Budapest - XIII. kerület

2011.05.13. 12:37

Elkészült a margithídi kerékpárfelhajtó a XIII. kerületben

<p>Miközben a kerékpárral közlekedők száma évről évre növekszik, 5 közgyűlési határozat és számtalan ígéret ellenére sem épülnek a beígért kerékpáros létesítmények. A híd felújítása előtt, 2007-ben végzett forgalomszámlálás alapján a kerékpárral közlekedők kiszolgálására az érvényes műszaki előírás szerint minimum 2,7 méter széles kerékpárút volna szükséges, azóta a közlekedők száma megháromszorozódott és mégsem épül meg semmi.</p>

A Magyar Kerékpárosklub a XIII. kerületi Margit hídi felhajtás elnevezésű akciója keretében egy közgyűlési határozatokkal beborított rámpát helyezett el a híd budai oldalán felhívva erre a figyelmet, és felszólítva az illetékeseket a korábbi ígéreteik betartására.

A határozatokban közös, hogy mindegyik támogatja a kerékpáros infrastruktúra kialakítását

Az Európai Unió a Margit híd támogatási szerződésében előírta, hogy a hídon mindkét irányba épüljön megfelelő kerékpáros infrastruktúra, még követelményként a kerékpárút hosszát is meghatározta. A város vezetése kezdetektől fogva azon „trükközik”, hogy oldja meg ezt a problémát a szükséges infrastruktúra megépítése nélkül. A Főváros eddig 5 közgyűlési határozatban foglakozott a Margit híd felújítása kapcsán a kerékpáros fejlesztésekkel.

•  2008. január (54/2008. 05.29): a Margit híd közlekedési rendszer  okiratának elfogadása, benne a második fejezetben a kétoldali  kerékpárút. Egyhangúan megszavazva (65-0).
 •  2008. május (833/2008. 05.29): a Margit híd felújítás részletes  projekttartalmának elfogadása ismét egyhangúan (65-0), benne a  kerékpáros rész: „forgalmi sávok optimális keresztmetszetének kialakítása, …. mindkét irányú kerékpárutak létesítése” (2. oldal)
 •  2009. április (603/2009. 04.30): a közgyűlés ismét egyhangúan (63-0)  elfogadja a felújítás engedély dokumentumát, benne a kétirányú  kerékpárút tervét.
•  2009. október: képviselői előterjesztés alapján a közgyűlés egyhangú  szavazattal felszólítja Demszky Gábor főpolgármestert, hogy a korábbi  közgyűlési határozatokat hajtassa végre, „különös tekintettel e  kétoldali kerékpárút megvalósítására” vonatkozókat.
•  2010 novemberében az új összetételű közgyűlés ismét majdnem egyhangú  szavazással úgy határozott, hogy a déli oldalon is ki kell alakítani  „gyalog-kerékpárutat”, sőt az úttesten is meg kell engedni e kerékpározást az ehhez szükséges forgalomtechnikai eszközök (kerékpáros  piktogram) alkalmazásával.

Mi valósul meg mindebből?
 A Magyar Kerékpárosklub úgy látja, hogy a város politikai és szakmai  vezetése - politikai hovatartozástól függetlenül - nem tartja  szükségesnek, hogy a fokozatosan növekvő számú kerékpárral közlekedő -  akiket a kerékpáros mozgalmak és szervezetek meggyőztek a kerékpár  használatáról - valóban közlekedni is tudjon a városban, látszólag semmi  nem valósul meg a korábbi ígéretekből, így a Duna két partja közötti  átkelés kalandtúra a kerékpárosok számára.
 A korábbi ígéretek alapján az északi oldalon kialakítják a kétirányú  kerékpárutat, a szabályokra hivatkozva azonban annak korábbi szélességet  a korlát és a lámpa kiépítése miatt 1 méterrel csökkentik, miközben a  szabályoktól indokolt esetben - ahogy azt az Árpád híd példája is  mutatja - el lehet térni.
 A hídon a kerékpárútra fel és lehajtás sincs megoldva, kivéve a budai  oldali lehajtónál, de ott is balesetveszélyes formában. A déli oldalon  még nem készült el semmi, azaz nincs nyoma egyirányú kerékpárútnak, sem a  gyalogosok és kerékpárosok közös közlekedését biztosító  gyalog-kerékpárútnak. Az ezekhez kapcsolódó fel és lehajtók sem épültek  meg.
 A jelenlegi helyzet azt mutatja, hogy a Főváros a határozatok ellenére  sem teremti meg a kerékpározás feltételeit a Margit hídon, a Magyar  Kerékpárosklub ezt a hiányt kívánja pótolni a kihelyezett szimbolikus  rámpával.
  László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az eseményen felhívta a  figyelmet arra, hogy a jelenlegi állapotból az látszik, hogy „Budapest vezetése a kerékpárt nem tekinti közlekedési eszköznek. A tétlenségben  érvényesül a pártfüggetlenség: a közgyűlés választásokon átívelve hozta  meg határozatait arról, hogy a Margit hídon ki kell alakítani a  kerékpározás feltételeit, és ugyancsak egységesen, pártoktól függetlenül  felejtették el ezek végrehajtását!”

 A Magyar Kerékpárosklub kérdései:
 •  Hogy lehetséges egy város legfőbb hatalmi szervének, a közgyűlésnek a döntéseit semmibe venni, azokat szabotálni?
 •  Hogy lehetséges 2011-ben a kerékpáros közlekedés fejlesztésének társadalmi hasznát, sőt látható igényét kétségbe vonni?
 •  Hogy lehet 2011-ben közlekedési beruházásból az egyik legfontosabb  közlekedési módot kihagyni, esetleg néha kegyes engedményekkel az ezt  követelő szakmai szervezetek száját befogni?
A Magyar Kerékpárosklub eddig csak szakmai javaslataival segítette a  döntéshozók munkáját - javaslatokat tett, szakmai tanácsokat adott, és  ha kellett, kompromisszumokat kötött - most azonban épít is. A mai napon  kihelyezte a meg nem épített rámpák egyikét, hogy ezzel is segítse a  kerékpáros közlekedést.

Forrás: kerekparosklub.hu

 


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!