Hajdú-Bihar

2015.02.02. 12:23

Olcsó benzin drága közegben

Nyíregyháza - A pékek, a fuvarozók és a taxisok sem tudnak kevesebbet kérni ugyanazért.

Nyíregyháza - A pékek, a fuvarozók és a taxisok sem tudnak kevesebbet kérni ugyanazért.

Amennyiben a gázolaj árának emelkedésekor ugyanolyan mértékben nő a fehér kenyér ára is, akkor elvárható, hogy a gázolajár-csökkenéskor a fehér kenyér és más pékáruk ára is ugyanúgy csökkenjen – fogalmazott Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője, a parlament gazdasági bizottságának elnöke Budapesten a napokban újságíróknak, miután – Tállai András nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár jelenlétében – tárgyalt a Magyar Pékszövetség és az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének képviselőivel.

Csökken a termékek ára

– A jelenlegi költségszerkezet nem teszi lehetővé a sütőipari termékek árának csökkentését – közölte Lakatos Tibor, a Magyar Pékszövetség alelnöke.

A statisztikai hivatal kimutatására hivatkozva viszont jelezte: – Folyamatosan csökken a sütőipari termékek ára. Ugyanakkor nagyon nagy különbség van az úgynevezett sütőipari átadási ár és a kereskedelmi eladási ár között. A gázolaj a sütőipar 18–20 százalékos logisztikai költségeiben csak 3 százalékot tesz ki. Egyúttal szorgalmazzuk az alapvető sütőipari termékek áfájának csökkentését 18-ról 5 százalékra.

Szöllősi Réka, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy az élelmiszeripar sok problémával küzd, alacsony, 1–2 százalékos a jövedelmezősége. Ezért az önköltségek között viszonylag kis hányadot kitevő üzemanyagár „nem feltétlenül tud megjelenni a fogyasztói árakban”. Megemlítette, hogy a minimálbér-emelés az élelmiszeriparban sokkal nagyobb hatással van az előállítási költségekre, mint az üzemanyagárak néhány hónappal ezelőtt kezdődött csökkenése.

Sok a pluszteher

Egy szabolcs-szatmár-beregi, neve elhallgatását kérő nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég vezetője kijelentette: – Annyi teher jött pluszként (fizetőssé váló útszakaszok, németországi tarifaváltozások, minimálbér-emelés), hogy a mérleg serpenyőit külön-külön nézve elgondolkozik az ember. Így aztán korántsem indokolt, hogy csökkentsünk az árainkon. Vegyünk egy példát: ha Budapestig egy odautat veszünk alapul, körülbelül 7 ezer forintot spórolunk meg az üzemanyagon ahhoz képest, mint amikor 100 forinttal drágább volt a literje.

Az útdíjfizetési kötelezettséggel 5600 forint a többlet. És akkor még nem beszéltünk a minimálbér-emelés terheiről. Egy szó, mint száz: semmi sem szól amellett, hogy az üzemanyagár-csökkenésére hivatkozva mi is kevesebbet kérjünk ugyanazért a munkáért.

Marad a taxitarifa is ...

– Tagadhatatlan tény, hogy az üzemanyagárak apránként látványosan lejjebb mentek. Azonban ebből hosszútávú következtetéseket nem lehet levonni, mivel előzőleg pedig pont fordított volt a tendencia. Amíg tavaly például egy új autónál a beszerzés mondjuk 5,3 millió forintba került, az most ugyanazokkal a mutatókkal már 5,5 millió forint. Hasonlóképpen megnőtt a minimálbér költsége. Tehát nem elég csak azt az oldalt látni, hogy olcsóbb az üzemanyag – jegyezte meg Ferku Zsolt, nyíregyházi Főtaxi cégtulajdonosa.

KM–LTL

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!