Autó - Motor

2014.12.03. 15:56

Mitől jó egy téli gumi?

Rohamosan csökken a hőmérséklet, és ez az autósok számára egy dolgot jelent. Ideje elővenni a garázsból a téli gumi szettet, vagy ha épp nincs kéznél, akkor körülnézni a piacon. A tökéletes téli gumit megtalálni szinte lehetetlen, de nem is ez a dolgunk.

Rohamosan csökken a hőmérséklet, és ez az autósok számára egy dolgot jelent. Ideje elővenni a garázsból a téli gumi szettet, vagy ha épp nincs kéznél, akkor körülnézni a piacon.

A tökéletes téli gumit megtalálni szinte lehetetlen, de nem is ez a dolgunk. A kínálat olyan hatalmas, hogy ember legyen a talpán, aki nem veszti el a fonalat. Persze azért van megoldás.

Vegyük sorra, hogy pontosan milyen tulajdonságok figyelembevételével szeretnénk szűrni a kínálatban, és azt is, hogy mennyit áldoznánk szívesen a téli gumira. Ezek alapján biztosan a látókörünkbe fog kerülni azaz abroncs, amelyik a téli hónapokban megóv majd minket az utakon.

Az autotire meggyőződése, hogy jó téli autógumit nem csak a prémiumkategóriában találhatunk, ugyanakkor szinte ismeretlen gyártmányú abroncsokkal szerintük sem érdemes próbálkozni.

Ne hazardírozzunk, olvassunk inkább teszteket

Ezért felejtsük el azt, hogy pár ezer forint megspórolásáért a 18-ra lapot húzunk, mert nem érdemes. A piacon megtalálhatóak azok a márkák, amelyeknek a modelljei már bizonyítottak. Számtalan nemzetközi teszt állítja sorrendbe a garnitúrákat évről-évre. Ez az információ pedig aranyat ér annak, aki épp a megfelelő téli gumi után kutat. Az autotire.hu munkatársai szerint a téli gumik „erejét” kiválóan fémjelzik ezek a tesztek, és a választásunknak már csak a pénztárcánk szabhat határt.

Azért sem érdemes kockáztatni, mert a jó és a rossz gumiabroncsok között éves szinten (4 kerékkel számolva), alig 20,000 forint a különbség. Azaz ha a téli időszak 5-6 hónapig tart, akkor nagyjából 3-4000 forint többletköltséggel maximális biztonságban tudhatjuk szeretteinket, saját magunkat, és az utakon közlekedő embertársainkat is.

Ezekkel a márkákkal biztosan nem futunk lyukra

A Hankook, a Bridgestone, a Pirelli, a Nokian, a Semperit és az Uniroyal abroncsai többnyire kiváló ár/érték arányt képviselnek. Amennyiben a felső kategóriát céloznánk meg, akkor a Continental, a Dunlop, a Michelin és a Goodyear háza táján érdemes egy kicsit alaposabban körülnéznünk.

Acélfelni

Az alufelni fantasztikus látványt nyújt, de télen az útra szórt só nagyon gyorsan megrongálhatja. Ezért a hidegebb hónapokban érdemes acélfelnikkel gurulni.

Vásárláskor azt is tartsuk szem előtt, hogy nem kell mindig ugyanazt a gumiméretet választanunk. Az úgynevezett váltóméret is tökéletesen megteszi, és ha már mindenképp spórolni szeretnénk, akkor azt így tegyük meg. Mert ezzel a trükkel kényelmesen vissza lehet hozni egy gyenge, és egy jó minőségű téli garnitúra közti árkülönbséget. Viszont mindenképp konzultáljunk egy szakemberrel, mert csak ő tudja pontosan megmondani, hogy milyen váltóméretre van szükségünk.

A lényeg, hogy a téli gumi a vizes útburkolaton hogyan teljesít

Az ADAC, az Auto Bild, és még kismillió neves szakértői gárda nyüstöli szinte folyamatosan a téli gumikat. Ezeken a teszteken általában több tucat kritérium alapján sorolják be a modelleket, de nekünk mindig figyelembe kell vennünk azt, hogy Európában élünk.

Ezért hiába teljesít egy abroncs kiválóan hóban és jégen. Ha a vizes szakaszokon elvérzik (hosszú fékút, felúszás, nehéz irányíthatóság), akkor azt a téli gumit azonnal felejtsük is el. Az öreg kontinensen általában kevesebb, mint egy hónapig kell számolnunk havas, jeges körülményekkel. Az ősz, tél legnagyobb részében a csúszós utak keserítik meg az életünket. Ezért olyan abroncsokat részesítsünk előnyben, amelyek ezen a területen brillíroznak.

Ahogyan azt a legelején írtuk, a kínálat hatalmas a téli gumik piacán, ráadásul a fejlődés üteme szinte követhetetlen. A Michelin Alpin 5, a Goodyear UltraGrip 9 alapjaiban rendezheti át például a felsőkategóriát idén. Ugyanakkor ott van még a Continental is a ContiWinterContact TS830-cal. És akkor még meg sem említettük a Nokian koncepcióját, amely egy apró trükknek köszönhetően, elsőként a téli gumik történetében, ugyanolyan pazarul teljesíthet szárazon, jégen, havon és vizes talajon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!