szon-sportoldal

2011.07.02. 12:59

Kétkerékkel a Vasóriásra

Majd kétezer motoros vágott neki a meredek emelkedőnek. 

Majd kétezer motoros vágott neki a meredek emelkedőnek. Minden évben több ezer off-road mániás, több mint 30 nemzet, és 5 kontinens versenyzője keresi fel a kis osztrák falut Einsenez-et. A nagy kihívás Európa legnagyobb, több mint 1500 éves külszíni fejtésű bányája, a több mint 1,3 millió tonnás Vasóriás, az Erzberg meghódítása. A vasércbánya területén zajló verseny szlogenje, „keményebb mint a vas”! A versenyre minden évben napok alatt elkelnek a nevezési jegyek, ez után, már csak különösen jelentős off-road eredményekkel fogadnak el nevezést.

Az idei évben 1900 nevezést fogadtak el, rajtuk kívül 1500-an voltak várólistán. A hegyi felfutók értékelése után, csak a leggyorsabb 500 versenyző számára nyílik meg a lehetőség a versenyen való indulásra, a verseny végét jelentő bányakürt jelzéséig azonban csak maroknyi versenyző éri el a vélt. Ez a mítosz motiválja, az embert és gépet kivégző, kétségtelenül a világ legextrémebb off-road versenyen való indulásra a világ legkiválóbb motorversenyzőit.

Az idei évben a 17. alkalommal megrendezett verseny legnagyobb esélyese a KTM Factory Racing színeiben induló lengyel Tadeusz Blazusiak volt. A versenyen az oszták KTM gyár narancssárga színei uralkodtak, a versenyzők abszolút többsége a KTM EXC 300 típust választotta, amely szériaállapotban is alkalmas a verseny megnyerésére.

Egzotikumként a nézők, hosszú idő után újra versenyezni láthatták a hegyi felfutón rajthoz álló 10-szeres világbajnokot a belga Stefan Everts-et, és a supermoto világbajnok Thierry van den Bosch-t. Stefan Everts új fejlesztésű KTM EXC 500-as típussal a 3. legjobb edzésidőt érte el.

A versenyzők helyzetét tovább nehezítette a 4 napos esőzés, így védőszemüveg nélkül voltak kénytelenek nekivágni a több mint 50 méter magas gyakran 50%-os emelkedőknek, és lejáróknak, és az ezt követő zöld pokolnak hívott erdőségnek, amelyet a megduzzadt ezért gyakran derékig érő patakok tűzdeltek.

Ilyen extrém körülmények között különleges biztonsági intézkedések voltak szükségesek. A versenyzők biztonságára 6 különböző ponton várakozó mentőhelikopter, több tucat mentőautó, és elsősegélynyújtó felszereléssel rendelkező önkéntes motoros vigyázott.

Az idei évtől a rendezők nem engedélyezik a látogatóknak a motorral való közlekedést, mivel az elmúlt években az esti italozást követően többen a rendkívül veszélyes bányaterületen motoroztak az éjszakai órákban. A rendezők szervezetten buszokkal szállították a látogatókat a verseny leglátványosabb helyeire, ahol biztathatják a kedvenceiket.

A hegyi felfutón a motocross versenyzők bizonyultak a leggyorsabbnak, míg a versenyen a triálos múlttal rendelkező endurósok domináltak. A vasárnapi versenynapon zuhogó eső fogadta a nézőket és a versenyzőket, a depóban már a reggeli óráktól érezhető volt a feszültség. A versenyszerelők az utolsó ellenőrzések elvégeztével, már a délelőtti órákban, hegymászó kötelekkel, gyorsjavító eszközökkel felszerelkezve motorra ültek, és elindultak a  legnehezebb, legkockázatosabb szakaszokra, hogy ott várják a versenyzőiket, és szükség esetén segítséget nyújtsanak a bajba jutottaknak. A verseny nehézségét jelzi, hogy a rendezők néhány látványos szakasz kivételével engedélyezik a külső segítség igénybevételét.

A versenyzők 11 órakor kezdték meg a rajthoz állást 50 fős vonalakban, a hegyi felfutó eredményei alapján választhattak rajtpozíciót. Közel 1 óra kellett a világ 500 legextrémebb versenyzőjének a rajthoz állásához. A versenyen KTM EXC 300 típussal, a magyar származású Mike Sigety , a KTM Hungária Kft támogatásával is bejutott a legjobb 500 versenyző közé, ezért rajtrácshoz állhatott.

A verseny startvonala a külszíni bánya legmélyebb pontján lévő katlanban helyezkedett el, amelynek falai felerősítették a 300-as kétütemű KTM-ek üvöltését, ahogy a versenyzők a feszültséget a motorok melegítésével vezették le. Összesen több mint 30.000. lóerő várta a verseny kezdetét jelentő 12 órát.

Az első vonal 50 versenyzője közül a lengyel Tadeusz Blazusiak állt az élre KTM 250 EXC típusú versenymotorjával, és vezette a mezőnyt. Tudására jellemző, hogy a 100 méter mélyen lévő 60 %-os meredekségű emelkedőkből és lejárókból kialakított 1 kilométeres szakaszon 2 perces előnyre tett szert a világ leggyorsabb 50. off-road versenyzőjével szemben is.

A rajtvonalakat 2 perces késeletetésekkel indították, a biztonság érdekében, csak ennek az első szakasznak az extrémitását jelzi, hogy a világ legjobb versenyzőinek 20%-a nem tudott első nekifutásra kijutni a katlanból. Ez alatt kaotikus állapotok alakultak ki, a meddőhányókon 50 emberfeletti tempóban feljutni igyekvő versenyző útját állta, nehezítette a 10-20 megrekedt, illetve lefelé tartó motoros. 

A verseny erdei szakszára jellemző, hogy a versenyzők 98%-nak itt ért véget a verseny. A szűk erdei meredek sáros nyomvonalak, a nedves elgördülő kövek, csúszós sziklák, megáradt patakok a verseny feladására kényszerítették az indulókat. A verseny vége előtt fél órával még csak 3 versenyző ért célba. A 16 órai bányakürt hangjára is csak 11 versenyző ért be az arénába. Ezek közül 2 versenyzőnek eredményét törölték, mivel egy ellenőrzőpontot nem érintettek. A versenyt végül 5. alkalommal is a KTM Factory Racing versenyzője Tadeusz Blazusiak nyerte. A verseny lezárást követően a versenyzők arcán kivétel nélkül tükröződött, az emberfeletti küzdelem a vasóriással, és az időjárással.

 dr. Harmath Kadosa

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!