Hajdú-Bihar

2015.01.15. 10:01

„Fuvarozik” a német minimálbér

Nyíregyháza - A német intézkedés jelentős és szükségtelen adminisztratív terhet ró az uniós tagállamok fuvarozóira.

Nyíregyháza - A német intézkedés jelentős és szükségtelen adminisztratív terhet ró az uniós tagállamok fuvarozóira.

Egy kamionos felhívja a főnökét mobiltelefonon:

– Főnök, nagy baj van, a bal oldali visszapillantó tükröm eltört!

– Akkor cserélje ki!

– Nem tudom, az egész kamion rajta fekszik!

Ez vicc, ami viszont nagyon is komoly: Németországban a gépjárművezetői minimálbér 2015. január 1-jétől kötelezően 8,50 euró/óra. Ilyen mértékű órabért kell alkalmazni az ország területén tranzitforgalomban áthaladó, ott lerakó, felrakó, más uniós tagállam vállalkozásában munkaviszonnyal rendelkező gépjárművezetők esetében.

Hátrányos helyzetben

Eszerint óránként megközelítőleg 2800 forint jár a Németország területére lépő, magyar fuvarcégnél dolgozó kamionsofőrnek. A kormányosnak ez ideális, ám a munkáltatónak aligha üdvözítő újítás. Egy oda-vissza Nyíregyháza–Düsseldorf út cirka 2800 kilométert tesz ki, ebből 1320 kilométert tesznek meg a sofőrök Németországban. Amennyiben a 24 órát tartózkodik német területen, amelyből 14 órát tölt munkával, a következőképpen változik a helyzet: a sofőr eddigi bére 4 euró volt óránként, viszont amíg Németországban tüsténkedik, január elsejétől már 8,5 eurót kell neki fizetni óradíj gyanánt.

A munkáltatónak szükséges bejelentenie a német hatóságoknak, hogy az adott sofőr mikortól meddig végzett munkát. A német bér a munkavégzés idejére jár, a sofőr pihenőidejére, a nem vezetéssel töltött időre viszont nem.

– A magyar cég magyar sofőrje magyar bérkörnyezetben jut versenyképes jövedelemhez. A német szintre emelés jelentős terheket ró a fuvarozási vállalatokra. Bennünket is hátrányosan érint a január elsején életbe léptetett rendelkezés – jegyezte meg Sipos Zoltán, a szorgalmatosi Lerton Trans Kft. ügyvezetője. A Lerton Trans Kelet-Magyarország legnagyobb saját tulajdonú gépjárműparkkal rendelkező fuvarozási és szállítmányozási vállalata.

A németországi minimálbér-rendelkezés a nemzetközi közúti fuvarozás versenyképességét veszélyezteti. A témával a Kossuth Rádió Gazdasági Magazin című adása is foglalkozott.

– A magyar fuvarozóknak kellemetlen többletköltséget jelent a kötelezettség. Ha például a kamionos tranzitútvonalon halad, az Németországban oda-vissza 14 órát jelent, vagyis a magyar munkáltatóknak a 14 órányi német minimálbért, plusz a magyar jogszabályok szerinti közterhet kell kifizetniük a munkavállalónak. Félő, hogy a magyar munkáltatók ezt nem tudják érvényesíteni, és kénytelenek kiszorulni a német piacról. A magyar kormánnyal összefogva tiltakozunk mindez ellen, és ugyanígy vélekednek például a lengyelek, a litvánok és az észtek is – reagált Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

– A német rendelkezés elfogadhatatlan a belső piaci működésünk szempontjából – jelentette ki dr. Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára.

Összeegyeztethetetlen

A minisztérium kommunikációs főosztálya azt közölte: a magyar álláspont szerint a német szabályozás jelenlegi formájában aligha egyeztethető össze az Európai Unió egységes belső piaci politikájával, a szolgáltatásnyújtás szabadsága és a tisztességes verseny elveivel.

A tárca szerint az intézkedés jelentős és szükségtelen adminisztratív terhet ró a tagállamok fuvarozóira, rontja a vállalkozások nemzetközi versenyképességét. A tárca határozottan szorgalmazza a visegrádi országok közös uniós fellépését a helyzet megnyugtató rendezése érdekében. A V4-államok EU-nagykövetei a következő napokban tárgyalnak a szóba jöhető megoldásokról.

Kisokos a német minimálbérről

Pontosan mikor kell fizetni a német minimálbért a munkavállalóknak?

– német munkáltató foglalkoztat munkavállalót,

– Magyarországon letelepedett, német tulajdonú vállalkozás, ha a német anyavállalathoz küld munkavállalót,

– nem német munkáltató Németországban vállal munkát határon átnyúló szolgáltatás keretében,

– fuvarozó német felrakó- vagy lerakóhelyet érint,

– fuvarozó tranzitforgalomban keresztülmegy Németország területén.

KM

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!