Hajdú-Bihar

2012.11.01. 12:17

Gyalogos-kerékpáros-autós közlekedés

Debrecen - A Napló levelezési fórumán, az Agorán rendszeresen visszatérő téma a gyalogos-kerékpáros-autósviszony. Legutóbb az agora egyik tagja a helyi tapasztalatokon kívül bővebb kitekintést is adott a témához. Alább az ő sorait ovlashatják.

Debrecen - A Napló levelezési fórumán, az Agorán rendszeresen visszatérő téma a gyalogos-kerékpáros-autósviszony. Legutóbb az agora egyik tagja a helyi tapasztalatokon kívül bővebb kitekintést is adott a témához. Alább az ő sorait ovlashatják.Autót is vezetek, gyalogos és kerékpáros is vagyok közel azonos gyakorisággal. Az Antarktiszt kivéve minden kontinensen és Európa szinte minden országában jártam. Kulturáltabb európai országokban is vannak szabályok, de léteznek a társadalmi jólneveltség nálunknál sokkal jellemzőbb jelei is. Netán előzékenység, megértés az aki bírja marja kurucos (magyaros) elv helyett. Kövesi Péter levelezőtársunk például próbál kompromisszumos (= értelmes) aranyhidat építeni szerintem, de ez kicsorbul a (KRESZ-)szabály az szabály megingathatatlan érvével szemben.

Láttam holland iskolát, ahol az udvari kerékpártárolóban az iskola több száz tanulója szinte mindegyikének megtalálható volt a biciklije, beleértve az öltönyös igazgatót is! Az amsterdami kerékpár hálózat térképe összetettebb a villamos-autóbusz hálózat térképénél, a közúthálózatáéval egyenértékű. A kerékpárutak nem két sárga csíkból állnak, hanem a járdánál alacsonyabb, de az úttestnél magasabb szintű széles építményekből. Láttam autópálya felett ívelő, kizárólag kerékpárosok számára épített hidakat is.

Svájcban nemcsak azt figyeltem meg, hogy az autós azonnal lassít, megáll az átkelő gyalogos előtt, hanem azt is, hogy a gyalogos sem él vissza KRESZ adta előnyével, és nem andalogva, hanem határozott léptekkel halad át.

Egy hete a Nyíl utcán az úttesten engem is meglengetett a kb. 20 centire elhúzó kamion, az úttest szélén lévő hullám és a járdaperem ellenére csodálatos szerencsével túléltem, hogy kerékpárommal betartottam a szabályt, amire a kamionos nagy ívben tett.

Ezért, ha veszélyesnek ítélem a KRESZ által nem egyértelműen szabályozott helyzetet, bizony felmegyek a járdára kerékpárral is, a büntetést és a szabályokat dühödten követelők megvetését kockáztatva!

Van rá eset, hogy a szabályokat alkalmazó rendőr a járdán bicikliző könnyű prédát megbünteti, az őrült kerekezőt nem, mert azt utol sem éri. Az október 30-i, keddi Naplóban néhány közmunkára ítélt bűnös esete olvasható. Néhány hónapja egy nagyvállalkozó mellett ültem a terepjárójában, amikor a település határában rendőri ellenőrzés céljából megállították. Láttam a félreállított, büntetésre váró autósokat, s találgattam, mennyire büntetik, minthogy velem ellentétben nem volt bekötve, s a mobiltelefont sem tette le vezetés és beszélgetés közben a kezéből. A rendőr azonban tisztelgett és továbbengedett minket, felismerve a vállalkozót.

Az isten szerelmére, tolerancia, megértés! Józan ész és nevelés! A szélsőségek, a pofátlanságok kiszűrése! Nagyon nehezen haladunk előre. Az akadály mi magunk vagyunk!

 

Pallás György, Debrecen

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!