HAON Sziréna

2012.08.31. 07:44

Új út, új vitapontok a közlekedésben

Debrecen - Több buszmegálló is távolabb kerül a Piac utcától.

Debrecen - Több buszmegálló is távolabb kerül a Piac utcától.Ma délután átadják a nyugati tehermentesítő út egy szakaszát, s ezzel visszaáll, illetve nyugvópontra jut a környező utcák közlekedési rendje. Legalább is ez a célja az önkormányzatnak. De - közhelyt idézve - minden probléma megoldása két új problémát keletkeztet. Tegnapi (csütörtöki) számunkban arról írtunk, hogy a Simonffy utcai lakók ellenérzéssel fogadják az utca kétirányúsítását. Ugyanezen a napon éles bírálatot fogalmazott meg a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (a DERKE) amiatt, hogy a belvárosi buszmegállók a korábbinál távolabb kerülnek a Piac utcától. A Széchenyi utca elején lévő Hal köz megállót közelesen a Debreceni Törvényszék elé helyezik, a Hatvan utcán a Segner tér felé eső Pásti utcai megálló pedig mától a Fazekas Gimnáziummal szemben található.

A DERKE azt írja: „A Széchenyi utcán az áthelyezett megállóhely a villamostól kétszer olyan távol esik. Ez azért baj, mert a kelet-nyugati irányú autóbuszvonalak szempontjából a Hal köz megállóhely a város legforgalmasabb megállója, fontos átszállási kapcsolat a villamosra, illetve a villamosról. Napi szinten több ezer utast érint hátrányosan az áthelyezése”.

Az áthelyezésre azért volt szükség, mert a Hal köz előtt az út két sávról három sávra változik.”

Varga László főosztályvezető szerint ettől olyan forgalomgyorsítást várhatunk, amely lehetőség mögött eltörpül az a hátrány, hogy a Piac utcától 60 méterrel távolabb kerül a megállóhely.

Szeptember végétől

A DERKE a tervezés átgondolatlansága jelének tartja, hogy át mutatja, hogy az autóbuszok a belvároson átrobognak, hiszen a Csokonai Színház és az új Hal köz megálló között fél kilométer a távolság. Varga László válaszul hangsúlyozza, hogy a közlekedési rend kialakításánál nem csak a tömegközlekedési eszközökkel utazók, hanem a gépjárművel (és egyéb módon) közlekedők szempontjait is mérlegelni kell. A Hal köz megállóhely egyébként várhatóan szeptember végétől üzemel az új helyén.

SAJTÓKÖZLEMÉNY

Újabb szög a közösségi közlekedés koporsójába: Hal köz megállóhely áthelyezése

Egyesületünk már a nyugati tehermentesítő út terveinek véleményezésekor is jelezte, hogy a beruházáshoz kapcsolódóan a közösségi közlekedés hátrányba kerül, hiszen a Hatvan utcán és a Széchenyi utcán kialakított a megállóhelyek - egyetlen kivételtől eltekintve - rendkívül előnytelen helyen épültek és több esetben a méretük sem megfelelő, rövidek. Az újonnan kialakított utcákban ugyan épült autóbuszsáv, de az a jelenlegi közlekedési igények szempontjából irreleváns, évekig kihasználatlanul fog állni.

Az áthelyezés indoka, hogy a Széchenyi utca elején, a Piac utca felé két forgalmi sáv kerül kialakításra. Azonban ez  koránt sem akkora segítség, mint amekkora hátrányt okoz a Hal köz megállóhely áthelyezése.  Komoly fennakadást eddig sem okozott ennek a sávnak a hiánya. A nyugati “kiskörút” építésével pedig még inkább jelentőségét veszti.

A Pásti utca és a Hal köz megállóhelyek távolabb kerültek a belvárostól, ahonnan az utasok érkeznek. A Széchenyi utcán az áthelyezett megállóhely a villamostól kétszer olyan távol esik. Ez azért baj, mert a kelet-nyugati irányú autóbuszvonalak szempontjából a Hal köz megállóhely a  város legforgalmasabb megállója, fontos átszállási kapcsolat a villamosra, illetve a villamosról. Napi szinten több ezer utast érint hátrányosan  az áthelyezése. A tervezés átgondolatlanságát mutatja, hogy ezáltal az autóbuszok a belvároson átrobognak, hiszen a Csokonai Színház és az új Hal köz megálló között fél kilométer a távolság. Az intenzív utasforgalmú belvárosban 250 méterenként kellene megállóhelynek lennie.

A belvárosi átszállási kapcsolat azért is fontos, mert a 2-es villamos elkészülte után a 31-es és 32-es autóbuszok megszűnnek, ezáltal az Újkert és a helyközi autóbusz-állomás, valamit a Segner tér közvetlen kapcsolata is megszűnik. Súlyos szemléleti és erkölcsi válságról tanúskodik az a tény, hogy míg a város közlekedési cége óriási finanszírozási problémákkal küzd, addig a tulajdonos, önkormányzat beruházásai során hanyagul veszi figyelembe a közösségi közlekedés igényeit. Az elvégzett beruházások nem segítik elő, sem az utasok számának növelését, sem pedig az autóbuszok gazdaságosabb üzemeltetését. Sőt, a város a közösségi közlekedés elősegítésére szánt forrásokat egyéb közúti fejlesztésekre, körforgalmak építésére költi. Ez olyan, mint ha a stadionra szánt pénzből uszodát építenénk.

Természetesen a megvalósuló beruházások fontosak, de azokat az arra szánt forrásokból kellene építeni, nem pedig a közösségi közlekedéstől elvonni. Komoly kapkodásra és a szakmai kontroll hiányára utal az is, hogy a Hal köz megállóhely további 46 db megállóhellyel együtt három éve került felújításra EU társfinanszírozás keretében. Az önkormányzat a támogatás feltételeként vállalta, hogy 5 évig fenntartja és üzemelteti az így megépült megállókat. Felszólítjuk az önkormányzatot, hogy haladéktalanul intézkedjen a Hal köz megállóhely visszahelyezéséről, mivel a megállóhely áthelyezése napi szinten több ezer utast érint hátrányosan. Amennyiben nem történik változás, az komoly negatív hatással lesz a közösségi közlekedésre, tovább mélyítve a közösségi közlekedés válságát.

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

Reagálás a Derke sajtóközleményére:

A nyugati tehermentesítő kiskörút építésével egy időben, annak várható hatásait figyelembe véve megvizsgáltuk a környező útszakaszok forgalmi rendjét. A Hal köz megállóhely áthelyezését a Széchenyi utcán az indokolta, hogy a Kossuth utca irányába a Szepességi utcától egybefüggő két forgalmi sávot ily módon lehetett kialakítani. A forgalmi rend kialakításától, mely a Hal köz előtt 2 sávról 3 sávra változik, olyan forgalomgyorsítást várhatunk, amely lehetőség mögött eltörpül az a hátrány, hogy a Piac utcától 60 méterrel távolabb kerül a megállóhely. A két folyamatos sáv biztosítása bizonyosan pozitív hatással lesz a belváros legjelentősebb mértékű átmenő forgalmának levezetésére. Az újonnan épült megállóhely tehát mintegy 60 méternyire található a jelenlegitől, valamint 210 méternyire a Piac utcán található Városháza elnevezésű villamos-megállóhelytől. Az új buszmegálló széles felületével teljes mértékben alkalmas nagy számú utazóközönség kiszolgálására, hiszen nem egy 2,5 méter széles járdaszakaszon kell majd várakozniuk az utazóknak, s ezen túlmenően fedett, ülőhellyel ellátott utasvárókat is elhelyeztünk ott.

A Derke közleménye utal arra, hogy a Hal köz megállóhely úttestének burkolata 2009-ben európai uniós támogatással felújításra került, s arra fenntartási kötelezettség vonatkozik. A vállalt ötéves fenntartás és üzemeltetés körülményeit azonban lényeges tényezők – így közlekedésfejlesztési beavatkozások – megváltoztathatják.

A nyugati tehermentesítő kiskörúton megépült buszmegállók a szabványnak megfelelő méretűek, teljes kihasználásuk a kiskörút további szakaszának megépítésével együtt várható. Amennyiben nem épült volna buszsáv a jelenlegi szakaszon, akkor az a vád érhette volna az önkormányzatot, hogy nem gondol komplexen a közösségi közlekedés hathatós fejlesztésére.Az egyesület ilyen irányú sajtóközleményei egyértelműen tájékozatlanságukról adnak tanúbizonyságot.

A sajtóközleményben megfogalmazott állítások a közlekedést kizárólag a közösségi közlekedés szempontjából vizsgálják. A közlekedési rend kialakításánál azonban nem csak a tömegközlekedési eszközökkel utazók, hanem a gépjárművel (és egyéb módon) közlekedők szempontjait is mérlegelni kell.

Válasz az egyéb kérdésekre:

A Hal köz megállóhely várhatóan szeptember végén fog az új helyén üzemelni. A megálló 60 méterrel lesz távolabb a régi helyétől. A megállók teljes mértékben megfelelnek az előírt építési és szabvány-előírásoknak, ide értve a kapubejáróba eső megállóhelyeket is. Városunkban számos helyen található ilyen megálló, ahol kapubejáró is van.

A Pásti utca megálló elnevezése a következő menetrend-módosítások idején felülvizsgálatra kerülhet.

Debrecen, 2012. augusztus 30.

Varga László

főosztályvezető

 

HBN-SZK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!