Helyi közélet

2015.12.14. 09:38

Mozgalmas év Nyíregyháza mögött

Nyíregyháza - Ígéretek vannak újabb munkahelyekre, egyre több képzett munkavállalóra lesz szükség. Interjú Dr. Kovács Ferenccel, Nyíregyháza polgármesterével.

Nyíregyháza - Ígéretek vannak újabb munkahelyekre, egyre több képzett munkavállalóra lesz szükség. Interjú Dr. Kovács Ferenccel, Nyíregyháza polgármesterével.

Az év utolsó hónapjában járunk, pár hét múlva vidám mulatozással búcsúztatjuk az óévet, s a pezsgős poharak csendülésével köszöntjük az új esztendőt. Ennek apropóján kértük meg dr. Kovács Ferencet, Nyíregyháza polgármesterét, hogy értékelje lapunk számára a mögöttünk hagyott esztendőt.

A tavaly szilveszterkor elhangzott jókívánságok mennyire váltak valóra 2015-ben?

Dr. Kovács Ferenc: Nem mondhattuk magunkat nagyon boldognak az év elején, ugyanis lejárt a Sóstó-Gyógyfürdők Zrt.-vel kapcsolatos tízéves devizakötvény, amelynek az értéke 2 milliárd 530 millió forint volt. Ezt a korábbi városvezetés még 2006-ban adta ki. Rossz konstrukció volt, nem lehetett görgetni, nem lehetett meghosszabbítani, ki kellett fizetni január elején. A kormánytól kaptunk egymilliárd forintot, a többit pedig az önkormányzat teremtette elő ezzel sikerült hatástalanítanunk egy ketyegő időzített bombát, így végül is sikeresen indult az év.

Sikeresen is folytatódott?

Dr. Kovács Ferenc: Igen, hiszen megkezdődött városunkban a Digitális Magyarország program. Több városrészben épül a széles sávú internet, s a program részeként a napjainkban 6 ezer laptopra, táblagépre pályázhatnak a város és a járás lakói. Ugyanakkor folytattuk a fejlesztéseket, kifuttattuk az uniós pályázatokat, gondolok a nyugati elkerülő megépítésére, a Bujtosi Szabadidő Csarnok felújítására, óvodák, intézmények, tornacsarnokok korszerűsítésére. Saját beruházásban 16 földutat aszfaltoztunk le, valamint építettünk járdákat is. Az elmúlt három évben egyébként 45 földút kapott szilárd burkolatot a városban. Ugyanakkor még nem dőlhetünk hátra, hiszen nincs vége a felújításoknak, még mindig több mint száz földutunk van, s a ciklus végéig nem tudjuk az összeset leaszfaltozni.

Az eredmények között meg kell említenünk a víztoronynál kialakított körforgalmat. Sok baleset jelezte, hogy kritikus közlekedési pontja volt a városnak.

Dr. Kovács Ferenc: Számos, évtizedek óta húzódó problémát kell megoldanunk, ezek egyike volt ez az útkereszteződés. Ugyanilyen fontos feladat lesz a Szegfű utca négysávos bővítése, a nagykörút folytatása, a Tiszavasvári úti csomópont kialakítása. Október végén ugyanis elért odáig a nyugati elkerülő út, és megnövekedett a forgalom. Négy éve elkezdtük a közlekedés fejlesztését, s ezt tudatosan tovább folytatjuk. A kormánnyal kötött megállapodás részeként fejlesztjük a Mező utca és a Tiszavasvári út kereszteződését, s körforgalmat alakítunk ki a felüljáró aljánál a Derkovits utcánál, hiszen arra van a Michelin, az Eissmann, a Continental.

A város arculatának meghatározó épülete volt régen is a művelődési központ, meg most is, a felújítása után…

Dr. Kovács Ferenc: Közismert, hogy mennyire elhanyagolt volt az épület, a lépcsőjén egy személy a csuklóját törte. A korábbi városvezetés által elfogadott Agora-programra azt mondtuk 2011-ben, hogy nem szabad olyan formában megvalósítani, így másfél évbe került a tervek, illetve a már korábban aláírt szerződés módosítása. Úgy gondolom, a közel kétmilliárd forintos beruházásnak köszönhetően modernebb lett az épület, s valóban megőrizte továbbra is a különlegességét.

A következő években rendelkezésre álló források javarészt a gazdaság fejlesztésre koncentrálnak. Az utolsó negyedévben több nyíregyházi cég is fejlesztéseket, újabb munkahelyeket jelentett be. Biztatóak a további kilátások is?

Dr. Kovács Ferenc: Az utolsó negyedévben két nagy cég jelentett be munkahelyteremtést. A LEGO és a Continental az elkövetkező három évben 2200 új munkahellyel gazdagítja a várost. Ígéretek vannak újabb munkahelyekre is, így a következő időszakban egyre több képzett munkavállalóra lesz szükség. Nyíregyházán nemcsak helybeli, hanem a térségből bejáró emberek is dolgoznak, vagyis ha Nyíregyháza fejlődik, gazdagodik, az a térségre és a megyére is hatással van. Több tárgyalás is folyamatban van, a kormány támogatásával kiépülő új ipari parkot meg fogjuk tölteni a következő években.

Van-e valamilyen hiányérzete Nyíregyháza polgármesterének?

Dr. Kovács Ferenc: A hiányérzet elsősorban az ütemezésben jelentkezik, a feladatok végrehajtását szeretném felgyorsítani, mindenből a legjobbat kihozni, de hát ez nem csak rajtunk áll. Gondot jelent például, hogy húzódik a pályázatok kiírása. Ugyanakkor meg jó érzés, hogy a mostani ciklusban több pénz jön majd ide, mint korábban bármikor, a város tovább épül és szépül.

Sok nyíregyházinak fáj a szíve, hogy a MÁV elvitte Nyíregyházáról a kisvonat mozdonyait és kocsijait. Mi erről a véleménye a város vezetőjének?

Dr. Kovács Ferenc: Ebbe a kérdésbe nem szabad a politikát belevonni, józan fejjel kell számításokat végezni. A 2009-ben bezárt vonalon ahhoz, hogy egyáltalán újra elindulhassanak a szerelvények, nagyságrendileg 100 millió forintot kellene költenünk, ugyanis ezt a költséget a MÁV nem vállalja. Ehhez jönne pluszban a havi 10 milliós működtetés, vagyis májustól-szeptemberig számolva ezzel összesen 150 millió forintot kellene a városnak fizetnie, s ez csak a Sóstóig tartó út lenne. Nézzük meg azt is, hogy kik ülnének fel rá. A helyi közlekedésben nem játszana szerepet, hiszen megváltoztak a főbb útvonalak. Az idegenforgalom sem lendítene az utasszámon ilyen kis távolságon. Akkor lenne szerintem a kisvonatnak vonzereje, ha elmenne a dombrádi Tisza-partig, de ezt maximum egy óra alatt kellene megtennie, a Tisza-parton pedig olyan programokra lenne szükség, amik érdeklik, csábítják az embereket.

Más települések uniós forrásokból alakították ki a kisvasutat, illetve újították fel. Nyíregyháza nem gondolkodott ilyen pályázatban?

Dr. Kovács Ferenc: Ha uniós támogatásból sikerülne is a pályát felújíttatni, akkor is ott marad utána a működtetés kérdése. Mint említettem, öt hónapra 50 millió forint a költsége, amit a város nem tud felvállalni, az ár-érték arányát tekintve nem éri meg üzemeltetni. Megértem a nosztalgiázókat, de a kisvonattal kapcsolatban az észre kell hallgatni, s nem a szívre.

KM-MML

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában