődje esetén a meghatározott szabályok szerint kártalanítja az ügyfeleket. Viszont egy fintech cég csődje esetén jó eséllyel csak futhatunk a pénzünk után. Azt is meg kell jegyezni, hogy a legtöbb fintech cég külföldi bankfelügyelet alá tartozik, amelyek szabályozása sokkal enyhébb, mint a hazai pénzintézeteké.

Mindezek fényében azt tanácsoljuk azoknak, akik szeretnének élni a fintech szolgáltatásokkal, hogy először is tájékozódjanak a cég honlapján, ismerjék meg részletesen a szolgáltatást és annak lehetséges költségeit! Ezután ellenőrizzék a céget a Magyar Nemzeti Bank intézménykereső oldalán! Célszerű kikérni azon ismerősök véleményét, megkérdezni a tapasztalatukról, akik már használtak ilyen szolgáltatást. Legvégül pedig, tanácsos a szolgáltatást először – teszt jelleggel – kisebb összeggel kipróbálni, és a tranzakciókról mindig bizonylatot kérni.

 

A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat nyíregyházi irodájában a pénzügyi szolgáltatások teljes spektrumát érintő kérdés vagy panasz esetén ingyenes segítséget kérhet.

Elérhetőségek:

Cím: 4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2. II. em.

Telefon: +36 30 650 1029 (ügyfélfogadási időben!)

Ügyfélfogadás:

HÉTFŐ: 8:00-14:00

SZERDA: 10:00-16:00

CSÜTÖRTÖK: 8:00-14:00

Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

(PR cikk)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában