2009.05.20. 16:11
A kálvinista Rómában egyesül a reformátusság - interjú Bölcskei Gusztáv püspökkel
<p>Egymástól függetlenül jött<br /> létre a XVI. században a két nagy<br /> hitújító mozgalom.</p>
Luther Márton volt az
első, aki 95 hittételét
közzétéve megalapította a
lutheránus vallást, mégis az
1509-ben született Kálvin
János tanai terjedtek el jobban
Európában s
Magyarországon is.
A magyar református egyház Kálvin
évvé nyilvánította 2009-et.
Bölcskei Gusztávval, a
Tiszántúli Református
Egyházkerület nemrég
újraválasztott
püspökével ennek kapcsán
beszélgettünk.
Az emlékévre a
Tiszántúli Református
Egyházkerület könyvet jelentetett
meg Kálvin időszerűsége
címmel, s a Kollégiumi
Könyvtárban kiállítás
nyílt a kálvinizmus
emlékeiből. Többek között
Kálvin Confessiójának első
példányát, s Luther eredeti
végrendeletét tekintheti meg az
érdeklődő.
A kétféle irányzat
példás
együttműködését jelzi,
hogy utóbbit az evangélikus (a hajdani
lutheránus) egyház saját
gyűjteményéből
kölcsönözte a
kiállításra. A Confessiónak
pedig az a nevezetessége, hogy II. József
ezekkel a szavakkal tekintette meg: "Szeretném
látni azt a könyvet, amely olyan erős
kisugárzású, hogy megtartotta a
várost az idegen eszmékkel szemben."
Debrecenben is a reformált vallás
kálvini ága vert gyökeret, noha a
város ifjai, későbbi
prédikátorai közül többen
Wittenbergben, Luther
működése színhelyén
tanultak. Bölcskei
Gusztávtól, a
Tiszántúli Református
Egyházkerület nemrég
újraválasztott
püspökétől ezért
elsőként azt kérdeztük:
- Miért kálvinista, s miért
nem lutheránus Róma lett a
cívisváros, amelynek
környezetében 1550-ben már
formálisan működött a
református egyházkerület,
Kálmáncsei Sánta Márton
püspöksége alatt?
- A kérdés azért is
érdekes, mert Max Weber
tézise szerint a kálvinizmus a
nyugat-európai fejlett polgárság
életérzése, gondolkodása.
Luther ugyanis csak az egyház reformját
valósította meg, míg Zwingli
és Kálvin a társadalmat, annak
teljes életét reformálta -
bocsátotta előre a
püspök. -
Magyarországon a debreceni polgárok,
kereskedők, iparosok fejlett
polgárságot alkottak.
De volt még egy tényező, amely ebbe
az irányba hatott: ez a törökök
magyarországi inváziója. 1526, a
mohácsi vész után meghalt a
király, széthullottak az ország
addigi keretei, három részre szakadt az
ország. A tragédia által felvetett
kérdések - Miért
történt ez? Mi történt
velünk? Hogyan lehet ebből megszabadulni? -
megválaszolására a
kálvinizmus tanai voltak a legalkalmasabbak.
Ezt ismerték fel az akkori
prédikátorok. Méliusz
Juhász Péter
például - akit
püspöksége idején
Péter pápának
nevezett a korabeli közvélemény -
kezdetben a lutheránus tanokhoz
vonzódott, de Szegedi Kis István
meggyőzte a helvét irányzat
helyességéről. 1567-re pedig
már kialakult a református egyház
szervezete.
- Mi a szerepe mindebben a befogadóknak, a 16.
századbeli debrecenieknek, akiknek
erkölcsei nem térnek el a
kálvinizmus
puritánságától? -
Vendégeimnek egy metszetet szoktam megmutatni,
amely a református kollégium régi
épületét ábrázolta a
debreceni polgárok házai
között. Igen szegényes
házacskák ezek a kollégium
épületéhez viszonyítva.
Pedig ekkor Debrecen a három
részre szakadt ország leggazdagabb
városa volt. Ám polgárai
úgy tartották, nem szabad dicsekedni a
vagyonnal, szerényen kell élni. Sem az
ő, sem a kálvinisták puritán
erkölcsei nem hirdettek valamiféle
aszketizmust. Kálvin mondta, ha valakinek
súlyos lelkiismereti kérdést okoz
egy pohár jó bor elfogyasztása,
annak hamarosan a rossz bor megivása előtt
is hasonló problémái lesznek.
Ő sem volt megvetője az élet
kisebb-nagyobb örömeinek,
például szeretett biliárdozni.
Amit a nevéhez kötnek - hogy Genfben
betiltotta a kártyajátékot -, az
sem igaz, mivel az már odaérkezése
előtt egy évtizeddel be volt tiltva. Nagyon
fontos volt a kálvini tanok terjedése
szempontjából Erdély, s annak
tanult fejedelmei.
Báthori István fejedelem maga is
írt egyházi műveket, s kérte
a prédikátorokat: mondjanak
véleményt művéről. A
tordai országgyűlés korát
jóval megelőzően kimondta, hogy a
négy bevett felekezet szabadon gyakorolhatja
vallását. Ez akkoriban
Európában is irányt mutató
tolerancia volt, hiszen ott ebben az időben
még könnyen máglyára vagy
kardélre kerülhettek, akik nem az egyetlen
uralkodó vallási irányzatot
követték.
- A Kálvin év
tiszteletére májusban nagy
jelentőségű eseményre
kerül sor: egyesül a határon
túli és inneni magyar
reformátusság. - A magyar
református egyház - pedig más
egyházakban erre volt példa -
történelme során sohasem szakadt
szét önmagától.
Trianon, ahogyan az országot, az
egyházat is szétszaggatta.
A körülöttünk lévő
országokban megalakultak a református
egyház szervezetei. 1989 előtt
kevés, utána egyre több
lehetőség nyílt a kapcsolatok
ápolására, közös
rendezvények megszervezésére.
2003-ban gondoltunk rá, hogy a kapcsolatokat
szervezettebb formában is meg kellene teremteni.
S ez után jött a tragikus
népszavazás, 2004. december 5-én,
amely után elhatároztuk: ha már ez
a gyalázat bekövetkezett, legalább a
magyar református egyház
egyesüljön. 2005-ben kimondtuk: magyar
református egyháztagnak ismerjük el
bármelyik magyar református szervezetet.
Aztán arra gondoltunk: mi lenne, ha
közös alkotmányunk lenne, amelyet
minden egyház beillesztene saját
jogrendjébe? Úgy, ahogyan az
EU-tagállamok is átveszik az
EU jogrendjét. Terveink szerint az
istentiszteletekre közös liturgiai
törzsanyagot alakítunk ki,
továbbá közös
konfirmációs törzsanyagot,
közös lelkészképzést
és -képesítést,
egységes karitatív, szociális,
intézményi iskolai elveket.
Tavaly Pápán határoztunk
erről, s arról is, hogy a 2009-es
Kálvin év jó alkalmat teremthet az
egység
kinyilvánítására.
Május 22-én Generális Konventet
rendezünk, amely dönt ezekről a
kérdésekről. (Az elnevezés
onnan származik, hogy Mária
Terézia megtiltotta a reformátusoknak,
hogy országos zsinatot hívjanak
össze, mire összehívták a
Generális Konventet, ami
lényegében ugyanaz volt, mint a zsinat.)
5-10 ezer embert várunk Debrecenbe a
világ minden tájáról, s
nagy hálaadási ünnepen mondjuk ki az
egységet.
Ennek jelszava: Krisztus a jövő, együtt
kövessük Őt! A Nagytemplomban
ülésezik a konvent, s a főtéren
hirdetjük ki határozatait.