SZON Sziréna

2017.05.08. 09:32

A „mezei” gumipók nem elég - súlyos balesetet okozhat a nem jól rögzített rakomány

Győrtelek, Nyíregyháza - Az autósok rémálma vált valóra a napokban a megye egyik országútján: önálló életre kelt egy tetőn szállított létra. A figyelmetlenség ezúttal nem követelt áldozatot, de nem érdemes kísérteni a szerencsét, ezért utánajártunk a szabályoknak, egy teherfuvarozót is kifaggattunk a tapasztalatairól, s megtudtuk, a katasztrófavédelem munkatársai miként ellenőrzik a legveszélyesebb szállítmányokat.

Győrtelek, Nyíregyháza - Az autósok rémálma vált valóra a napokban a megye egyik országútján: önálló életre kelt egy tetőn szállított létra. A figyelmetlenség ezúttal nem követelt áldozatot, de nem érdemes kísérteni a szerencsét, ezért utánajártunk a szabályoknak, egy teherfuvarozót is kifaggattunk a tapasztalatairól, s megtudtuk, a katasztrófavédelem munkatársai miként ellenőrzik a legveszélyesebb szállítmányokat.

A rendőrség tájékoztatása szerint Tunyogmatolcsról Győrtelek felé tartott egy 28 éves mátészalkai férfi, amikor egy élesebb kanyarban a gépkocsija tetején szállított létra a szemből érkező betegszállító mikrobusz szélvédőjébe csapódott. Nem sokon múlott a tragédia, de csak egy ember – egy 47 éves tiszabecsi férfi – szenvedett nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket.

Figyelmeztetés, bírság, pontok

– A közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet előírja: a rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, a rakomány úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzon, le ne essen, ki ne ömöljön, továbbá olyan módon legyen lefedve, illetve letakarva, hogy le ne szóródjon.

– Amennyiben a fenti jogszabályi előírások megszegése a győrteleki balesethez hasonlóan anyagi kárt és könnyű személyi sérülést eredményez, a rendőrség szabálysértési eljárás keretében – figyelemmel a baleset összes körülményére – figyelmeztetést alkalmazhat vagy 150 ezer forintig terjedő pénzbírságot szabhat ki, továbbá a jármű vezetőjét hat közlekedési előéleti ponttal sújtja – tájékoztatta lapunkat Fehérvári Marietta, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

A gumipók nem elég

Hankószky Mihály teherfuvarozással foglalkozik már jó ideje, egészen pontosan 1983 óta; látott már ezt-azt hazánk útjain, mostanság hőszigetelt üveglapokat szállít a megyeszékhelyen belül.

A törékeny árut indulás előtt, mint azt lapunknak elmondta, spaniferrel helyesen rögzítenie kell. Mikor elmeséltük neki a györteleki baleset részleteit, a férfi úgy fogalmazott: „Biztos, hogy a létra nem volt megfelelően rögzítve, különben nem esett volna le.”

– Lehet, hogy csak egy mezei gumipókkal fixálták, ami egy hosszabb útra egyáltalán nem biztonságos megoldás. Egyébként én is találkoztam már hasonló esettel, bár ott nem történt baleset. Egy kisebbfajta, úgynevezett „puttonyos” kocsi csomagteréből lógott ki két méterre egy létra, pedig tudvalevő, hogy ez szabálytalan, nyitott ajtóval ugyanis nem közlekedhet gépkocsi az utakon. Ráadásul a sofőr arra sem vette a fáradságot, hogy figyelemfelkeltés gyanánt színes kendőt kössön a kiálló létra végére – mondta Hankószky Mihály, aki megosztott velünk egy másik sztorit is.

– Nem is olyan régen történt, mikor egy szürke, ködös napon egy udvarba akartam beállni, és nem vettem észre az út mentén merőlegesen parkoló transzportert, illetve a tetejére rögzített, és az útra belógó, körülbelül hatméteres alumínium csövet. A váratlan találkozást a szélvédő és a teherkocsim bal oldali ajtaja bánta, amin a sérülések még a mai napig láthatóak – mutatta a külsérelmi nyomokat Hankószky Mihály.

KM


Figyelik a veszélyes árukat

– A rakományok ellenőrzése a veszélyes áruk szállítása esetében tartozik a Katasztrófavédelem feladatai közé. Megyénkben veszélyes árut csak közúton és vasúton szállítanak. Az ellenőrzött járműveknél kollégáim nézik a fuvar- és menetokmányokat, a jelölést, a rögzítést vagy tárolást, illetve a tűzoltókészülékek meglétét. Jelöletlen, bárcázatlan vagy rosszul rögzített szállítmányok esetében intézkednek, illetve ha szükséges, értesítik a társhatóságokat is – tudtuk meg Dóka Imrétől, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivőjétől.


Egy személyautó tetejére rögzített létra egy élesebb kanyarnál önálló életre kelt, és egy betegszállítóba vágódott Győrteleknél a napoknak. A létra úgy repült le az autó tetejéről, mintha csak egy elhajított dárda lett volna. A Blikk információi szerint a nem mindennapi balesetet az okozta, hogy a személyautó sofőrje rosszul rögzítette a létrát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!