2009.09.24. 14:19
Verseny helyett együttműködés
<p>Egyre gyakrabban esik szó az iskolákban,<br /> illetve a médiában a kooperatív<br /> tanulási formákról, a szülők<br /> jelentős része azonban aligha tudja, mit is<br /> jelentenek ezek a szavak pontosan.</p>
A kooperatív tanulás nemcsak
tanítási módszer, hanem
filozófia is: kölcsönös
tiszteletre alapozott
együttműködést és a
közösség minden tagjának
egyéni teljesítményét
előtérbe állító
szemléletet jelent. Ellentétben
áll a versenyszellem
hangsúlyozásával, ahol az
egyének a csoport többi tagját
igyekeznek túlszárnyalni.
Előfeltétele a közösség
tagjai közötti létrejövő
konszenzus. Az eddigi tapasztalatok azt
mutatják, hogy a kooperatív
tanulást alkalmazó tanulók a
„verseny helyett
együttműködést”
hirdető szemléletet átviszik az
élet más területeire is, ami
alapvetően meghatározza az emberekkel
való kapcsolatukat.
A legújabb pedagógiai és
pszichológiai kutatások azt
igazolják, hogy a hagyományos,
túlnyomórészt frontális
tanulási formák nem felelnek meg a mai
társadalom igényeinek, nem
készítik fel a felnövekvő
nemzedékeket a modern, tudás alapú
társadalomban való aktív
részvételre. A tanulók a
csoportmunka keretében közösen
dolgoznak, ez együttes felelősséget
jelent a csoport eredményéért,
tehát nemcsak a saját, hanem a
csoporttársak munkájáért
is.
- Palicz István -