SZON Sziréna

2018.05.29. 07:33

Az is lehet rendőrautó, ami nem annak látszik

Nyíregyháza - Napok óta attól „hangosak” az internetes portálok és közösségi oldalak, hogy civil rendőrautók gyorshajtásra kényszerítik az autósokat. Audikról, Fordokról és Mercedesekről készült amatőr felvételek, történetek uralják a világhálót.

Nyíregyháza - Napok óta attól „hangosak” az internetes portálok és közösségi oldalak, hogy civil rendőrautók gyorshajtásra kényszerítik az autósokat. Audikról, Fordokról és Mercedesekről készült amatőr felvételek, történetek uralják a világhálót.

Ezekre is reagálva adott ki az Országos Rendőr-főkapitányság egy közleményt, amelyben többek között az olvasható: a jelöletlen gépkocsikkal pontosan az a rend­őrség célja, hogy az olykor életveszélyes közlekedési jogsértések elleni hatékonyabb tudjanak fellépni.

Cáfolják a vádakat

Mindenki találkozott már olyan autóssal vagy motorossal, aki a sávok között cikázva, mások elé irányjelző nélkül bevágva, fél kézzel mobiltelefont tartva, esetleg piros lámpánál áthajtva okozott balesetveszélyes szituációt. Az első ijedtséget követően többségünkben ilyenkor merül fel – gyakran válogatott szitkok közepette – hol van most egy rendőr?! – olvasható a kommunikációs szolgálat közleményében.

Álláspontjuk szerint az egyértelmű rendőri jelzéssel ellátott járművekkel a hasonló, mások életét is veszélybe sodró sofőröket kevésbé lehet kiszűrni a forgalomból, mert a szabályokat jellemzően csak addig tartják be, amíg a rend­őrök látókörében vannak. A balesetek megelőzése érdekében a rendőrség ezért kombináltan alkalmazza az álló és a menet közbeni méréseket.

S itt emlékeztetnek arra is – amit Óberling József főosztályvezető ezredes, főtanácsos egy rádiós műsorban is megerősített –, hogy rendőri jelleget nélkülöző gépjárműveket korábban is használtak közlekedésrendészeti ellenőrzésre. A baleseti helyzetre tekintettel április 16-ától a felújított és hitelesített FámaLézer készülékekkel felszerelt civil jellegű szolgálati gépkocsik is részt vesznek a veszélyes sofőrök kiszűrésében.

Ezek az eszközök a sebességtúllépés dokumentálásán túl képesek más, menet közben elkövetett, a közlekedésbiztonságra veszélyes jogsértések rögzítésére is. Ilyen a leállósáv szabálytalan használata az autópályán, a vasúti átjárót biztosító berendezés tilos jelzésén áthaladás, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre vonatkozó elsőbbségi szabályok megszegése, a záróvonal-átlépés, a közúti forgalom irányítására szolgáló fényjelzőkészülék tilos jelzésén áthaladás, a szabálytalan sávváltás, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése, a kézben tartott mobiltelefon használatára vonatkozó tilalom megsértése.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság lapunk kérdésére azt közölte, hogy a megye területén is végez a rendőrség rendőri jelzéssel el nem látott szolgálati gépkocsikkal közúti ellenőrzést. Bővebb információ pedig a központi közleményben olvasható, így többek között a közösségi médiában terjedő hírek cáfolata is, amelyek szerint civil autókkal „letolják”, gyorshajtásba hajszolják a szabályosan közlekedőket.

Nem kell azonos sebesség

– A rendőrnek nem fűződik érdekük a bírság kiszabásához. A menet közbeni mérésekre alkalmas kocsival nem kell a mért járművel azonos sebességgel, sőt még csak ugyanabban a sávban sem haladni. A szabályszegésen ért sofőrt pedig ott állítják le, ahol azt biztonságosan meg lehet tenni – autópálya leállósávjában például nem – emelték ki a közleményben, majd három pontban összefoglalták a tanácsokat, ha valakit agresszív, a követési távolságot be nem tartó sofőr próbál „letolni”. Az első, hogy a megengedett sebességet ekkor se lépje túl az autós, második, hogy húzódjon át a másik sávba az első alkalommal, amikor ezt biztonságosan megteheti, az utolsó így szól: ne próbálja indokolatlan lassítással „megregulázni” a másik járművezetőt!

KM


Mindig azt dönt, aki az autót vezeti

– Minden fényképet megnéztem, az összes cikket, bejegyzést elolvastam a civil rendőrautókról. Számomra a legtanulságosabb az volt, amikor egy Pécs környéki fiatalember elmesélte, hogyan lett az előzéséből versenyhelyzet, s a Mercedesből villogó rendőrautó – árulta el lapunknak Kovács Tibor, aki harmincöt éve vezet balesetmentesen, s büszke arra, hogy soha nem bírságolták meg.

„Fék, félreáll, 60 ezer forint plusz négy pont, ami a tempót tekintve nem is olyan vészesen sok. Mielőtt jönnének a kommentek, hogy de te mentél gyorsan, meg így, meg úgy… Valóban! Nem vitáztam, nem magyarázkodtam, így történt. Hogy ráléptem a gázra, az az én döntésem volt, ahogy a következmények is az enyémek. Igen, hibáztam és gyorsan hajtottam, eszemben sincs mentegetőzni” – idézett a fiatalember posztjából olvasónk, aki szerint mindig az dönt, aki vezet. A rossz döntés pedig a pénzen túl sokkal többe is kerülhet.


Járt már hasonló helyzetben? Kérjük, írja meg tapasztalatát és küldje el szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre!


[related-post post_id="3871733"]

[related-post post_id="3869901"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!